Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

ErikLtz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om ErikLtz

  • Placering
    Kadett
  1. Nu ligger båten redan isjön (bilden är på båten vid hemmabryggan från i förrgår) , å andra sidan enkel att traila iväg om det behövs, men jag testar slipa+acetona+kemmetall så märker jag ju om det minskar droppandet eller inte. Spricker limpan helt (!?!) senare får jag hantera det då men är ju knappast högtryck på vattnet som skvalar förbi där inne... 😮
  2. Har ju den andra lilla deffekten oxo: ibland glappar startrelät, tändnyckeln tar lixom inte, så ett snabbt lyft på motorluckan, platttång mellan de frilagda polerna på relät och med några skakningar hoppar motorn igång. Och då syns limpans sida 👮‍♂️ 👮‍♂️ Tänkt länge att fixa nytt relä också, men tången funkar när det behövs så "inte blivit akut" ännu 🙂
  3. Jovisst, särskilt när det är en liten trailerbar båt och öppnar man luckan kommer man hyggligt åt att svetsa på plats - om man nu måste det för en i sammanhanget så "liten" störande effekt som droppande vatten. Avser som steg I göra ett enkelt försök: slipa bort lite färg, rengöra med aceton och kladda på kemisk metall så får jag se om det droppar mindre.
  4. Många mer eller mindre jobbiga förslag i inläggen - men kemisk metall låter ju enkelt! Googlade egentligen "svetsa gjutjärn" så föreslog hjälpsamma Google köplänkar för kemisk metall från Plastic Padding... tror faktiskt jag provar det som en enkel insats! 🙂 🙂
  5. Har en Uttern D55 med Mercruiser 3.0L inombordare men sedan en "inte optimal" vinterförvaring för några år sedan läcker limpan och finns en synlig spricka i den breda utsidan. Som jag förstår det är det kylvatten runt avgasröret som sipprar ut i sprickan, inte mycket utan kanske en liter på en timmes körning som snällt droppar ner i botten på skrovet där det enkelt länspumpas. Inte stört mig ett dugg, men ordentliga bekannta blir "störda" på mig, "det där måste Du fixa", "båten är ju trasig", "så kan Du ju inte ha det" - men har ju kunnat köra så flera år nu, så? Användningsområdet är mest vattenskidor i insjö och kortare turer, men gick en sväng till Gotland vilket man väl inte borde i så liten båt (enligt samma ordentliga bekannta iallafall 😮 ). Alternativ: + En ny limpa (eller heter det grenrör / manifold på riktigt?) kostar 5-8 tkr, plus en massa arbete. Verkar onödigt dyrt. + Skulle kylarcement av bättre kvalite minska sipprandet - om man häller det vardå...? Inser inte riktigt om grenröret kyls av kylarvatten eller separat vatten från sjön, men har inte behövt fylla på kylarvatten stup i kvarten så...? + Traila förbi båten till "världens bästa svetsare" för en svetsfog längs sprickan - i gjutet gods...?!? + Eller så kör jag vidare så länge det går... Tacksam för kloka icke alltför alarmistiska råd 🙂
×
×
  • Skapa nytt...