tobbesjufem
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm tobbesjufem
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ville bara återkoppla och berätta att jag bytte båda reläerna (solenoiderna) och nu fungerar det. Tack till alla som bidragit!
- 6 svar
-
- 1
-
Fick svar från biltema, som egentligen inte säger så mycket. Jag tänker att det borde vara säkrare att montera relät nära golvet i batteriutrymmet, för jag vill minnas att vätgas är lättare än luft och därför stiger uppåt? "Hej, Den är gnistskyddad enligt ISO8846. Men, allt kan hända så för att skydda våra kunder extra så rekommenderar vi att inte montera där lättantändliga gaser kan förekomma. Ex nära batteri, eller motor rum. Önskar dig en fin dag Med vänlig hälsning/Best regards, Cherie Biltema Kundservice Tel: +46-77-520 00 00 kundservice@biltema.com"
-
Tusen tack, ska kolla på det också nästa gång jag är vid båten! Tänkte även byta solenoiderna. Brytaren uppe i gashantaget verkade lite meckigare att byta, såg ut som helgjutet kablage. Men eftersom jag hör en solenoid klicka ibland, ibland inte tänker jag att det mycket väl kan vara fel där (också). Får väl byta en sak i taget och testa, men man börjar ju vara sugen på att sjösätta nu...
-
ingen som vet? Kan det vara lägesgivare för trim/tilt som sitter på drevet? Är det några fler komponenter som kan vara inblandade?
-
Alla kabelskor verkar sitta fast bra. En plusledare låg bara nr millimeter från generatorns hölje (men ledaren är ju isolerad) så tycker inte det ska ha skett genomslag där. Bara startbatteriet inkopplat, förbrukning urkopplad pluspool vid provkörning. Hann inte mäta under gång, men är ganska säker på att generatorn laddade eftersom batterispänningen strax efteråt var 12.90V (mot ca 12,7 innan start). Törs man starta igen tror du? Minimal risk för bensinångor om luckan är öppen? Om det inte händer igen och jag testar starta några gånger, kanske det bara var en engångsgrej eftersom den stått stilla hela vintern. Eller är det här en sån där grej där man inte ska chansa?
-
Mercruiser och drev från 2004. Knapp/brytare för trim/tilt integrerad i gashandtaget. Ibland funkar både ner och upp, ibland bara åt ett håll. Ibland när det inte fungerar så klickar det i solenoiden, ibland inte. Alla kontakter vid trimpumpen/solenoiderna var alldeles svarta, har rengjort dessa. Om jag kopplar +12V direkt till grön och blå på pumpen så funkar det. Är det fel på solenoiderna, brytaren i handtaget eller både och? Något annat? Tacksam för alla tips och idéer!
-
Mercruiser 4.3 mpi från 2004 Provstartade på land, den hoppade igång direkt, men just vid starten så slog det ut en rejäl gnista från generatorn. Generatorn verkade ge laddning efter det. Kollade inte jättenoga då jag bara körde ett par minuter, men startbatteriet hade 12,9V efteråt och ca 12,7V innan. Vad kan det bero på? Behöver man byta generatorn, eller kan det ha varit något som händer när den stått stilla hela vintern? Har bara ägt båten drygt ett år, men förra sommaren såg jag inget sådant de få gånger jag startade med motorluckan öppen. Jag är verkligen inte så kunnig på motorer och speciellt inte inombordare. Känns inte så bra med gnistor i motorrummet på en bensinare. Nån som kan ge några råd eller tips?
-
Jag tolkar det som att de flesta tycker att det bör vara säkert att ha detta i batteriutrymmet (som är skiljt från motorrummet) eftersom den är gnistsäker och ingjuten. Antagligen bara biltema som vill försäkra sig lite extra om nåt skulle hända?
-
I manualen till biltemas spänningsavkännande skiljerelä (25-219) läser jag följande: "Skiljerelä för helautomatisk separation av startbatteri och förbrukningsbatteri i 12 V-system. Gnistskyddat. Lämplig i båt och husbil. Får inte monteras i motorutrymme eller där lättantändlig gas kan förekomma." Så det är gnistskyddat, men får ändå inte monteras var som helst? Hur tolkar ni det? Är det inte ok att sätta detta i samma utrymme som batterierna (pga risk för ev. gasning)? https://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-219_man.pdf
-
Tack för svar! Motorn konserverades förvisso i höstas, och växelhusoljan byttes. Men borde det då inte ha kommit ut olja när jag provkörde första gången?Detta hände ju dagen efter. Och det var inte bara några droppar. Det såg ut både som grädde och kaffe i färgen på olika ställen. Och i samband med att det inte kom något vatten i skvallerstrålen (det gjorde det dagen innan)? Men jag hoppas du har rätt. Jag borde ha kollat detta mer noga, nu är ju motorn inte körbar...men om jag plockar ihop den, hur länge törs man köra utan kylvatten i skvallerröret? Ok, får fixa en ny.
-
Utombordare läcker olja i växelhuset och inget kylvatten
tobbesjufem postade ett ämne i Mek & Teknik
Nu behöver jag er hjälp! Min gamla utombordare mår inte så bra efter en provkörning på land i helgen. Motor: Evinrude 70HK 3-cyl 2-takt 1984 modell E70ELCSA Felbeskrivning Dag ett: * Provkörde motorn på land med spolmuff * Motorn gick helt OK, efter att vi temporärt fixat en läckande bränslepump med tillfälliga mcgyver-packningar. * Propellern snurrade lite i friläge (se video, länk nedan) * Låter motorn gå några sekunder utan vatten för att dränera kylvattnet. Nästa förmiddag (efter en kall natt) så händer följande: * Svårstartad pga att den tillfälliga packningen har "smält" i bränslepumpen. Fixar på nytt och den startar. * Det kommer inget kylvatten (spolmuff påkopplad), endast lite avgaser ut skvallerröret. * Det börjar läcka ut olja vid propellern och även lite i skarven mellan växelhus och övre delen av motorn. * Stängde av och plockade bort växelhuset - oljigt överallt. Lyckades skada godset med en liten spricka vid ett skruvhål innan jag hittade den dolda bulten bakom offeranoden (klantigt). * "Gummimuffen" som ska täta kring avgaskanalen var ganska illa åtgången. Impellern såg däremot bra ut. Frågor 1. Vad kan ha hänt? Frostsprängning (var?)? 2. Vad tror ni det kan kosta att laga på verkstad? 3. Tror ni att något annat än växelhuset kan vara trasigt? 4. Ska jag satsa på att laga detta, köpa begagnat växelhus eller en ny motor? 5. Är det någon som kan tänka sig att hjälpa till med att laga växelhuset, efter överenskommelse (mellansverige helst i närheten av Stockholm eller Örebro)? Lite bilder på växelhuset och en video från dag ett finns här: https://photos.app.goo.gl/RVZPSqSM1RKSkXUz5 Kan tillägga att jag har nästan ingen erfarenhet av att skruva med motorer.- 5 svar
-
- utombordsmotor
- utombordare
-
(och 3 mer)
Taggad med: