-
Innehålls Antal
24 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm Skettlandssnipan
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ok tack, det var en fråga, var osäker på vad anledningen kunde vara. Känns konstigt att båda förgasarna har satt igen sig, men kanske räcker att en gjort. det för att motorn inte skall starta? Ska se om jag kan testa med annan soppa också. Tack för svar.
-
Förra säsongen var den lite svår att få igång, men brukade alltid starta efter en stund. Nu när jag förbereder iför sjösättning så går den inte igång alls. Med startgas så startar den igång, men dör igen strax efteråt. Misstänker därmed att felet beror på bränsleförsörjningen. Tanken är full och tankade i slutet av förra säsongen. Har pumpat på blåsan men utan någon skillnad. Märkte idag att en av förgasarna läcker bränsle undertill, den andra förgasaren gör det inte. Kan felet orsakas av att en av förgasarna är igensatt och därmed svämmar över? Skickar med bild på förgasaren där det läcker samt en video på när den startar en stund med startgas och sen dör. 480.mov
-
Hej, sent svar här men har en AQ140A på min Fjord, om man ska byta upp sig till en AQ171, behöver man också byta drevet? Var hittar man en begagnad AQ171 tror du? Hade varit roligt att lära sig mer om motorn och renovera hemma.
-
Sitter en AQ140A på 125hk just nu, lite klent men funkar om man inte har för bråttom! Vore kul att börja kolla på alternativ, och var man hittar en begagnad motor, samt hur svårt det är att byta motor - hur lång tid tar det att sätta dit en ny motor? Kan eventuellt få hjälp från en kunnig så kanske går lite snabbare då... Samt vad kan man tänka behöva betala för en sådan motor i skapligt skick? Funderar på en AQ205 (V6a) eller AQ211 (V8a).
-
Har nu varit nere vid båten o testat. 1) Kopplade bort det nedre batteriet. Gick fint att starta. Startbatteriet verkar alltså i sig själv ha tillräcklig kapacitet för att utföra ditt uppdrag. 2) Det andra batteriet, som nu är bortkopplat, är av samma typ som ett annat batteri jag har sedan innan hemma och lyser grönt. Så dessa kommer bli bra att koppla ihop till en förbrukar-batteribank sen. 3) Bekräftat att tunna röda kabeln går till länspumpen. Dock kvarstår frågan var förbrukarna är inkopplade. De fungerar så fort jag slår på strömbrytaren, de är med andra ord i dagslöget kopplade på startbatteriet. Men jag kan inte härleda någon sladd direkt från batteriet till dessa. Funderar på om de eventuellt är kopplade på startmotorn. Spelade in en video, kanske någon kan se mer än jag? https://streamable.com/98u54j
-
Nu börjar bilden klarna! Ska bara identifiera vilken kabel som går till förbrukarna sen är det dags att börja koppla om. Ska bli intressant att se om det går att få igång motorn på bara startbatteriet eller om det behöver bytas ut.
- 20 svar
-
- 1
-
Okej jag ska kolla... Undrar också vilken sladd det är som generatorn laddar startbatteriet från, tycker det går en tjockade röd från generatorn men den verkar gå via startmotorn, eller har jag fel?
- 20 svar
-
- 1
-
Toppen nu har jag en bra plan framåt och har lärt mig en hel del av era svar, mycket uppskattat att ni tagit er tid att lära en gröngöling! Dock kvarstår frågan vilken sladd som går till mina förbrukare, kanske svårt att se på bilderna men jag lyckades inte förstå det när jag var där senaste o pillade i motorrummet.
-
Tack för bra förklaring! Jag har en grassäkring efter regulatorn på solpanelen, men det kanske funkar? Eller vad är fördelen mellan flatstiftstyp mot glassäkringar?
- 20 svar
-
- 1
-
Alright! Ok, skall göra så. Men är inte riktigt med på var du menar att en ytterligare strömbrytare skall sitta? Mellan relä och förbrukningsbatteri? Tänker att den första strömbrytaren ska bryta kretsen mellan startbatteri och startmotor, den andra skall bryta kretsen mellan förbrukningsbatteri och förbrukare? Lyckas ännu ej förstå vilken sladd som går till mina förbrukare... Har du förslag på typ av huvudsäkring? Gissar att det kanske inte är optimalt med en hängsäkring där från biltema t.ex.? Har satt en sådan på sladden från min solcellsregulator där den kanske känns mer lämplig. Yes, sorry för min ängslighet, är lite osäker på detta med el och vill att det ska bli rätt så frågar hellre en gång för mycket än för lite.
-
Ok så jag skall koppla pluspol och minuspol från ett batteri till reläet och därmed höra ett klick? Men måste inte motorn vara igång då? Har ännu svårt att förstå vilken sladd som går till övrig el, tror jag identifierat den som går till länspumpen men förstår ej vilken som går till övrig el? Jag ska alltså ha en strömbrytare mellan startmotor och förbrukningsbatteri samt en mellan övrig el och förbrukningsbatteri? Har en 6mm2 kabel från min regulator med en 10A säkring nära batteriet på plussidan, dock är kabeln till säkringen något tunnare, men borde vara OK har jag förstått? Ok den säkringen "går" inte, utan den alternerar bara sida då om jag förstått rätt? Är det denna som är huvudsäkringen? Har ej bra koll på resten av elsystemet, har börjat med att försöka förstå denna delen, något speciellt du tycker jag borde titta på? Tack för att du tog dig tid att svara.