Gå till innehåll
måndag 30 december 2024

heimlaga

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    317
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    3

heimlaga senast vann den dag 8 Mars 2021

heimlaga hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

170 Expert

1 följare

Om heimlaga

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag håller med No-jah
  2. Jag har hört sägas att ju fortare man tar ut en nylaminerad båt i kylan destu större är risken att den får böldpest på undervattensskrovet när den blir gammal. Stämmer det?
  3. Absolut. Jag tog nu bara ett dåligt valt slumpexempel. Här är en lättdriven deplacementsnipa med hygglig komfort: https://www.findit.fi/sv/1934912.htm Tar man bort bärplanet skall den där gå bra i 7 knop med en 20hästarsmotor. Halvplanarna du länkade till kräver betydligt större motorer.
  4. Monark 670 är för kort och bred för att gå bra i vattnet i deplacementfart. Den djupa och breda gaveln drar upp mycket virvlar så det krävs mycket motorkraft samtidigt som den har för mycket bärighet och får fören att dyka i vågorna på ett både farligt och obehagligt vis. Samtidigt som den lilla propellern på en mindre snurra tappar greppet i vattnet och du har svårt att komma någonstans. Deplacementskrov och planande skrov är två helt skilda saker. Helt olika formade för olika ändamål. Som en motorcykel och min Massey-Ferguson 165. Det finns ingen motorcykel som fungerar något vidare att spänna för en plog eller ett 5 tons vedlass som skall ut ur skogen. Att köra långresor med en äldre långsamtgående och skakig traktor blir ganska slitsamt det vet jag av erfarenhet. De är gjorda för olika saker. Min rekommendation är att du antingen håller fast vid den motorn och installationen som du har eller köper ett annat skrov som går bra i deplacementfart. Här är ett exempel på en mycket välformad och prisvärd deplacementbåt som är till salu just nu. Marschfart kring 6 knop med 8-15 hästars motor: https://www.findit.fi/sv/2040080.htm Extremt sjöduglig i deplacementfart.
  5. Som finländsk medborgare med finländsk adress och telefonnummer är jag inte berättigad att skriva på men jag håller med dig Mackey. Jag anser att Öresund borde stängas så att endast fartyg som har klarat en ordentlig säkerhetsgranskning får fortsätta om de har mer än några kubikmeter olja ombord. Oberoende av nationalitet. Det är ju lika för alla så ryssarna har ingenting att gnälla om. Dels skulle det bli omöjligt för diverse oljelastade rostholkar att trafikera och dels skulle det bidra till att kväva Putinregimen i Ryssland och få ett slut på kriget. Försöker de forcera spärren skall fartygen uppbringas och säljas till högstbjudande skrothandlare och pengarna går till en fond för minröjning och miljösanering i Svarta havet efter kriget. Annars är jag skeptisk till Greenpeace som ofta går ett steg för långt och gör dumheter av en god sak. Den här gången håller jag med dem fullt ut.
  6. Hade du inte redan gjort det för flera dagar sedan? Den gick inte att öppna trots många försök.
  7. Jag håller fast vid min tidigare åsikt om eldrift. För att det skall vara möjligt att köra på elektricitet så blir det automatiskt en fråga om extremt lättdrivna deplacementsnipor av den sorten som byggdes under perioden 1925-1960 när motorerna var små och bränslet ansågs dyrt samtidigt som folk accepterade att puttra fram i mellan 3 och 7 knop. I många fall utrustade med hjälpsegel för att spara bränsle och minska rullningen på långa turer i lämpligt väder. En 23-fotare bör kunna klara sig med 8 och 12 hästar och en 19fotare för kunna klara sig med mellan 3 och 6 hästar. Då landar dieselförbrukningen på någon eller några deciliter sjömilen med en inombordsmotor på rak axel. Som man kan byta ut mot elmotor så snart det finns förnuftiga lösningar att tillgå för ett rimligt pris vilket inte finns i dag. Oberoende om det blir eldrift eller någon annan energiform i slutändan så är det i den riktningen vi måste gå för att kunna fortsätta köra motorbåt i en tid med energibrist och global uppvärmning och stigande bränslepriser vad än vi kör på.
  8. Den mahognyn som finns att köpa i dag är inte vattentålig i vårt klimat. När man började använda mahogny i båtar var det i länder som England och Frankrike och Nederländerna där det aldrig fryser ordentligt på vintern. I alla fall inte vid kusten. Därför gjorde det inte så mycket att mahogny förvandlas till flis om den fryser när den är våt. Man använde mahogny från Mellanamerika, i första hand Honduras och Kuba där det växte mahogny som inte suger upp speciellt mycket vatten. Nu är den mahognyn antingen utrotad eller fridlyst överallt. Det lilla som kommer ut på marknaden är olagligt hugget av kriminella gäng. I stället har man börjat använda afrikansk mahogny som suger vatten som en svamp och står ganska dåligt mot röta om man inte dränker den fullständigt i rå linolja. Jag brukar föreslå ek som inredningsmaterial utomhus i finbåtar. Där det inte duger med furu eller gran. Gällande kryssfaner (plywood) så finns det sorter som tål att användas utomhus i båt men de sorterna är inte billiga. De vanliga billigare sorterna med ädelträyta har kärna av något billigt trä som suger vatten som en svamp och ruttnar medan man är på matpaus. Ädelträytan på de billigare sorterna är ofta kring 0,5mm tjock och tål varken väder eller stötar.
  9. Det var stora ord från dig wildeside........ kommer din åsikt att stå fast när bomberna börjar falla här hemma? I vilket skede börjar det angå dig? Jag har varit antimilitarist och fredsaktivist sedan jag började förstå någonting i 8årsåldern men ny 35 år senare är jag tvungen att inse att det här hotet inte går att hantera på något annat rimligt vis än med militär och civil beredskap, och god sammanhållning med våra allierade vilket innefattar Ukraina och i synnerhet det ukrainska folket som är minst lika förbannade på korruptionen och kriminaliteten som vi är. Om Ukraina faller får vi först en enorm flyktingvåg. En rimlig gissning är att minst 20 miljoner människor då kommer in i EU och måste fördelas på olika länder. Man kan ju gissa att Sveriges kvot hamnar någonstans kring en miljon och Finlands kring en halvmiljon. Som behöver födas och klädas och hysas och ordnas arbete åt. Sedan blir det massmord och etnisk rensning på de som är kvar i Ukraina. Det torde hålla den ryska militären fullt upptagen i ett år eller så. Sedan kommer nästa invasion i nästa land i Europa. Och nästa. Och nästa. Sannolikt går Kina med i kriget i det skedet när de ser att Ryssland vinner. Så håller de på tills någon stoppar dem eller tills Atlanten kommer emot. Om den ryska invasionen drivs tillbaka faller sannolikt putinregimen varefter vi kan försöka skapa fred och försoning med de demokratiska krafterna i Ryssland samtidigt som Kina får bråttom att byta sida och demokratisera och låtsas som att de aldrig hade någon allians med Ryssland. Din plan tycks gå ut på att befästa Sverige och stärka ert försvar tills ni ensamma kan stå emot den förenade Ryskkinesisknordkoreanska militären och försörja er själva utan tillförsel utifrån i minst 10 år. Klarar ni det? Jag är inte så säker.......
  10. Wildeside. Jag tycker du skall ta upp det där med Putin och oligarkerna i Moskva. Att vi inte får vara i fred. Att skälla på visselblåsaren nyttar ingenting till nu när det börjar bli allmänt känt att deras planer sträcker sig betydligt längre västerut. För mig som finländsk medborgare bosatt i Finland är frågan mer eller mindre existentiell. Om de inte blir stoppade i Ukraina är risken stor att de kommer hit.
  11. Företaget Suomi-Soffa som ständigt hade "slutförsäljning" i flera år också i nygrundade butiker blev så många gånger anmälda att myndigheterna till slut reagerade och tvingade dem att lägga ner verksamheten. Tydligen är man lagligen tvungen att lägga ner efter slutförsäljning i Finland. Ägarna protesterade givetvis högljutt men enligt myndigheterna var det klart fall. Efter slutförsäljning följer nedläggning.
  12. Wyrth har en kallgalvaniseringsfärg som heter Zink 300. Den har jag använt med mycket gott resultat för att bättra på smärre rostfläckar på en varmförzinkad släpkärra. Jag slipade först bort rosten med stålborsttrissa på vinkelslipmaskinen. Fälgarna ser så bra ut så dem skulle jag lämna in på sandblästring och målning i stället för att köpa nya. Billiga 13tums fälgar som säljs för kärror är vanligen så uselt målade att man borde börja med att sandblästra och måla dem direkt när de är nya. Sedan kan du sätta på nya däck. Eller begagnade om du hittar. Här i trakten är det alldeles normalt att lämna in sina plåtfälgar på blästring och ommålning.
  13. Faderullan har en bra lösning tycker jag
  14. Varför gick det då men inte nu? Jag anar samma fenomen som med stora skor. Det finns ingen skohandlare i den här delen av Finland som har storlekarna 47 och 48 i lager. Ytterst få som överhuvudtaget vill beställa hem fastän det ju är köparen sm tar risken om de inte passar. De bara säger att man måste nöja sig med nummer 45 som är det största i sortimentet. Även när man rent fysiskt inte kan pressa ner fötterna i dem. Samtidigt finns det ganska många karlar med fötter i den storleken och när någon handlare någon gång tar in sådana skor säljer de slut på några timmar när ryktet går och alla storfotade karlar inom 100 kilometers radie kommer och vill köpa. Min hypotes är att sortimenten i dag bestäms av partihandlare som bestämmer vad som skall säljas helt oberoende av vad som går att sälja. De gör sina beslut utgående från vilka varor som går enkelt att köpa in i färdigt hopplockade sortiment till ett lågt pris. Helt utan hänsyn till vad kunderna vill köpa. Själva affären är ändå ett franschiseföretag så det är franshisetagaren som tar den ekonomiska smällen både av uteblivna köp och osäljbara varor. Medan kedjan vinner på att köpa in ett färdigt ihopplockat sortiment som kan dumpas över på franschisetagaren.
  15. Fast nu har det ju gått så långt att en betydande del av varorna inte finns att köpa varken hos den stora handelskedjan eller på nätet eftersom alla dessa ständigt krymper sina sortiment. I stället blir det styckevis specialtillverkning och hundratals timmar som går åt till att leta efter material på de mest udda vägar. Då är det faktiskt betydligt billigare att betala några kronor mer ät en gammaldags handlare. Förutsatt att man räknar att tid har ett värde.
×
×
  • Skapa nytt...