Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

OceanAnkan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    67
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om OceanAnkan

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

725 profilvisningar
  1. Hur kan jag se dessa båtar om signalen slutar en bit efter kusten? https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:70.5/centery:-9.8/zoom:3
  2. Seriöst, skojar du? Den där runda grunkan ska skicka signaler på två olika frekvenser var annan minut. Nä, nu driver ni med mig... På samma sätt som jag ser flygplan på flightradar, på samma sätt ser jag alla båtar med AIS/transponder. Det är liksom syftet med det hela, att synas. Dessutom så går jag in och kollar på båtar jag följer så kan jag se förutom exakt position, hastighet och riktning/kurs och dessutom båtens data (vikt längd osv). Nää, nu driver ni med mig...
  3. Vågar nästan inte säga emot dig då jag har mindre erfarenhet (en student ska hålla käft o lyssna på sina lärare). Men AIS är väl ändå den som ser över horisonten? Hur kan jag se dessa båtar från datorn där jag sitter nu? https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:4.2/centery:50.8/zoom:6 Radarn har en optisk räckvidd. I bästa fall horisonten, i andra fall en ö som hindrar att se vad som finns bakom. Ligger jag exempelvis ankrad söder om Ven (en liten ö utanför Helsingborg/Landskrona i Skåne) och vill planera en rutt norrut, så om tittar jag på radarn så kommer det se bra ut, utan ngn trafik. Men på AIS'en ser jag att bakom ön att det trafikerar färjor. I Thailand är det krav på AIS/transponder på fritidsbåtar. AIS i kombination med radar är vad jag tror är den optimala lösningen. Båda systemen kompletterar varandra i sina brister. Tillsammans i ett synkroniserat system så gör det passagerna hyfsat riskfria.
  4. Radar och AIS ser jag som äpplen och päron. Jag vill ha både och då de visar olika saker. AIS/transponder är ngt som jag personligen tycker borde vara obligatoriskt bland fritidstrafiken. Det går att se vad som finns över horisonten som jag kan vid datorn hemma titta på vilja fartyg som finns världen runt på exempelvis marinetrafic, på samma sätt som jag kan se flygtrafiken på flightradar. Förmodligen finns ngt liknade om jag vill till månen som visar satelliter i omlopp. Radarn plockar upp närområdet såsom fiskebåtar och Nisse som inte har transponder. Inget system är bättre än det andra, men att kombinera dessa så tror jag att man kan kunna sig någorlunda trygg. Varför har vi halvljus på vägarna dagtid? Inte är det för att vi ska kunna se, utan för att vi ska synas. Jag vet inte vad ni tycker, men jag uppskattar att kunna få en kollisionsvarning i god tid. Det tycker garanterat handelsfartygen oxå. Det är inte bara bojar det handlar om. Förhoppningsvis så kommer systemet att utvecklas så att exempelvis Brasiliens kust med alla nya oljefält med dess bråte kan med enkla knapptryckningar varna seglare om hinder. Det behövs inte längre en fysisk sändare på plats. Nu är jag inte ngn som på något kan påstå vad som är rätt eller fel. Just nu är jag bara en internettsjöman inget mer:), så ge mig käftsmällar så jag lär mig. "På tal om båtar så såg jag en annons på en Targa 96 för 40tkr. Kontaktade ägaren som berättade att båt och utrustning var i hyggligt skick men motorn var slut. Den hade jag köpt om jag hade kunnat och sen satt in en ny motor eller fabriksrenoverad (dock inte Volvo)." Nu vet jag inte vad Targa 96 är (ska kolla upp det) för det låter som ngt som jag är ute efter (trasig motor, lågt pris) Osäker på om man får göra så här, men hittade lite info på denna sida https://www.sailguide.com/batfakta/targa-96-1978 Hmmm.... EDIT: "Akterruff med ingång från sittbrunnen med två kojer. Till styrbord om nedgångstrappan finns stickkoj och navigationsbord. För om navigationsbordet finns pentry och för om detta finns en garderob. Till babord i salongen finns en dinette som kan förvandlas till en dubbelkoj. Förpik med två kojer. Längsgående hyllor i akterruff och förpik." "Vikt/Deplacement(kg)4100" är oxå min melodi (tror jag). Men är hon inte lite kort?
  5. Oj vad arg jag hade blivit (milt sagt)... Som att vara sugen på ugnsbakad falukorv o säljaren levererar falukorv, lök, senap och ost men "glömmer" att berätta att det krävs en ugn. Som med allt annat så måste man själv vara påläst o inte lita på säljare som får provision på produkter dom säljer. Jag blir grrr när jag tänker på detta.
  6. AIS AtoN och meddelande 21 V-AIS var det ordet jag letade efter. Virtuell AIS. Meddelande 21 är det som gäller. "Tyvärr är det ytterst få navigatorer i fritidsbåtar som kan visa meddelande 21 i dagens navigatorer" (Dagens båtliv, 2017-12-10). Så även om vi kan ta emot signalen så syns den oftast inte. "AIS-information från bojar, så kallad AtoN, som visar en bojs eller en fyrs placering syns inte i de flesta navigatorer i dagsläget. AIS-mottagarna för fritidsbåtar och många andra navigatorer är inte programmerade för att visa AtoN-information." Vidare går att läsa; "Den information som skickas ut som AtoN, är kodat som meddelande 21. För att detta ska kunna visas på din navigator krävs att: · din AIS-mottagare tar emot meddelande 21 och att detta meddelande skickas ut på ditt NMEA0183 och/eller NMEA2000 nätverk. · din navigator tar emot meddelande 21 via NMEA och sedan presenterar detta på navigatorn." Detta tycker jag är intressant, för (tekniknörd som jag är) så får man löpande info om inte bara bojar och vindkraftverk, men även virtuellt tillfälligt avstängda områden vid tex oljespill/olycka. Det behövs inte längre fysiska bojar i havet, utan områden kan "stängas av" med signaler från land. Förhoppningsvis i framtiden (kanske är det redan så) så kan vi se var fisknät/odlingar och annat ofog finns i vattnet så dessa kan undvikas. Även om Nokia 3310 var en näst intill odödlig telefon, så är det inte den man vill ha med sig idag...
  7. Tack för all input! Det uppskattas verkligen. Känner att jag måste förtydliga lite;) Jag ska (förhoppningsvis) inte segla ensam. Tanken är att vi ska vara 3-(kanske)4 pers. Att segla bara 2 pers kan bli drygt med vaktpassen. Fler än 4 lär det bli trångt. Hur gör ensamseglarna, struntar dom i nattpassen? Inte min melodi kan jag säga. Akterruffen är tänkt att vara min sovplats. Förpiken till brorsan med fru (eller ett annat par). Alltid en pers vid ratten, en i köket som lagar mat, en som sover. Så det blir en hel del ytor över hahaha. Budget under 100.000 för inköp, så mycket som möjligt, för jag letar efter en båt som är "skabbig" (inredningsmässigt), kass motor och vill inte betala för gamla plottrar och sådant. Jag vill renovera den från grunden så jag vet vad jag har, samtidigt som jag lär mig mer om båten. Detta kommer kosta en jäkla massa pengar, så varför köpa en båt med "vackra" dynor, gardiner och gammal elektronik när jag ändå kommer att riva ut allt? Helst med en MDxx motor som inte fungerar. För även om motorn fungerar "nu" så vet ingen hur länge den kommer att hålla, därför så kommer den plockas ner i bitar vilket fall som. Alla är väldigt tysta i sina annonser om när relingen blev bytt, så den kommer att bytas så jag slipper bekymmer när det blåser upp. Alla packningar under vattenlinjen kommer att bytas. Samma där, inte många som tänker på att de ska bytas regelbundet (verkar det som). Så hellre en "taskig" båt för lågt pris än en för typ 200.000 som jag ändå måste göra samma saker med. Jag skrev innan att jag hade en förkärlek till Maxi 95, men den tanken har jag släppt pga selgaregenskaperna. Det är en inlärningskurva jag genomgår nu, och den verkar lång (längre och längre juh mer man lär sig) så det verkar inte som att det blir ett båtköp i år, såvida inte ett riktigt klipp dyker upp. Ja det var Rasmus jag såg. Verkar vara en riktig kvalitetsbåt. Trots att den är så "liten" så kunde man gå till akterruffen inomhus. Men vill skrika högt så dyr den är... Nä, inte dyr, för den är säkert värd det, men över min budget för inköp. Så förutom mina preferenser så ska båten vara sjöduglig till denna resa och rimligt bekväm. Detaljer och resten har jag tid till att pula med på vinterhalvåren när jag väl kommit fram. Jag bor 6 månader här i Thailand på vintern och jobbar arslet av mig under sommaren. så kommer jag väl över hit (Thailand) så kan jag fixa med detaljer, måla och göra henne vacker. Varför inte köpa en båt här nere? Det finns ett par anledningar. Dels så vill jag segla hit "bara för att", dels så är båtar snuskigt dyra här. Dessutom så vill jag ha erfarenheten med att renovera så jag lär mig allt om båten om ngt skulle skita sig. Jag har tänkt att ta tåget från Skåne till Bangkok men det blev mindre sexigt efter jag fick för mig att segla dit istället. Igår kom jag på namnet på henne. My Way. Efter Frank Sinatras -I did it my way. Jag har aldrig följt strömmen och varit otroligt glad över det, så det är ganska passande men väldigt OT, sorry. @Greip Jag hör vad du säger men att köpa en båt i 2-300.000kr klassen och bara dra iväg tror jag inte på (men det är jag det). Det är förmodligen dessa som man kan läsa om som ligger i hamn o väntar på reservdelar för ngt har gått sönder. Jag lägger hellre 200.000+ på en billig båt att renovera så vet jag vad jag kastar loss med. Lite som att köpa en "fet" BMW som är nybesiktigad. Full fart på motorvägen/autobahn, men sen när det börjar regna och de slitna däcken gör att man får vattenplaning och far rätt in i ett träd vid sidan av vägen, så skulle man vilja ha nya däck trots allt. Kanske dålig jämförelse men jag hoppas du förstår vad jag menar. Jag har inte ekonomi till att köpa en "fet" båt samtidigt som jag vill byta alla däck. Jag kanske är negativ/skeptisk till varför man säljer sin båt. Enligt mig så är det precis av samma anledning som man vill göra av med sin bil som börjar låta illa. Man säljer den till ngn som inte kan höra missljudet. Hur många säljer sin båt/bil som är i perfekt skick till underpris? Dessa fordon behåller man. Skulle jag våga segla iväg med en båt som jag köpt för 500.000kr bara så där? Nej, absolut inte. Kanske trevligt att koka kaffe men tråkigt när riggen brister när det blåser upp, eller packningarna under vattenlinjen ger efter. Då har jag inte nämt materialutmattningen i mast och korrosion på andra områden. Tog en snabb titt på båtar kring miljonklassen. Vackra och trevliga, inget snack om det, men skulle jag våga ge mig iväg med en 20 år gammal båt (vill inte avslöja annonser) där jag riskerar att masten rasar, motorn havererar eller att vatten läcker in? Rätta mig om jag har fel, men det är så mina tankar går. Därav är min renoveringsbudget så mycket större än det jag är villig att betala för inköp. Jag väntar för den rätta. Som min goda vän från Australien sa, -One have to climb the tree mate. Inte ta första bästa (kvinna eller båt spelar ingen roll), utan vänta ut tills man hittar den perfekta. Så gjorde jag med min fru och så tänker jag göra med min båt. Känner att det finns lite liknelser här hahaha. Gammal fru behövde lite restaurering men är trogen i alla väder. En ung båt kostar multum och far omkring osäker i vindarna och riskerar att tappa formen. Attans, nu blev det OT igen...
  8. Nu är inte en 1år "gammal" radar gammal i mina ögon. Det enda jag känner till i ämnet är en artikel jag läste (som var lite över ett år gammal) där man jämförde olika märken. En typ "bäst i test". Där skrev man att även med senaste AIS så var det få plottrar som kunde översätta vissa signaler såsom bojar och vindkraftverk till sjös. Vidare så känns det smidigt med det "nya" kabelsystemet (ngn bokstavskombination)2000 som kommunicerar och matar ström. Det är inte alla märken som är kompatibla med det systemet, men många är och det verkar bli fler. Vill påminna att jag är helt ny på området och det jag skriver får inte tas som fakta, utan det är vad jag i skrivande stund tror baserat på det jag läst från facktidningar:). När jag skrev gammalt så syftar jag på kanske 10år gamla elprodukter. Därför vill jag inte köpa en båt som är "fullutrustad" med 10år gammal utrustning och elkablar som säkert inte blivit bytta sedan båten byggdes. Jag kommer högst troligt att byta ut det mesta ändå. Inte för att vara märkvärdig eller så, men det kommer kännas tryggare och framför allt så har jag lärt mig mycket på torra land (eller i kaj) på hemmaplan med goda vänner och tillgång till kunskap och materiel. Skiter ngt sig ute på havet så har jag god chans att klara av det jobbet, än om jag inte vet ngt. Ja, gammalt och beprövar eller nytt med nya finesser det är frågan:). En helrenoverad Volvo MDxx går före en ny motor av tveksamt/okänt märke enligt mig. Men när det kommer till elektronik så är jag väldigt svag för inovationer. Visst, förr hade man inte detta men det var på den tiden sjömän var värda namnet. Jag har absolut inte den kunskapen och erfarenheten, så jag får kompensera det med all löpande information som går att få. Att få väderdata via radio (UHF?) som finns på nya AIS (integrerad radio och transponder, sorry att jag inte kan de korrekta uttrycken, men om ni tänker till så förstår ni kanske vad jag menar hahaha) ihop med IMROD eller vad den där satellit grunkan heter och få andra stationers väderdata, så kan jag sedan göra en egen analys efter att fått utritat olika alternativ på resrutt. Missförstå mig rätt, en dator kan vägleda, men det är jag som måste ta beslutet. Och för att ta beslut så vill jag ha så mycket info som möjligt. Jag beundrar gamla sjöbusar och deras förmågor som jag aldrig kommer komma i närheten av. Jag får kompensera det med digital information och efterhand lära mig mer och mer så man inte står med näsan i blöt när det blir kortslutning i det elektriska:). Summa sumarum. Maskinellt, ja, gammalt och beprövat samt noggrant genomgånget av min gode vän som är en Gud på motorer. Riva ner motorn och byta ut slitdelar och packningar. Vad gäller elektronisk teknik så nytt och modern med alla funktioner som finns för dagen. Läste för ett bra tag sedan att en smartphone har väldigt mycket mer datorkapacitet än vad man hade på Apollofarkosterna. Dom kunde ta sig runt månen och någon landade där, men vilken uppsjö av välutbildade människor var inte med som suport, vilken enorm samlad kunskap. Det är därför jag lite skämtsamt skrev innan att en resa över Atlanten idag är numer en vanlig charterresa. Vad gäller radar så är en radar, en radar... Dess uppgift är att scanna av närområdet på objekt och där kan jag hålla med dig att förutom kanske känsligheten så händer det inte mycket förutom kanske färgskärm, bättre upplösning o fler knappar. Men det är all den andra informationen jag är ute efter;) Sorry för långt inlägg
  9. Tack! Då får man spana in en sådan. Men viss utrustning tänker jag vänta med, såsom AIS, plotter och radar. Dessa prylar vill jag ha så nya som möjligt. Exempelvis så kan nästan alla äldre modeller inte visa exempelvis vindkraftverk och bojar. Och som jag förstår det så är radion integrerad och sänder väderdata, men här är jag ute på hal is. Hur som så är elektronik en färskvara. Finns väl ingen som använder Windows 95 idag😀
  10. Är medveten att val av båt kommer att innebära kompromisser. Dock har jag några "krav" på vad jag vill ha på min långfärdsbåt. >35 fot lång, minst 3m bred och en akterruff. Fördel med ratt, men det går förmodligen att modifiera. Båten jag söker ska ut på öppet hav och planerar att bo i den under renoveringen. Kan lite (obetydligt) om segling, men det har jag tid att lära mig under åren. Vill bara göra rätt val från början. Hittat massor av fina båtar såsom S-30 Fisksätra (42 fot) men bara 2,5m bred, Carrera Hellsman (38 fot) 2,4m bred, Wasa 30 (36 fot) 2,2m bred. Ta inte illa upp om ni har ngn av dessa båtar, dom är vackra men passar inte mig. Smala stickor och lågt i tak. Verkar inte vara ngn marknad för dessa båtar idag. Priserna är låga och passar min budget, men jag vill inte bli krokrygg på köpet. Av en slump så såg jag en rundtur av en Hallberg-Rassy 35 fot (90-tal vill jag minnas) som jag blev förtjust i. Akterruff och väl planerat utrymme. Kollade på blocket och fick en shock. 70-talarna är till salu för nästan 300.000kr! Det är juh själve fan att dom ska vara så dyra, när jag äntligen hittar ngt som tilltalar mig. Jag vägrar att sätta mig i en kulspetspenna o bo där, men jag verkar inte vara ensam om att tycka så om man ser på marknadspriserna. Dessa spjut verkar inte gå att sälja. Vad har ni för tips för en som är 1.90 lång och vill guppa i havet veckovis? Tanken är att segla från Skåne till SO-Asien. Känns som att det inte blir ett båtköp i år. Men det är ok, hellre vänta än att stå där med ngt man inte trivs med som dessutom inte går att sälja om man vill byta. Kanske leta i Kroatsien efter en avdankad charterbåt? Men dom verkar vara byggda för bekvämlighet och inte att segla på öppet hav. Suck... Mycket att fundera på. Tur man inte har bråttom hahaha. Hoppas ni kan ge lite input.
  11. Ja jo, den var långt från godkänd/laglig i Sverige. Alla kolleger hörde mig men jag hörde ingen... Jag hördes i Skåne när jag var i norra Polen, så det var inte alltid populärt;). Men jäklar vilken nytta jag hade av den. På 90-talet så hade många kommradioapparater i Polen (det var där jag köpte den). Bara att anropa när jag närmade mig samhället så fick jag alltid hjälp att hitta företaget jag skulle till. Nu blev jag lite nostalgisk... Fick några radiovänner som jag alltid anropade när jag körde förbi, men det blev lite OT, sorry... Jag vet att det var fel, men det är preskriberat nu😜
  12. Spännande. Gäller licensen bara i Sverige, eller internationellt? Jag är en smygprepper och läääänge funderat på en SSB. Den dagen (inte om) skiten når fläkten så kan man kommunicera med de som har en radio för att utbyta lägesrapporter. Men får hoppas att radion kommer användas under trevligare förhållanden:) Ja det med båtval... Jag tror jag startar en egen tråd om detta.
  13. Självklart! Steg 1 är att leta upp en båt som jag kommer att gilla. Kan avslöja att jag har en liiiiten förkärlek till Maxi 95. Kanske i minsta laget men har varit ute och seglat med henne. Gillade höjden inne, gillade bredden och gillar akterruffen. Har inte en susning på hur hon beter sig på öppet hav. Kanske är hon några skonummer för liten, vad vet jag? Men detta skede är jag i nu, lära mig vad jag vill ha. Vore astråkigt att köpa en båt som inte duger på öppna hav hahaha.Som jag ser det så är det omöjligt att sälja ngt idag. Därför är inköpet viktigt.
×
×
  • Skapa nytt...