Hej!
Har kört en 568 GTI i två säsonger nu. Mestadels i Mälaren, men även uti Östersjön/skärgården och Vättern.
Om jag fattat rätt så är det hur skrovet är tillverkat som skiljer sig mellan GT och GTI, där GT är en äldre variant. Sen iom. 2010 så gjordes en liten face-lift med en mer sluttande ruta och ny design på instrumenteringen, där man nu kan klämma in en 5"-plotter. Det kan även vara fler skillnader som jag inte har koll på.
Anledningen att det sitter en Mercury Optimax 2-takt på de flesta är väl att det fanns ett samarbete mellan Ryds och Mercury på den tiden.
Vår är en 2010 med en Honda BF90 fyrtakt. Har gjort en optimering hos Lundins i E-tuna och det skulle ge 12-15 Hk till enligt dem. Har inga belägg eller mätningar, men känns som den även blev lite snålare i mellanvarven 3500-4000 i marschfarter runt 15-20 knop.
Den går mycket bra i sjö och det är sällan man blir blöt. Funkar även bra att ankra och bada i från. Den är rätt snygg också, om det har nån betydelse...😉
Några smådetaljer som jag saknar är mugghållare och någonstans att göra av fendrarna på. Men det kan man ju lösa med lite eftermarknadsprylar. Sen är det lite meckigt att öppna stuvfacken när dynorna är fastsatta..
Mina 5 öre...
mvh/Må