Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025

skippeer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 419
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

skippeer senast vann den dag 19 Maj 2024

skippeer hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

422 Expert

Om skippeer

  • Placering
    Vice Amiral

Profile Information

  • Plats
    Göteborg
  • Interests
    Längesegling

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har oxå en oljesump som behöver lite TLC. Eftersom det är supertrångt under motorn funderar jag på om den gröna färgen går att rulla på eller är det bara pensel som gäller?
  2. Hej Thomas Har inte fått tummen ur men nu står det högt på att göra listan i vår. Hur har det gått med din målning av oljetråget?
  3. Har varit nöjd med min 3 bladiga Flex-O-Fold propeller som sitter på en rak 35 mm axel, 20x13-3R. När jag kört WOT test blev max varvtal ca 2 450 RPM vilket är lägre än rekommenderade 2 700 RPM för en långfärdsseglande deplacementbåt med VP D2-55. Motorn har max 3 000 RPM enligt datablad för D2-55 A. Över tid har glappet (video film) mellan nav och de 3 bladen ökat (2017 ca 1500 hrs, 2024 ca 2800 hrs), tillfällig lösning har varit att undvikiga varvtal där det "skramlat". I höstas märkte jag att bladen tom slog i varandra i hoppfällbart läge, blivit jack i alla bladen vilket jag gissar kan bero på glapp och eventuellt slitna kuggar. För ett år sedan fick jag offert från tillverkaren i DK om en ny 18x14-3R vilket jag tror gör att motorn kan varva upp lite mera (typ +300 RPM). Högre varvtal har en spinoff effekt på min nya Balmar generator, den inbyggda fläkten kommer att jobba mer vilket förhoppningsvis ger bättre kylning. Som hjälp till andra som behöver ta av navet och som stöd för mitt korta minne delar jag med mig hur jag gjorde nu och hur jag skall göra det bättre i en framtid. FOF nav på segelbåtsdrev sitter inte på en konad axel utan på splines så nav på segeldrev verkar vara lätta att få demonterade. Jag fick köpa en FOF specialavdragare för där jag bor/har båten fanns det ingen lokal propellerfirma som hyrde ut/lånade ut specialavdragaren. Demontera Flex-O-Fold 3 blads foldingpropeller på rak axel Steg för steg beskrivning hur jag skulle göra en demontering nästa gång baserat på gjorda erfarenheter vid demontering av propellernav. 1. Spraya med krypolja några timmar/dagar innan (kanske onödigt men skadar inte). 2. Fetta in avdragarens bult (FOF specialverktyg). 3. Demontera insex låsskruv som sitter på propellernavets utsida (lätt att glömma har jag lärt mig den hårda vägen). 4. Demontera anod, lock, 3 rostfria axlar och tillhörande propellerblad (ett propellerblad i sänder). 5. För att få loss centrummuttern krävs en ”standard” 30 mm hylsa för 35mm axel (Biltemas krafthylsa går inte att få in i det trånga mellanrummet på propellernavet, för säkerhets skull hade jag köpt båda modellerna). 6. Jag tog med ett 60 cm långt ½” ledhandtag, extra lång hävstång för säkerhets skull (inköpt för flera år sedan till demontering av anod på 3YM30/SD20). 7. Använde en lastpall som mothåll mot en stor skruvmejsel (vars plasthandtag gick av). Skruvmejsel stack jag in i ett hål där en rostfri axel sitter i vanliga fall, håldiameter ca 12-13 mm (kontrollmät om du skall använda en lång rund stång). Gick förvånandsvärt lätt att få av muttern (trots att jag tabbade mig, insexskruven som låser muttern var inte lossad…). 8. Montera FOF specialverktyg för demontering av propellernav, montera de 3 rostfria axlarna en i sänder och säkra dem med respektive skruv löst åtdragna. Specialverktyget från FOF fick mothåll mot lastpallen när jag drog åt bulten på verktyget mha 24 mm hylsa och ledhandtaget. Vid första försöket rörde sig inte propellernavet en millimeter, som tur avbröt jag och demonterade verktyget. Fick använda en slägga för att återställa det böjda specialverktyget. 9. Flex-O-Fold föreslår att man värmer navet med brännare. Frågade en av gubbarna på varvet om var man kunde köpa en gasolbrännare, motfrågan blev vad jag behövde en brännare till. Visade vad jag höll på med och då tog han en liten slägga och slog några halvhårda slag/knackningar mitt på specialverktygets bult (rakt förut) och då släppte navet från den konade propelleraxeln. Sedan gick det att med specialverktyget sakta dra av navet. Efteråt fann jag ett YouTube video med Ryan & Sophie Sailing - demontering av FOF prop där de knackar på sidan av navet samtidigt som de har en avdragare med en lagom stor kraft för att få loss navet. 10. Ta till vara kilen som sitter på propelleraxeln så att den inte försvinner. Beroende på skicket kan det ibland krävas inköp av ny kil.
  4. Jag gillar enspaks vattenblandare med en pip så när jag för några år sedan köpte en segelbåt med en frisörblandare med 2 kranar byttes den raskt ut. (En fördel med enspaks reglage är att det är enklare att hushålla med vatten.) I somras noterade jag att toakranen (MD61301) ibland droppade förmodligen pga förkalkning. Eftersom jag har bytt blandarkägla på tidigare båt trodde jag att det skulle gå bra att skruva av den stora toppmuttern men det gick inte som planerat. Tidigare modell hade en metallmutter som gick att ta loss med shiftnyckel, min nya blandare hade produktutvecklats => plastmutter som jag inte kunde får loss mha shiftnyckel. Blev att köpa en 27 mm hylsa för en mindre förmögenhet. Nu vet jag hur blandarens insats/käglan ser ut och vågar beställa en ny. https://www.barka.it/en/ceramic-cartridge/839-cart-67.html
  5. Båten är från 2002, 2018/2019 tog jag loss avgaskrök pga för litet vattenflöde. Höll på länge innan jag fick loss avgasslangen, tvingades till mycket våld för den satt så in i h…ete och trasades sönder mot avgaskröken. Kanske har motorn varit på gränsen till överhettning för tidigare ägare. Varvsägaren tyckte det var bra att jag bytte slangen mellan krök och vattenlås/ljuddämpare just för att ibland är den delen skadad pga övervarm motor då vattenflödet kanske upphört pga trasig impeller. Slangarna kan sitta olika hårt därav min fundering på någon pasta som gör att det garanterat inte sitter ”klistrad” mot avgaskröken. Inser nu att om slangen sitter hårt fast gör det inget om den skadas för då finns.det dubbel anledning till byte…
  6. Minnet är kort medans internet aldrig glömmer. Testade att rengöra mantågs stöttor med rödsprit, aceton och lacknafta. Tycker lacknafta funkade bäst för min rengöring. Har något svagt minne att lysfotogen oxå funkar bra. Vad använder ni andra för att få bort butyl?
  7. Eftersom det är bra att kontrollera avgaskröken med några års mellanrum funderar jag på om det finns någon pasta eller fett så att avgasslangen lättare går att lossa. Några tips från motorkunniga?
  8. Försökte med en enkel fråga men får väl förklara i detalj. Avgaskröken skall bytas. Eftersom Volvo Penta D2-55 (A) i original haft en rostfri packning har flänsen på värmeväxlaren korroderat i inner kanterna vilket jag planerat att fixa mha en s.k. alumnium packning med bredd 2-3 cm + längre pinnbultar. Jättevanligt "dolt" problem för D2-55 och MD22 motorer med rostfri VP original packning. Flänstätning med värmetålig silikon mellan värmeväxlaren och aluminium packningen, rengöring mha T-röd, borstning med mässingborste, montering av packning, spackla/fylla igen korrosionsskador mellan värmeväxlaren och packning. Montering av avgaskrök med flänstätning mot alu packningen. Skippern på sy Lady Anna har gjort detta men jag vill använda andra produkter som tål högre temperatur. Loctite 574, max 150 grader Celsius. Okänd kemisk metall, några andra D2-55 Pentaägare har använt PP kemisk metall max temp 150 grader Celsius. Min plan nu efter att googlat intensivt! Permatex Red High Temperature Silicone RTV, tål 343 grader Celsius. (Amazon.es har inte JB Weld red silicone RTV idag.) Letar nu efter lämplig pasta att spackla upp i gapet runt på värmeväxlaren. En stark kandidat är JB Weld Extreme Heat Metallic Paste, max temp 538 grader Celsius. Beställt Permatex red silicone och JB Weld Extreme Heat till Amazon Locker nära båten.
  9. Skall montera ny avgaskrök på en gammal lite sliten Penta motor och fått tips om att använda flänstätning eller monteringspasta. Har aldrig använt det tidigare och som vanligt när man börjar läsa på blir det bara mer info som är svårt för en mindre motorkunnig båtägare att välja. Vad skulle ni rekommendera för att garanterat få tätt ? Permatex 81160 Loctite 510 CRC monteringspasta för avgassystem Liqui Moly 3342 monteringspasta ?
  10. En seglarbekant som gastade på en trygg Malö i somras med siktet inställt på: * Plan A Skottland * Plan B Shetlands öarna De försökte i juni 2024 och fick enbart se norska västkusten för de fann inget lämpligt väderfönster, vill minnas att tidigt på säsongen typ juni brukar ha bäst väder för Skottland/Shetland. Kompisen skrev: "Vi hann med ca 750 distans, hade på mig merinounderställ, fleecebyxor och Henri Lloyd sjöställ 14 av 17 dagar." Boktips: CCC Sailing Directions Orkney and Shetland Islands https://clydecruisingclub.org/page/sailing-directions Vår approach är säkerhet kombinerat med KISS : * Navionics på iPad/iPhone (4 devicer) * Kartplotter * Översiktskort på papper * Pilotböcker/Sailing Directions för närnavigering * Reeds När vi 2018 seglade på skotska västkusten utanför 4G internet räckvidd behagade Navionics plötsligt säga att vi saknade sjökort, när vi fick internet återställdes Navionics. Utöver mina 4 punkter ovan hade vi även skotska båtsportkort. Fler och fler av långfärdsseglare går över till digitala navigering men tänk på hur du kan navigera säkert efter ett åsknedslag eller annat elfel. Översiktskort + pilotböcker är vårt sätt att kunna navigera om allt elektriskt är utslaget. Hade skrivit ut ett antal tidvattengrafer för lämpliga referenshamnar som vi aldrig använde, körde tidvatten på Navionics. Det viktigaste tycker jag var att ha kontroll på tidvattenströmmarna. Djupet var en fråga enbart för hamnar/ankarvikar. Skottland/Orkney hade många flytbryggor, blev bara några nätter på svaj. Ett tips är att ha en fungerande värmare mtp komforten ombord, just 2018 var det okej mtp onormalt varm sommar (28 grader i Bohuslän, 18 grader längs Skotska kusten).
  11. När man använder saltvatten för toalettspolning bildas urinsten i slangar och tank. HCl skall inte användas för att rengöra rostfria tankar. Fosforsyra verkar var en bättre syra finns tex i: * Transclean 65, fosforsyra 10- <=20% sulfaminsyra, amidosulfonsyra 10- <=20% * Biltema Tank Rengöring, fosforsyra 1-5% * OCEAN Kalkbort Power som säljs av Apotea innehåller >30% Fosforsyra <5% Anjontensid <5% Nonjontensid <5% Parfym <1% Färg CI 42090 <1% Har använt både Transclean 65 och Biltemas Tank Rengöring med gott resultat. Idag hämtade jag ett paket från Apotea med stark fosforsyrablandning, blir väl till våren som jag kommer att avkalka med Kalkbort Power. Trots att vi kört med sötvattenspolning och inget toalettpapper i toaletten fick vi stopp sista veckan som löstes upp med Cleanosan WC tabletter. Vet inte om gästseglare brutit mot vår policy eller om det var gammal urinsten som lossat från tankväggarna? Vi har ingen inspektionslucka i den rostfria tanken med ett avlopp nedåt för tanksugning och tömning i havet utanför 12 Nm gränsen. # # # En längeseglare som varit ute i 5-7 månader visade hur deras slangar såg ut efter segling bla i det salta Atlant havet och Medelhavet (sy Tai Pan). I år har vi under 5 månader använt sötvatten från handduschen vid spolning för att slippa mer urinsten. Har köpt Jabsco elektrisk ventil avsedd för sötvattenspolade eltoaletter. Jabsco 37038-2012 - SOLENOID ANTI-SYPHON VALVE 12V Tanken är att använda ett T-stycke på den vita slangen mellan manuell pump och anslutning baktill på toastolen vid inkoppling av sötvatten. Fjädrande tryckknapp för att styra ventilen som släpper på tryckvattnet. Tanken är att kunna använda sötvatten eller saltvattenspolning under vår längesegling beroende på tillgång på sötvatten. Någon som har erfarenhet av sötvattenspolning?
  12. Inte svårt, ha ärliga skuldfria kompisar. På utsjöskepparkurs för några år sedan fick jag lära mig att internationellt finns det krav på att om båtägaren ej är ombord skall det finnas ett dokument som bevisar att NN har rätt att segla sy XX från plats Q till plats Y under tidsperiod start-slutdatum. Maritime Letter of Authorization Om du behöver få reda på om en individ har skulder eller inte kan vem som helst ringa och få svar. https://kronofogden.se/e-tjanster-och-blanketter/skuldupplysning-om-nagon-annan Alternativt kan du be din kompis att visa att hen är skuldfri hos kronofogden, så här ser du ut när jag kollade mina sidor hos kronofogden
  13. Ej läst Arco manualer. När jag beställde prylar våren 2023 hade jag inte uppdaterat mig tillräckligt, gick på gammal info och köpte Balmar prylar. Balmar regulatorer har haft temperaturreglering sedan länge samt rem reglering på MC614 och nu på MC618 fältström reglering. Avsaknaden av några finesser som Zeus är inte idag tillräckligt starka för köp av ny regulator. Skulle både den nya MC618 och reserven MC614 gå sönder så blir läget ett annat.
  14. Alltid bra att bolla tankar med teoretiskt kunniga och lyssna på de som har praktisk erfarenhet av olika lösningar. GENERATOR Generator som laddar upp till 70-100 A klarar en enkel V rem av att driva. Siktar du på 225 A nettoladdning behöver du serpentinrem dessutom är rekommendationen från kunniga såsom Rod Collins att small case generatorer blir överhettade. Rekommendation som är vanlig för långt och hållbart generatorliv är nedstrypning av max ström med ca 20%. Googla på "alternator hot ventilation" så förstår du hur vanligt detta är. Vår 170 A generator är nedstrypt till ca 110 A, bättre ventilation är med på att göra listan. Idealet är att dioderna är utflyttade från motorrummet. Finns en svensk kille som kör med vattenkyld generator men det är för komplicerat för min del. HYBRID SYSTEM (AGM & LFP) Bifogar ett kopplingsschema hur jag våren 2022 byggt om vårt elsystem, alla förbrukare kopplade till LFP cellerna förutom inbrottslarmet som är kopplat till startbatteriet mtp vintern när LFP stängs ned. BatteryBalance sålde ett paket med en design baserad på att all laddning sker mot AGM startbatteri. "X2 BMS" styr laddning av LFP cellerna mha 500 A relä/kontaktor. Balmar XT 170 / MC 618 (med J10 serpentin drivrem) slutar tillfälligt att ladda 2-3 sekunder innan BMS stoppar laddning av LFP cellerna vilket skyddar generatorns dioder. Bogpropeller och ankarspel kopplade mot service batteriet/LFP som är placerade mitt i båten. Tack vare högre normal spänning / lägre spänningsfall vid hög belastning är det mer fart på bogpropellern. Original kablar från elskåpet mitt i båten fram till bogpropeller, pressat nya 95 mm2 kablar mellan LFP och kopplingsblocken för laddning och förbrukning. ENBANKS SYSTEM (LFP) En längeseglare som delar med sig av både teknik och seglingar har en blogg där de bla laddat upp artiklar från klubbtidningar som han fått publicerat. Denna länk går till en beskrivning av Sally's enbatteribank lösning som de har använt i några år med gott resultat (Odysse är medlemstidning för SXK Medelhav). http://www.seglingsresor.se/wp-content/uploads/2022/01/Odysse-1-21-low.pdf http://www.seglingsresor.se/wp-content/uploads/2019/10/Odysse3_19-1.pdf
  15. Nu är jag inte påläst på de senaste lagarna men förr var det väl praxis att köper man en gammal bil, båt eller hus som har 10-30 år på nacken för man vara beredd på att det kan finnas "åldersrelaterade" problem. Är man SXK medlem har Hugo Tiberg tidigare kunnat bistå med sin professors kunskap. Nu är det kanske någon ny SXK jurist, troligen Johan Westman. Är infon på den här web sidan inaktuell? https://d-jur.se/rattsomraden/tvist/batjuridik-hjalp-av-jurist/stamma-saljare-av-bat-privatperson-anlita-jurist/ Upp till 10 minuter kostnadsfritt hos firman ovan.
×
×
  • Skapa nytt...