Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025

hsjoman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om hsjoman

  • Placering
    Landkrabba
  1. Har samma tanke. Jag har landat i att sätta en Heat 1500+ någonstans efter dieselvärmaren. Ska tydligen kunna sitta i serie med dieselvärmaren. Ska bara köpa ny båt igen eftersom att vi sålde den gamla nu i höst... https://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/elpatroner-cirkulationspumpar/elpatroner/heat-1500-el-luftvarme-1500w
  2. Hej på er, Eftersom jag själv har haft problem med kylningen på min maskin (en MD5B med martec-kylning) och blivit kvitt det så tänkte jag bidra med hur jag löste det. Efter diverse åtgärder och tillslut en ny sjövattenpump utan resultat så gav jag mig på att rensa systemet med oxalsyra. Mina symptom var att framförallt kröken blev för varm och att jag hade lite för lite avgasvatten (hänger ju ihop). Avgasvattnet förångades mer och mer och framförallt vid högre arbetsbelastning. Jag litade på att den slutna färskvattendelen av systemet fungerade, men jag blev mer och mer övertygad att värmeväxlaren bromsade upp sjövattendelen. Kylslangar och avgaskrök var bytta för tre säsonger sedan. Jag körde motorn lite ljummen och stängde sedan av. Kopplade loss slangen efter sjövattenpumpen och innan kröken. Förlängde dem med trädgårdsslang genom att klämma fast en vanlig dubbel krankoppling för trädgårdsslang. Förlängningarna doppade jag i en hink med lite varmt vatten. Den ena förlängningen satte jag en Gardena elborrpump på och med den cirkulerade jag vattnet åt samma håll som sjövattenpumpen pumpar. Sedan vända jag på det och pumpade åt andra hållet. Nu började det komma ut snäckrester och bös. Tömde ut vattnet och värmde nytt. Sulade i oxalsyra och cirkulerade oxalsyrablandningen i ca 20 minuter och vände och körde i 20 minuter till. Vattnet blev grått och mjölkigt. Efter detta har jag avsevärt mycket mer vatten i avgaserna och har stresstestat utan att kröken blir mer än handvarm (>3h motorgång i motvind och marschfart). Innan var den farligt varm eller så tjöt motorn. Jag ser inte hur detta skulle vara ett problem att köra i en sjövattenkyld maskin? Jag hade dock inte våga lämna medlet i maskinen över en natt eller så. Hellre då göra en starkare lösning och pumpa runt som jag har beskrivit. Kan inte det lösta kalket och böset sedimentera och täppa till kanaler tänker jag? Eller brinna som betong om det finns värme nog? Uppenbarligen inte för Kenneth. Men jag cirkulerar hellre ut vattnet i en spann så att jag ser vad som händer med det. Man kan ju tänka sig att man byter oxalsyralösning ett par gånger, men jag har en så lite maskin som inte kräver så mycket vatten och böset sedimenterade i hinken samt att jag sög in vatten längre upp i hinken. Nästa projekt är att övervaka kröktempen med en liten Raspberry Pi som också ska fungera som NMEA-multiplexer. Ska bli roligt! Oxalsyrabehandlingen blir numera en våråtgärd för varje säsong. Hatar att ligga vid bryggan i fint väder. //Henrik
×
×
  • Skapa nytt...