Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

seerikand

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om seerikand

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! I helgen skall jag åka och kolla på en Nimbus 2600 från -89 med en TAMD31. Har tidigare haft en styrpulpetare och känner att jag inte riktigt har koll på vad man skall kolla efter vid köp av större/dyrare båt. En kompis-kompis som har båterfarenhet skall åka med men vad skall jag/vi kolla efter? Vatten i kölsvinet? Skall man göra ett komptest? Testa toalettfunktion? Riva i inredningen för att kolla fukt (hur?)? Skall man "stressköra" (för att säkerställa att den inte går varm vid belastning)? Hur skall oljetryck vara? Nuvaranade ägare har haft båten i 6 år och har ett besiktningsprotokoll som jag skall få ta del av sedan han köpte båten. Frågorna är många men hjälp mig gärna med en checklista eller allmänna rekommendationer Stort tack! Erik
  2. Bra input - tack! Jag är också inne på något av alternativen du beskriver - gärna den du har. Fartresurser är inget som "är av intresse", då hade vi valt en annan typ av båt. Tvärtom, vi vill spendera mer tid "på väg" men så klart kan det vara skönt med extra krut i spisen när det väl gäller. Att lägga pengar på ett motorbyte (frivilligt eller ofrivilligt) känns inte som en relevant lösning tyvärr, då kommer det smaka mer än det kostar på något sätt. Hur man än vrider och vänder på det hamnar arslet bak Tack för svar! Förresten - Kronvik! Det är ju du! Du och jag har skrivit inför denna säsong och du bistod med väldigt mycket värdefull info då också! Tanken var att byta inför denna säsong men jobbyte etc. gjorde att det fick skjutas på framtiden. Men nästa sommar så!
  3. Det ligger lite I det du säger - det är absolut inget krav att motorn skall var utbytt mot en nyare. Det är bara en tanke som slagit mig att en motorn från 79-80 kan rasa när som helst, dessvärre. Att införskaffa en ny motor för nära 100.000:- hade varit katastrofalt för vår det... Tack för svar!
  4. Hej, inför nästa säsong räknar jag med att sälja vår Uttern 5602 och införskaffa en Nimbus 26. Jag har ganska bra koll på vad det är vi vill ha men är fundersam kring motorval. Det jag vet är att vi inte vill ha någon MD21 utan en av de starkare motorerna, med eller utan turbo. Dock är det båtar och motorer som börjar bli till åren och självklart känns det frestande med en båt vars motor är utbytt mot något nyare än båten i sig då mitt med-kunnande endast sträcker sig till att utföra årlig service och underhåll. Frågan är dock; Hur rankar ni de olika motorfabrikanterna? Lombardini, Iveco och de olika alternativen som finns på marknaden. Kom gärna med inspel på motorfabrikat ni känner till och omdömen.
  5. Tack era svar! Jag har faktist haft ett konto här ett antal år men kommer av någon anledning inte åt det. Nu kan jag iofs gå under radarn som än mer novis och ställa de där riktigt korkade frågorna utan att skämmas! Ett ypperligt tillfälle för det har redan inträffat sedan igår kväll. Kollade på burken i förmiddags och insåg att jag tagit fel - har nu alltså provat med kaustiksoda - det fungerade inte Testar på nytt igen men med oxalsyra
  6. Tack för svaret! Jag har faktist haft ett konto här ett antal år men kommer av någon anledning inte åt det. Nu kan jag iofs gå under radarn som än mer novis och ställa de där riktigt korkade frågorna utan att skämmas!
  7. Hej! jag har läst och hört mycket positivt om att tvätta båten med oxalsyra (ca15%) blandat med vatten. Jag testade nu ikväll och upplever en viss gulnad på vissa ställen. På vissa ställen rinner det av och på andra får man skrubba lite. Har någon motsvarande erfarenheter? vill inte att det skall se för jäkligt ut inorgon Erik
  8. Helt klart är det så - marknadsvärdet är inte vad man vill ha utan vad den faktiskt säljs för 👍
  9. Jag håller med dig samtidigt som att någonstans måste man börja Åka och köpa första bästa båt man tittar på känns inte aktuellt. Dock är detta forum guld värt för att kunna ställa frågor, komma längre ner i köptratten vilket gör att man kanske ändå köper den där första båten man kollar på
  10. Tjena! Vi är inte riktigt i köpar-tagen ännu - först behöver nuvarande Uttern 5602 plockas ur vattnet och putsas till innan försäljning. Tror att en 2600 är uteslutet - även om ekonomin finns vill vi inte lägga alltför mycket pengar (vilket det alltid är i båtsammanhang) för tillfället. Därav stannar det nog vid en 26:a. (Är det det som kallas snålhet?! ) Pris-spreaden är ganska stor på de som ligger ute tycker jag (26:orna). Vissa vill ha 170-180´och vissa går ut med 135-140´med motsvarade motoralternativ, utrustning etc. Svårt att uppskatta ett rimligt marknadsvärde.... Plötsligt är jag inne och kollar på "stora båtar" - tanken var att köpa en som gick att övernatta i, en mindre snipa som man tankar en gång om året. Men vafan - vem försöker man lura?!
  11. Låter bra - känns mer och mer som att en Nimbus 26:a skulle kunna vara ett bra alternativ för oss. Har du någon uppfattning om din förbrukning på din TAMD31 i snigelfart kontra marschfart? Tack för ditt inspel!
  12. Stort tack Kronvik! Känns alltid bra med input - av någon anledning är jag galet nervös när jag skall göra mina båtköp (har hittills gjort ett i mitt liv). Köpa bil eller motsvarande kapitalvaror känns helt annorlunda. Det känns på något sätt som att man kan få sig en riktig Svarte-Petter på halsen vid båtköp. Sant eller inte vet jag inte.... Har också förstått att det är MD40 man skall satsa på och att den mindre motorn lätt går varm. Bra att få förslag på andra alternativ som är vettiga vilket ökar urvalet. Har läst om hydrauliskt backslag - hur viktigt/vilken funktion utgör det kontra alternativet? Även hydraulstyrning (vet jag dock vad det innebär) - har du någon uppfattning om förekomsten? Vanligast med eller utan? Trevlig helg när det är dags för det!
  13. Bra synpunkt! Att ha en "båt som alla andra har" är inget som jag funderar speciellt mycket över. Desto mer tankar, kunskap och input kan man få - det gillas!
  14. Stort tack för ert engagemang i frågan! Trots alla för/emot blir det nog ingen segelbåt i denna vändan men kan mycket väl bli längre fram. Kanske behöver vi omvärdera akteruffens vara eller icke vara och istället se fördelarna som ni beskriver. Nimbus känns alltid som ett vettigt alternativ - finns det motoralternativ eller "barnsjukdomar" som man bör passa sig för när vi pratar Nimbus 26? Jag har fått skaplig koll på vad som krävs i service/vinterkonservering på vår utombordare - hur omfattande är service etc på en Nimbus 26? IW25 tycker jag också verkar vara ett vettigt alternativ - samma frågor som ovan? Samtidigt oroar jag mig lite för att bli skogstokig av att bara ha möjlighet att vagga fram i 6-7 knop....ahhhh det är inte lätt det här!!!! Återigen, stort tack till Sveriges bästa forum!
  15. Det var faktiskt där jag började - jag funderade till en början på segelbåt av den anledning du nämner. Vi båda saknar dock erfarenhet av segling och min sambo är (för tillfället) inte supersugen på att lära sig. Att addera två småbarn i mixen känns också som grädde på moset för en kaotisk tid på sjön Snipa däremot kändes som ett vettigt alternativ Tack för ditt inlägg!
×
×
  • Skapa nytt...