AntonHbg
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm AntonHbg
-
Placering
Kadett
-
@Lintott tack så mycket för detaljerade beskrivningen ovan. Och tack till alla andra för era svar och tips. Jag kommer koppla ihop så som du beskriver, extra glödning nu under veckan när jag hinner efter jobbet. Jag är också väldigt nyfiken på att hitta felet på det befintliga kopplingen. Ska beställa en tempgivare men hittar inte i Sverige så det tar nån dag tills jag får hem det. Uppdaterar här sen när allt är på plats. Tack ännu gång för all hjälp! //A
-
Ja, en 80 A säkring sitter på befintliga relät. Den kommer jag ha kvar eftersom allt annat är inkopplad där. Så jag bör ha 80 A på den här extra relät som jag ska glöda?
-
@Lintott jag har faktiskt funderat på det, att koppla en manuell knapp där jag kan glöda så att jag har en fungerade motor på båten. Och sen kan jag felsöka i lugn o ro på det andra för jag vill gärna fixa det med. Om jag ska koppla in manuell glödning så tänkte jag köpa en sån enkel knapp som man håller in. Vad är det för typ av relä som jag behöver? Funkar denna från Biltema, en 30A med en säkring: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/enkelrela-med-sakring-slutande-30-a-2000049770?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI-LOinJLOhgMVzReiAx1kTwiwEAQYASABEgLmTvD_BwE Menar du att den här relät borde sitta någonstans nära motorn (glödstifen)? En lite kraftigare kabel som går från relät till glödstiften? Från själva knappen så kan det vara klena kablar till relät men det borde väl gå en kraftigare plus kabel från batteriet till relät antar jag? Sorry för en massa frågor, men har inte så bra kunskap inom detta området.
-
@Eld-, ja jag har provat men det blir ingen skillnad. Jag har satt in 4 nya Glödstift och alla fungerar. Någon här som vet hur man mäter Thermistorn/tempgivaren.? Vi tog ut den och värmde upp den, mätte med Multimeter (ohm) men fick ingen signal alls. Den verkar vara kass eller så har vi mät fel. Hur som helst, vi försökte kortsluta med en kabel på kontakten som går från tempgivaren men den fick inte igång glödningen. Vi öppnade själva Glödrelät (den som finns på bild längre upp) och där inuti så sitter en liten platta som ska komma i kontakt med annan som får igång glödningen. Vi provade och tryckte till den manuellt och då funkade glödningen direkt. Frågan är vad är det som gör att den här lilla plattan inuti relät inte klickar till?! Alla kablar sitter rätt (enligt schemat), har kollat genom flera ggr. Om den här tempgivaren är trasig, kan det vara den som ska skicka signal till Relät och få igång den? Men isåfall varför funkade det inte när vi kortslöt det? Sen vet jag inte om det är själva relät som är trasig. Insåg att det andra som jag beställde är inte "orginal". Den ser likadan ut, men det är ingen märkning eller nåt på den. Tar flera dagar tills man får hem beställningar och ett sånt relä ligger runt 1500 kr.
-
@Ronnienr10 Hmm bra tänkt där. Om det är nåt fel på (nr 5) tempgivaren så ger den nåt konstigt värde och kan koppla bort glödstiften. Då får jag försöka mäta värdena om det går enligt manualen (bilden nedan) och om den är trasig gå in på nätet och leta efter en sånt.
-
@raol allt är kopplad som det ska där vid motorn. Däremot så är det lite kaos där under instrumentpanelen. Ingen markering på kablarna alls. Men dem kablar som kommer från motorn är orginal och jag kan med hjälp av elschemat (se bild) från motorn läsa av vilka kablar går till vad. Motorn på den här båten blev totalt installerad av Wahlborgs Marina bara för nåt år sen. @Bosse det visade 12,7 V. Jag var inte så tydlig. Batteriet var fulladdad. Jag provade faktiskt att vrida nyckeln ett läge till för att se om det kanske hjälper men det var samma resultat. @excel319 tack så mycket för kopplingschemat. Den hittade jag faktiskt för nån dag sen och har hjälpt mig väldigt mycket när det gäller elkopplingen och där står också allt om motorn. Vilket jag har saknat väldigt mycket när jag hade min gamla motor/båt där allt var mixat. Här nedan postar jag elkopplingschemat, det ända som inte stämmer med min motor är att jag har 4 glödstift istället för 3 som visas här på bilden. Och jag vrider på nyckeln en gång för sätta i kontakt och sen trycker på en knapp bredvid för att starta motorn.
-
Tack för alla era tips! Problemet verkar vara att strömmen inte når fram till glödstiften. Jag testade och mäte batteriet, den är runt 12 V och går inte alls ner när jag sätter i kontakten och ska glöda. Min far gjorde ett annat test - skruvade loss huvudkabeln som går till glödstiften och bad mig vrida på nyckeln sen rörde han med den mot glödstifen (där kabeln sitter fast) och det kom inga gnistor alls. Med andra ord så går ingen ström fram till glödstiften. Kabeln är hel, allt ser ok ut. Vi misstänkte att det är glödrelät (se bild) som är kass, kopplade in ett helt nytt men det är samma resultat. Får leta vidare, men nu vet vi iaf att den glöder inte. Det förklarar saken varför den var trögstartad första gången då den fick starta utan glödning. Måste kolla alla genom alla kablar och felsöka vidare. Det som är lite märkligt är att strömmen kom fram innan till glödstiften, det var en glödstift som var kass och säkringen som satt nära relät (80 A) small direkt så fort man vred på nyckeln.
-
Hur kollar jag det? Jag testade idag med fulladdad batteri och det var samma resultat. Är det någon som vet om man kan mäta på något sätt om glödstifen får ström när jag vrider på nyckeln? Alla fyra glödstifen är nya men jag tänker att det är kanske relät som spökar! Jag upptäckte också att det finns en liten "spak" nära bränslefiltret. Antar att den stryper diesel flödet. Är det någon som vet om den ska vara neråt, uppåt eller rakt? Jag tänker om vi råkat ändra det, men då hade motorn inte startat alls? Just nu är den tryckt neråt (se bild).
-
Tack för svaret! Jag väntade också runt 20 sekunder. Och ja, den har också en knapp så att man kan gasa utan växeln. Det har jag testat med. Efter att den startat första gången så startar den direkt så fort jag trycker på knappen och funkar som en klocka.
- 34 svar
-
- 1
-
Tack för tipset, det har jag också tänkt göra härnäst. Ville bara vara säker först så att det är inte nåt fel med glödningen. Idag hinner jag inte åka ner till hamnen men närmaste dagarna ska jag kolla på bränsle och oljefilter och allt kring det.
-
Jag testade som du sa och väntade men det blev ingen skillnad. Ska börja med att ladda batteriet under natten så får jag fortsätta felsöka imorgon.
-
När man vrider på nyckeln så går panelen igång och det piper några sekunder. Jag väntar tills det blir tyst och sen försöker starta. Jag antar att det är den tiden som tar för att det ska glöda, tills det slutar pipa. Men jag kanske ska försöka vänta några sekunder till efter det och sen försöka starta. Läste någonstans om att glödrelät ska ha nån slags timmer och den ska slå på/av glödning automatiskt, vet inte om det stämmer!
-
Hejsan! Har nyligen köpt en båt där det sitter en Lombardini LDW 2204. Panelen funkade inte när man vred på nyckeln och det visade sig att säkringen hade gått (Maxi 80A som sitter kopplad till Glödrelät). Vi kopplade bort kabeln som går till glödstiften, satte in ny säkring och Panelen började funka igen. Det visade sig att en av glödstiften var dålig och det var den som orsakade att säkringen gick (tror vi). Testade att starta när glödstiften var bortkopplad och den fick snurra runt några ggr men startade efter 2-3 försök. När jag stängde av motorn och provade starta igen så startade den direkt. Satte in 4 nya glödstift, kopplade in kabeln till relät igen. Panelen funkar fint, säkringen smäller inte. Men den startar inte direkt, jag måste försöka 2-3 ggr, exakt samma som när glödstiften inte var kopplade. När den väl startar efter en stund sen startar den direkt när jag försöker igen. Frågan är vad som är fel, någon här som har haft nåt liknande problem? Hur vet jag om glödstiften funkar? Kan det vara nåt fel med själva relät? Eller är det nåt med att dieseln inte kommer fram som det ska första gången? Tack på förhand!
-
Vi har kollat och testat alla 4 glödstiften funkar bra. Provade också idag med lite startgas men det hjälpte inte. Det var väldigt nära på att starta 2-3 ggr men inte hela vägen. Batterierna blev trötta så vi gav upp. Kompprov har jag inte gjort, har aldrig gjort det tidigare. Får googla och kolla hur man gör, det borde finnas nåt vertyg för det på Biltema. Men jag tänker även om vattnet kan ha påverkat kolvringarna så borde den starta ändå och det borde bli hög tryck på dieseln vid spridarna? Och ja, spridarrören stängdes.
-
@Hybro, när vi har försökt starta så har vi såklart inte haft gasen på noll, nästan max. Det finns en stop funktion på insprutningspumpen som man kan använda för att stänga av motorn manuellt men den är inte på. Den har en fjäder och man måste vrida på den och hålla den. Har förstås provat vrida på den fram o tillbaks. Om det är som du säger att om den är sönder så borde det inte komma nån diesel alls så är inte den som är boven för det kommer lite diesel upp till spridarna.