Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Johan_Danielsson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

9 Neutral

Om Johan_Danielsson

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, stort tack för rekommendation om koppling - ska prova denna asap. Ser ingen data i själva radion, men i plottern kan man se checksummor för respektive NMEA-mening som skickas. VHF:en reagerar dock inte som om den har en extern GPS utan använder sin interna.. Anledningen till att koppla är att kunna få upp DSC-anrop på plottern, samt slippa larmsignalen (pga utebliven extern gps-signal) som kommer från VHF:en (som inte går att stänga av). Skillnaden i position är nog försumbar för syftet men den interna GPS:en verkar mer vara tänkt som backup då den larmar om den inte har extern signal...
  2. Hej, Jag sliter mitt hår lite med att koppla ihop en Standard Horizon "GX1400GPS" VHF med den Garmin GPSMAP 72xs via NMEA 0183. VHF.en har en intern GPS-mottagare men ska enligt manual prioritera inkommande positionsinformation från GPS om NMEA-kopplingen är rätt. Som jag kopplat idag kan jag se datatrafik i Garmin:ens diagnosfönster, men VHF:en visar inte exakt samma position som Garmin:en och displayen anger att den (VHF) använder intern GPS enbart. Båda portarna på Garmin är inställda på "NMEA-HS" och högre baudrate är inställt på VHF:en, alla NMEA-meningar är påslagna i GARMIN och VHF. Tacksam för råd vilka trådar som ska kopplas hur? VHF har: Gul GPSinput(+) Grön GPSinput(-) Vit DSCOut(+) Brun DSCOut(-) Garmin har: Blå Port1Tx (out) Brun Port1 Rx (in) Grå Port2 Tx (out) Lila Port2 Rx (in) Samt röd+svart (batteriplus och minus) Mycket tacksam för hjälp med kopplingen, så börjar jag med att få den rätt och ev inställningar sen... Mvh Johan
  3. Hej Vi har en nyinköpt Yamaha F100 årsmodell, 2016 som endast är provkörd på land. Så långt funkar allt bra. Funderar dock på en isärkopplad kontakt under motorkåpan, i framkant av motorn. Kontakten är trepolig, med svart, röd-svart och vit-svart kabel in. Den har en matchande kontakt-huv som ser ut som en terminering/bygling (svart kabel går mellan två av stiften på ”huven”), men de båda är isärkopplade. Någon som vet syfte med denna kontakt, diagnosverktyg? Speciellt intressant om den ska vara isärkopplad vid normal drift eller om termineringen/byglingen ska sitta kopplad med kontakten? mvh Johan
  4. Hej, vi planerar installera landström för att driva VVB och batteriladdare mm på en Aquador 23. Finns det några större för- eller nackdelar med de olika märken och varianter som finns inhandla? Vi är ute efter bra kvalitet generellt (kvaliten på enskilda komponenter som intag, central, externa locket till intag i robust materiel, hög vattentäthet etc), enkel uppgradering av 220 uttag, bra galvanisk separation/skydd etc… Finns det några solklara vinnare bland märkena/tillverkarna där ute? mvh Johan
  5. Som rubriken, är det rimligt att köra en 1986 års AQ151a inombordare (gott skick med bra kompression, med 123ignition fördelare) på Aspen 4-takts bensin? Finns det någon officiell rekommendation eller erfarenheter (inte lyckats hitta något själv)… mvh Johan
  6. Hej Finns det någon som vet längden på styrkabeln för en årsmodell 2000 Ryds 440 GT? Har inte tillgång till båten att mäta själv men behöver byta kabeln då den är seg att dra runt och höljet är sprucket. Ansluten till en Morse C230 styrsnäcka och troligen original kabel med rött hölje idag. Motoranslutningen är styrrör. mvh Johan
  7. Hej har en axel till en 50 hk Mercury som har lätta skador där packboxen på axeln tätar. Flera ”spår” där tätningarna suttit finns, samtliga områden har några små skador på omkretsen och hur jag än vänder packboxarna då kommer en av två packboxar mitt för ett område med skador. Finns det något verkstads (gärna i Stockholmsområdet) som kan ytbelägga axeln för att återställa en bra yta att täta mot? Någon idé om vad det kan kosta (alternativet är att köpa en begagnad axeln från US för ca 600 kr+ tull etc,). Mvh Johan
  8. Suveränt, tack! En likriktare/regulator beställd för vettiga pengar, återstår inkoppling och provning.
  9. Tack för mycket utförligt svar! Ang problematiken med regulator och startmotor har jag sett info i ngt amerikanskt forum att det ”kan bli problem” (ej mer specifik än så) då de flesta regulatorer reglerar på minus-sidan, kan det vara något att ta hänsyn till? 8M0084173 - är det alltså en kombinerad likriktare och regulator?
  10. Väcker en gammal tråd till liv, men har en fundamental fråga. Forgus31 anger att det blir komplicerat med en regulator mellan likriktaren och batteriet då startmotorn är inkopplad där. Är det någon skillnad på att ha det som idag, med en direkt DC från likriktaren (som kan bli för hög spänning för batteri och elektronik) eller en reglerad DC som aldrig går över ett visst värde (som är lämpligt för batteriladdning och elektronik)? Varför blir en regulator i serie med likriktaren ett problem för startmotorn? Är det ngt grundläggande i hur regulatorn funkar som gör att det inte gör? Jag har en Mercury 1969 där jag skulle vilja stoppa in en regulator av denna modell (https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-down/spanningsreducerare-1530v-dc-till-138v-dc-12a/) efter likriktaren, schema enligt bild nedan. Mvh Johan
  11. Hej, har införskaffat en gammal (1970-tal troligen) glasfiberbåt med helt rent innandöme. Ca 4,8x1,8 meter ytterdimensioner, ca 3x1,5 innermått som berörs av bygget. Idag finns ingenting invändigt, endast det v-formade enkelskrovet med fyra längsgående (för till akter) förstärkningsribbor (plastat ovanpå divinycell). Jag behöver bygga ett plant golv, samt antingen plana ytor att fästa två stolar i, alt. två längsgående bänkar där två ryggstöd kan monteras vid förar- och passagerarplatsen, med bänkarna fortsättande bakåt till akterna bakom ryggstöden. Helst någon form av enkel förvaring under bänkarna (ej prio). Det finns ingjutna plåtar som är rätt veka, håller ej att ensamt använda för montering av något som tar last, men kan användas för att få en referenshöjd mot relingen och som yttre fästpunkter. Jag söker inspiration/tips/ideér på hur ett plant mittdäck (ca 50 cm brett eller däromkring) kan byggas, gärna med löstagbara sektioner så man kan ta upp och inspektera, samt de två längsgående bänkarna mot relingen kan konstrueras. Har någon länkar till liknande projekt tar jag gärna emot dem! Helst vill jag bara bygga i trä, ej plasta några detaljer... Nedan en bild på hur det ser ut idag, det är inte mycket som är rakt... Mvh Johan
  12. Har nyss köpt en liten sportbåt enligt bilderna nedan, ca 4.8 x 1.8 meter. ”Durken” är en efterkonstruktion, båten är i formen v-bottnad med fyra längsgående förstärkningsribbor från förarplatsen till akterspegeln. Undrar nu om någon vet tillverkare och/eller modell? Satsar på att bygga en ny inredning och skulle gärna se hur det var tänkt från början... den enda indikering som finns i båten är en plåt märkt ”146” som inte säger så mycket...
  13. Hej har nyligen köpt en äldre 50hk Mercury, Thunderbolt, troligen 1981 års modell eller däromkring. Ingen propeller följde med och jag undrar om jag inte saknar ytterligare delar till propelleraxeln, se bild nedan. Tacksam för länk till sprängskiss som visar vilka delar som ska ingå (typ linkap, distanser, mutter etc)? Huset är ju tex gängat i godset kring propelleraxeln, vad ska sitta där? Offeranod?
×
×
  • Skapa nytt...