rasmuss
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm rasmuss
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för alla svar, tror det bli ANL hållare från biltema monterad på eller i om det får plats.
-
Ok, lät lite billigt för automatsäkringen. Vad tror ni om en sån här monterad på batterilådan? https://www.amazon.se/gp/aw/d/B0722R1WZN/ref=ox_sc_act_image_1?smid=A1ZJKGYC1NCLC9&psc=1.
-
Ok, jag tror jag också tar den före brytaren. Är inne på att köpa en automatisäkring, typ denna, https://www.amazon.se/Walfront-effektbrytare-återställning-säkring-standard/dp/B074FV2L4N/ref=sr_1_6?dchild=1&keywords=säkring+200a&qid=1609279881&s=automotive&sr=1-6 och montera den på batterilådan. Däremot är sladdarna till utombordaren 25 och inte 35. Är det 200A som gäller då?
-
Ok, då får det bli en stor huvudsäkring vid batteriet. En fundering där. Kablarna til motorn är 25mm2. Enligt kabelstickan, http://kabelstickan.draka.se/k/56cc5bcb0c72b80003834d22, som vissa visar till ska det vara max 80A säkring, enligt denna, sår är det ca 150A, http://assets.bluesea.com/files/resources/brochures/980006450.pdf. Kan ni hjälpa att få lite rättsida i det hela. Jag har försökt läsa lite om om startmotorer och säkring också. Som jag förstår kan det variera ganska stort hur mycket startmotorn drar. Måste man tänka på att säkringen ska klara tilfälliga strömrusningar eller är det bara dimensionera efter max kontinuerlig på sladden?
-
Ojoj, jul ungar och det. Nu är jag tillbaka. Jo, om jag har säkringen för ebrytaren måste den vara stor nog för utombordaren och då är den för stor för att skydda förbrukarkretsen. om jag har en säkring för brytaren kommer jag fortfarande behöva ha en mindre säkring efter för att skydda förbrukarna.
-
rasmuss började följa Alternativ till OMC adhesive M och OMC gasket sealant, Dubbelbottnar, durkar och länspump, Tips kring huvudströmbrytade och huvudsäkring och och 3 andra
-
Hej jag har skaffat mig en Triss 57HT. Kapellet läcker lite och då började jag kolla på var vattnet tar vägen. Är lite lost bland all durkar, bottnar och skrov. Överst har jag durken man går på, där finns fyra hål med luckor. Ca 1 dm under durken har jag ett till golv. Längst mot aktern på detta golv är det ett hål som leder ner till utrymmet över skrovet. Längst ner i det utrymmet mot aktern sitter en dyvika. Hur är det tänkt att detta ska fungera? Efter att jag läst lite på forumet förstår jag det som att regnvatten är tänkt att kunna rinna ner på golvet under durken. Men när man gasar på lite blir det ju lutning på båten och vatten pressas bak där det rinner ner i hålet till skrovet. Efter en säsong måste det ju bli en del vatten nere vid skrovet. Ska det vara så? Borde man sätta en länspump någonstans för att undvika det? Vad är då bäst? Att sätta det på golvet under durken eller försöka komma ner till skrovet och sätt den där?
-
Hej jag har just köpt en med massa gammal el. När jag ändå rotar runt tänkte jag att jag skulle försöka bättra på säkerhet med huvudbrytare och säkring. Jag har ett batteri till förbrukning och utombordare. Jag skulle vilja ha en huvudbrytare som bryter till båda. Jag skulle också vilja bygga så att om något kortsluts i förbrukningselen så vill jag fortfarande kunna starta mortorn. Min tanke var att göra som bifogad bild. Jag vet att man ska sätta säkringen för brytan men då måste jag isåfall ha en säkring före brytarn vid batteriet och en efter på ledaren till förbrukningskretsen. Är det att föredra? PS borta vid förbrukningen sitter såklart en säkringbox med säkringar till varje förbrukare.
-
Tack för svar, jag går nog för en sån där slitskyddsplywood på hornbach så får man lite grepp också, kanns som att foemplyfa kan bli lite halt? Vilken lack är det du använde i snittytorna? Polyuretanlack?
-
Hallå hallå! Jag är glad båtamatör och nu är det dags för nästa projekt på listan bygga durk. Jag har en öppen alubåt. Jag tänkte jag skulle bygga en billig durk av plywood. Men jag ser ju fort att det finns några typer att välja på. Kontruktionsplywood? Furuplywood? WBL limmad? Och massa olika kvaliteter. Är det någon här som har en aning om vad man ska satsa på? Jag har också läst mig till att man nog hur som helst ska måla med någon, många menar epoxy eller polyester? Vad säger folk här? Isåfall vilket av dom? och vilken typ av epoxy? Många frågor 😃 Släng era åsikter och erfarenheter på mig!
-
Hej, jag har lite hål i min aluminiumbåt som jag tänkte ge mig på med svetsen. Aluminiumbåtar är ju gjorda i nagon sorts Mg legering. Det är inte risk för att man får bimetallkorotion mellan båten och svets tråden?
-
Jag har fått massa korrosion på insidan av skrovet på min aluminiumbåt. Groparna ligger i "förstärkningsrännorna" och en grop har gått igenom och blivit 2 mm hål. Eftersom det är mycket korrosion runt omkring så är folk jag snackat med osäkra på om man ska svetsa eftersom det skulle kunna bränna upp ett större hål. Kan det vara en idee att löda med alutight?
-
Just, Hylomar är flytande packning va? Jag har nyligen fått liknande råd från andra. Tack!
-
Här kommer lite bilder och jag ska försöka komma med lite info. Först beskrivningen från manualen. "Apply OMC Adhesive M to the outer diameter of a new housing grommet, then install the grommet into the housing." "Apply a thin bead of OMC Adgesive M into the pump housing seal groove, then install the O-ring." Housing grommet är på bild 1. Oring på bild 2 Housing grommet och Oringen är båda av gummi, så det är något sorts lättare lim för att fästa gummi i plast. Oringen ska nog bara hållas fast lite, men housing grommet är den som tätar pumphuset mot drivaxeln, den kommer ju utsättas för lite ansträngning av rotationen. Många forum, säger att denna är samma "3M Scotch-Grip Rubber & Gasket Adhesive #847", men jag hittar inte den på ställen i Sverige heller. "Apply OMC Gasket sealing compound to both sides of to both sides of a new plate gasket" Altså typ något lim man sätter på packningar får att dom ska sitta och täta bra? Plast ena sidan, aluminium andra sidan. Se packning på bild 3.
-
Hej hej, jag sitter och pillar med en gammal Johnson i källaren och det visar sig att ett byte av vattenpumpen är dags. Jag har läst i verkstadsmanualen och där står det att man ska använda sig av OMC adhesive M och OMC gasket sealant vid montering. Jag har kollat lite och det verkar inte vara produkter man hittar i sverige. Har nån här koll på vad man kan ersätt med istället?
-
Jag har en johnson utombordare 40hk från tidigt 90-tal. I service handboken står det att jag ska köra i OMC hi-vis eller OMC premium blend i växellådan. Är det väldigt viktigt att använda precis den eller tror ni att det funkar fint med Biltemas EP SAE-90.