Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Torskarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Torskarn

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för svaren. Största anledningen till att jag funderar på en extra motor är säkerhetsbiten. Om stormotorn får för sig att lägga av, så är det bra att ha en extramotor. Av samma skäl ser jag gärna att den lilla motorn har en egen, inbyggd tank.
  2. Jag är på gång att införskaffa en trollingmotor. Fäste för en sådan fanns på båten när jag köpte den, men det finns ett par saker jag inte har riktig koll på, så all hjälp emottages tacksamt - jag är bättre på att fiska än på teknikbitarna... Först: hur nödvändigt är det med ett styrstag? Såvitt jag begriper så kan man välja att låsa trollingmotorn i rakt läge och styra med huvudmotorn, men det är kanske inte lika bra? Spelar storleken på båten in? Min är 5.20 m och 2.20 bred. Huvudmotorn är på 50 hk, och jag tänker mig en långriggad trollingsnurra på typ 4 hk med inbyggd tank. Hur låser man den i rakt läge på bästa sätt? Och hur gör man rent praktiskt när den ska köras? Ska motorfästet fällas ner varje gång man använder den, eller lämnar man fästet i rätt läge och fäller bara ner själva motorn? Vilket är bästa sättet att stöldsäkra motorn om man lämnar den på båten (som ligger på trailer hemma i trädgården när den inte är på fisketur). Har sökt en del på nätet men hittar inga svar.
  3. Tack för tipset om salthaltsmätning, Baxlaget!
  4. Nej, inte än - det blev öl och Irish Coffee i Malmö istället i kväll. Men jag kan göra en check om jag borrar upp ett hål precis ovan dyvikan. Kruxet är att vattnet i Öresund inte är speciellt salt, men kanske kan jag känna det i alla fall. Fast det ser inte apitiligt ut, är en aning gulbrunt...
  5. Tack för råd, Baxlaget och Georg_Ohm! Det där med att jag inte ska sjösätta förrän i vår är en sanning med modifikation, då jag brukar fiska mig genom vintern på Öresund, båten ligger på trailer och har alltid varit redo. I år kan det dock bli så att den biten blir inställd. Får kolla så gott det går i vilket skick plyfan är genom att borra ett par hål till. Precis som Georg säger så misstänker jag också att det kan handla om regnvatten, men jag har noll koll på var det skulle kunna komma in och ta sig ner mellan plyfa och glasfiber.
  6. Om jag nu måste byta akterspegel och plyfa - finns det någon som har tips på var man enklast och bäst (d v s billigast) gör det i Helsingborgstrakten? Kan tänka mig att köra ner till Malmö eller upp till Halmstad.
  7. Då ska jag nog ta ett snack med mitt lokala varv på Råå!
  8. AndW, jag fick känslan att det fanns ett hålrum där vattnet samlats mellan plyfa och akterspegel. Har svårt att se att det kan komma så mycket vatten som det gjorde på så kort tid från två fyramillimeters hål, arton millimeter djupa, i plyfa.
  9. bhemac, torkade man ut akterspegeln över en enda natt? Och det där dussinet hål, är de jämnt fördelade över akterspegeln, eller? Med värmefläkt och filtar och det hela gjordes jobbet inomhus, eller? Vilket varv är det du talar om, förresten?
  10. Nej, jag borrar ju inte igenom akterspegeln, bara 18 mm in. Och jag har känt efter med en spik att de inte är genomgående. Och som sagt, även om det står vatten mellan durk och skrov, så skall det vattnet ju inte komma i kontakt med innehållet i akterspegeln? Borrspånen såg en aning kladdiga ut, om man säger så - men de kom ju ut i en rännil vatten, så det är inte så konstigt. Men nog var de ganska mjuka. Ändå känns det ju troligt att det handlar om vatten mellan durk och skrov, eftersom det är mycket våtare längre upp. Märkligt nog. Fast om det kommer in vatten uppifrån så borde det ju hamna nederst? Dessutom står dyvikan öppen, så vatten mellan durk och skrov skulle ju försvinna den vägen. Det är en gåta, det här!
  11. Allt blev precis ännu märkligare. Jag borrade upp två fyramillimetershål för den nya ekolodsgivaren. Eftersom hållare och givare är av annat märke (bytte från Lowrance till Garmin), så hamnade de två nya hålen annorlunda än de två gamla. Det nya vänstra hålet sitter fyra centimeter ÖVER det gamla högra, och det nya högra hålet sitter på samma höjd men ännu längre till höger. Hållaren har i princip flyttat fem centimeter till höger och fyra centimeter upp. Då tänker man kanske att här borde det ju vara torrt - men i stället RANN det vatten ur båda de nya hålen...? En deciliter kom det nog, och det droppade rejält när jag lämnade båten. Jag fattar inte hur det går till. Jag kollade mot skrovsidan och höjden på de nya hålen kan tänkas ligga mitt för utrymmet mellan durk och skrov - men även om där står vatten så begriper jag inte hur det tar sig in i akterspegeln!? Tipset om vakuumpump låter vettigt, men hut stora hål måste man ha för att det skall funka? Och var hittar man en vakuumpump? Och inte minst, hur fäster man den mot akterspegeln? Och det sägs att vattnet kokar och förångas - hur går det till?
  12. Ja, jag kan förstås borra de nya hålen för den nya givaren invid de gamla hålen (den skall sitta lite längre ut mot skrovsidan än den gamla men bara ett par centimeter). Och så kan jag hålla koll på miljön i dem och se om där också finns fukt. Det skulle tredubbla torkningsmöjligheterna. Bra tips! Kanske bör jag också ta upp ett par större hål om det är fuktigt i hålen för den nya givaren? Hur stora hål kan man ta upp och sedan täta med spackel efteråt? På något sätt tänker jag mig att det hela kommer att torka ut hyfsat fort, eftersom det har varit ganska minimal vattenkontakt genom åren. Och kanske kan dammsugaren hjälpa till med den saken. Tack för din tid och dina råd, under alla förhållanden!
  13. Jag lutar nog åt det senare alternativet - men det här är en båt som är ute på havet kanske tio gånger om året, inte mer än så. Den har varit i sjön två gånger sedan juni, och hade stått på land i två veckor när jag tog bort givarfästet. Man kan tycka att det borde vara en garanti för att hålla materialet torrt. Det blöta hålet är längs från motorn, det sitter på styrbords sida, cirka fyrtio centimeter från centrum. Alltså ganska i mitten mellan motor och skrovsida. Båten är typ 5.10 x 2.20. De nedre fästskruvarna ser ut att ligga i eller strax under vattenlinjen, menom det kom in vatten där, så borde det inte vara torrt i hålet närmast motorn. Tack för din hjälp, förresten - uppskattat! Några idéer om hur man får tillräckligt torrt för att täta?
  14. Borde förstås också lägga till att båten ligger på trailer. Alltid. Och det har den gjort sedan den var ny. Så någon vattensjuka kan det väl ändå inte handla om! Å andra sidan kommer det ju lite vatten ur hålet, men hur det går till...?
  15. Nja, det låter märkligt. Det är en glasfiberbåt. Och det finns två hål på samma höjd i samma material, fem centimeter från varandra. Och det andra hålet är torrt. Dessutom går det inte att komma åt hålet från insidan, det finns bara ett dräneringshål neråt från tankbrunnen på insidan, och utrymmet mellan durken och skrovet är oåtkomligt. Motorn är en utbordare på 50 hk. Båten är en Explorer Elite, en engelsk båt, byggd 2002.
×
×
  • Skapa nytt...