Gå till innehåll
onsdag 30 oktober 2024

slawi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om slawi

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej har funderingar på en båt med dieselmotor av märket Iveco typ M40, har själv ingen koll på hur kvaliteten är på detta märke. Även tillgång på reservdelar osv är intressant att veta Tacksam för synpunkter
  2. näe , det syns inte inifrån, bulten sitter längre bak än din markering, alltså på "spetsen" av skeddan mellan roderfästet och propellern på din bild
  3. Snipan är en Nordfjord 22, lite svårt med bilder just nu , men bulten ca m10 som jag skruvade loss utan verktyg verkar vara ingängad i typ sika, selikon el dyl , sitter som sagt ca 5cm framför roderfästet i skeddan. Kan det möjligen vara nån dränering? det kom ut några cl svart vatten när jag gängade ur bulten
  4. Hej Har en 22 fots ruffad snipa som jag hittar en plugg/bult undertill på skeddan ca 5cm framför roderfästet , vad skulle den kunna va till?
  5. Tack för tipsen Sjövattenkyld för tillfället, ingen oljekylare monterad Skall titta på det i veckan , hoppas jag hittar nån lösning
  6. Tack för svaret, ska se om det går att hitta nya tätningar eller kanske nån typ av renoveringskit
  7. slawi

    Vatten i oljan

    Hej har upptäckt att oljan i min VP MD2b liknar mjölkchoklad, några tips på möjliga scenarior ? kan vatten exempelvis krypa in i oljan via sjövattenumpens axel om packningar e dyl är slitna ,eller?
  8. Tjena Rengjorde (syratvätt & ultraljud ) värmeväxlaren till förra säsongen , funkade klockrent t.om nu för en vecka sen. såg att det var nästan obefintlig returstråle till expansionskärlet , så det första jag gjorde var att byta cirkpump men ingen skillnad, ska nämna också att vi var på resa med ca 4 timmar till hemmahamn , så det enklaste var att plocka bort värmeväxlaren så vi tog oss hem. Har kopplat upp växlaren med trädgårdsslangen och märker att jag måste vinkla upp den så expansionskärlet kommer betydligt högre än tidigare //Lasse
  9. Hej Nå'n som har koll? Har efter tips plockat bort sötvattenkylningen när maskinen kokade , tog även bort termostaten. Eftersom jag nu kör med sjövattenkylning så rekommenderas en annan termostat som öppnar tidigare Utan termostat blir inte motorn alls varm enligt tempmätaren (kan kanske bero på att tempgivaren får kallt havsvatten på sig hela tiden) Fråga 1 kan man köra med ursprungstermostaten, eller? Fråga 2 Hur mycket stryk tar motorn av att kylas av havsvatten istället (Ostkusten)
  10. Näe, det eventuella sjövatten som står kvar i motorn skulle tappas ur iom att termostaten förmodligen inte släppt in glykolblandningen i kylkanalerna
  11. Ok , har redan kört igenom glykolblandning, tänkte göra om det utan termostat i så fall men kanske inte behövs då , funkar att tappa ur blocket efteråt , eller?
  12. Hej Motorn är sjövattenkyld. Hörde någon som tyckte att man måste plocka bort termostaten när man kör för att glykolblandningen skall ta sig in i alla kanaler , stämmer det ? mvh//Lasse
  13. slawi

    S-drev

    Hej Avser att glykolköra en MD7 med S-drev efter upptagning , men står det sjökylvatten kvar i s-drev och backslag som kan frysa, eller rinner det ut som på typ utombordare ? någon som vet tacksam för tips mvh//Lasse
×
×
  • Skapa nytt...