Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

Blandkrabban

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om Blandkrabban

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nej, förlusten blir densamma. Skillnaden är att i det förra fallet har man minskat sina besparingar men i det senare fallet har man en skuld som måste avbetalas men man har ingen säkerhet som täcker skulden, eftersom det som tidigare var säkerhet har sjunkit i värde.
  2. Ja, de som köpte cash riskerar att förlora rejält, men de slipper iaf stå med 700k i lån på en båt som kanske blir värd 400k, vilket kan bli svettigt. Jag tror också på att köparens marknad gör en återkomst inom ett par år. Då ska jag jaga något mellan 33 och 36 fot, såvida inte jag också blir en av de som bor i en kartong och äter råttor eller roadkill som jag har hittat i dikena... Låter mysigt med oljelampor och regn. Typ som i en Jack London-historia eller Hammond Innes-roman. Att diskutera livsfilosofi med kapten Varglarsen i oljelampans sken, medan man hör skeppsvirket knaka och det aktuella djupet ropas ut av en råbarkad typ som står i fören och handlodar - det är annat än att glamourkryssa i solen med något jäkla stekargäng! 🙂 Det kan nog vara en kombination av att mäklarna hellre vill ha snabba avslut än bättre pris efter lång väntan, och det du säger om motiverade säljare. Evt också att mäklarna anar att man bör se till att göra affär innan en ekonomisk skitstorm är över oss.
  3. Det kan bli intressant för de som inte band lånen. I övrigt ett par riktigt intressanta observationer i tråden, så tack till er som delat med er av dem.
  4. En annan eventuell skillnad jag kom att tänka på, är motorstorleken. Det kan vara så att det är samma sak som med bilar, dvs "there is no substitute for cubic inches" och att deras båtar är törstigare än våra. Ren gissning dock, då min kunskapsinhämtning om motorbåtar aldrig kom längre än till att jag fick reda på hur mycket soppa de drog, varefter jag bytte intresse till segelbåtar. Att tuben-klippet talar om prisras även på segelbåtar tyder på att det är mer som spelar in men han går inte in på varför han inkluderar dem i samma resonemang.
  5. Tillägg: jag kommer ihåg bilmarknaden efter kraschen runt 1990. Då trodde jag på beg-bilsklipp men bilfirmorna sänkte inte priserna. Efterdyningarna varade ganska länge och jag såg samma beg-bilar stå osålda kvar hos handlarna 2-3 år senare, fortfarande utan att priserna sänktes. Så man kan säga att priserna inte påverkades mycket men marknaden dog. Jag fattar inte hur det hängde ihop.
  6. Tuben-videon nedan är från någon jänke (och för lång, så jag såg bara typ 10 minuter) och av segelbåtsannonser på Blocket att döma ser det inte ut så i Sverige. Motorbåtsannonser har jag aldrig följt men hoppas på feedback från forummedlemmar som har hållit koll på den sidan av båtlivet. Av videon att döma rasar alla båtar i värde men han nämner bränslepriset som en av orsakerna, så rimligen borde segelbåtar påverkas mindre. Lite egna motsatta spekulationer om det: Segelbåtar borde också påverkas av bränslepriset eftersom potentiella köpare får dyrare jobbpendling och dyrare uppvärmning av huset, så det blir mindre pengar kvar att handla båt för. Om man ens handlar båt när man åker på en fet smäll i form av stigande vardagsutgifter. Motargument: folk som överger motorbåtlivet men ändå vill vara ute på havet köper segelbåt, så efterfrågan hjälps upp av den kundgruppen. Vad tror ni om segel- resp motorbåtsmarknaden? Anekdoter duger inte som statistik men jag tycker ändå så'na observationer kan vara intressanta, så posta gärna hamnskvaller som är on-topic. T ex om någon har hört något från den lokala sjömacken, varvet, båtklubben el dyl. Kanske har någon noterat en skillnad i antal besökande motorbåtar i hemmahamnen, inställda resor pga dieselpriset, bekanta som vill sälja motorbåten etc.
  7. Jag funderar på lite RPi- och Arduino-prylar för hemmet till att börja med, för att sedan ta med de erfarenheterna och ge mig på båten. Även om jag har fler timmar med C++ än med något annat språk, så är jag flera gånger mer produktiv i F# (något annat statiskt typat funktionellt språk hade säkert gått lika) än i C++ och framför allt går det nästan ingen tid alls åt till debugging med F#, så det får det bli i pajen även om det kostar minne och prestanda. Pi:n kommer att vara headless och köra webserver åt en tålig Android-platta i sittbrunnen som display samt en lågprisplatta i ruffen som display nr 2. Förhoppningsvis finns det vattentåliga knappar att köpa, som kan kopplas in till Pi, för touchdisplay i en blöt miljö där allting rör på sig känns inte lockande. Men vägen dit är lång, för båten har stått på land ett par säsonger...
  8. Det går lite upp och ner med deras nät-närvaro. Ett tag hade satirikerna tagit över helt och hade mycket roliga forumdiskussioner, hela tiden med en hyfsat allvarlig ton, men efter ett tag kunde man se att det var satir. Sen tog de riktiga "plattskallarna" tillbaka sidan, men av detta att döma har satirikerna tagit över igen. Poes lag in action.
  9. Vad jag förstår, brukar Flat Earthers tillhöra samma grupp som säger att rymdfärder är en bluff, och därför tror de antagligen inte heller på satelliter.
  10. Efter att ha sett en bisarr diskussion på fejjan, som kunde fått mången fysiklärare att ge upp hoppet om intelligent liv på jorden, fick jag en plötslig lust försöka hitta något nertecknat (eller filmat, om så'nt finns) om Flat Earthers kontra navigation. Alla formler och sextant-mätningar som finns idag blir ju omöjliga om jorden är platt och med tanke på hur gärna Flat Earthers vill bevisa sin övertygelse, borde de ha en teori om hur man egentligen ska navigera. Frågan är förstås om någon medlem ur Flat Earth Society någonsin har gett sig ut på långsegling eller om de stannar hemma pga risken att ramla över kanten om de seglar för långt.
  11. Har du tittat något på Qt (GUI) också? Anledningen att jag undrar, är att jag tittade på wxWidgets på den tiden Qt kostade pengar, dessutom väldigt mycket pengar, men blev lite avskräckt av att det var lite som en retrotripp till 90-talets versioner av MFC, rent programmeringsmässigt. Deras egna showcase av program ser också väldigt gammalmodiga ut. Sedan dess har Qt släppts fritt och det vore intressant att höra en jämförelse, om du har gjort någon sådan. Pajen är en mångsidig sak, som kör man kan programmera med alla stora programspråk och lite till. Själv kör jag F#-kod på den men Python verkar vara det mest populära bland Pi-folk. Det är stort inom Google också, vilket är ett gott betyg.
  12. Efter en snabb bildgoogling, tycker jag att det definitivt ser ut som att den där fåtöljens plats borde ha använts till en garderob.
  13. Vissa båtar, modell fetare, har en liten soffa i ägarhytten, t ex Regina 43 på bilden nedan. Använder man en sådan i praktiken? Om man inte har blivit rejält sur på gästerna i salongen 🙂, känns det som ett märkligt ställe att sitta. Det verkar lite märkligt att man inte i stället har använt utrymmet till förvaring, t ex genom att göra garderoben större och låta den ta allt utrymme som soffan nu använder. Soffa har man ju redan i salongen och Reginan på bilden har dessutom 2 fåtöljer bredvid pentryt (även fåtöljerna verkar vara ett märkligt sätt använda utrymmet på). Detta är en fundering av ren nyfikenhet, inte inför ett köp. Regina 43 och övriga båtar stora nog att ha den där soffan, ligger bortom min lönegrad, om man säger så.
  14. Jag tycker hitta.se är bättre på svenska landkartor eftersom man kan få fram lantmäteriets friluftskarta (den som förr hette "Gröna Kartan" eller "Terrängkartan"). Eniro har å andra sidan landkartor över Danmark, Norge och Finland, så även jag gillar karttjänsterna. Både hitta.se och Eniros landkartor är lättare att läsa än Googles lågkontrastkartor med ljusa vägar på nästan lika ljus bakgrund, dvs nästan osynliga vägar. Att tätort och öppen mark är nästintill samma nyans av ljusgrått hjälper inte heller Googles usla läsbarhet. Det vore trevligt om Eniro skar ner 95% av personalstyrkan och behöll kart- och sjökortsdelen, men det lär inte hända. Det skulle antagligen även gått om de skar ner 97-98%.
  15. Det är helt obegripligt att de behöver 1000 pers för att göra det de gör.
×
×
  • Skapa nytt...