Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

K0m4

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om K0m4

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Och vilka slags infästningar i mast resp skrov hade ni?
  2. Intressant, tack. Vilken dimension hade era respektive stag?
  3. Intressant tråd med flera bra infallsvinklar (även de som är off topic :-) ). Jag har länge övervägt byte av stående riggen på min Fortissimo 33 till dyneema, och en av de mer inspirerande resurserna till det har varit den omnämnda youtube-kanalen Rigging Doctor/Sailing Wisdom. Jag ser det som positivt att man kan inspektera riggen på ett (som det verkar) bättre sätt, och framför allt att man kan tillverka den själv med relativt enkla medel. Viktsparandet (som ju Sailing Wisdom tar upp som något positivt - vilket ett par inlägg verkar ha missat ovan) är mindre viktigt, men visst, kränger båten lite mindre är det bekvämare och således bättre ur mitt icke-prestanda-inriktade seglingssätt. Töjningen verkar hanterbar, både ur krypning och den omvända effekten vid varmt/kallt väder (och jag tänker mig att toggles eller liknande kan säkerställa tillräcklig mån för inställning för många år framöver, om man gör vantet/staget en bit kortare från början). MEN en fråga som Sailing Wisdom inte berört, men som varit uppe i tråden (och på ett par andra platser jag sett) är riggens 'sjungande'. Det vore för mig en dealbreaker om det inte kan fixas. Efter att ha läst lite får jag intrycket av att det har mycket med tjockleken att göra, och undrar därför vilken erfarenhet folk har. Om jag skulle göra detta, funderar jag nämligen använda 9 eller 10mm tjock dyneema, snarare än vad jag nu skulle klara mig med som motsvarande min 6mm stålvajer. Jag undrar också om någon provat den snillrika idén som uttrycktes ovan med at linda en tunnare lina runt staget/vantet och om det rådde bot på problemet?
  4. Jag är egentligen inte gift med något alternativ, utan hoppar på det tåg som står på perrongen. En ny motor är ju bortom all ekonomisk reson, så jag letar begagnat i första hand. Det är inte omöjligt att jag faller för frestelsen att ha en ny Beta Marine i båten i slutänden, men om jag kan fixa en fungerande motor till ungefär en åttondel av priset känner jag att det är vägen att gå för en Vega från -74. Att jag just nu fikar efter info om en MD7A är pga att jag hittade en till salu.
  5. Japp, tackar! Det är en bra källa. Deras sprängskisser har jag stirrat mig blind på i två dar nu 😂
  6. Tack för det, det låter som ett hyfsat litet företag. Är det mycket gods som måste bort? Förstår jag dig rätt att du bytt från s-drev till s-drev? Eller har du också gjort den här manövern från s-drev till axel? Hur ser det ut i de respektive motorblocken - är bultarna placerade samma för medbringaren för de båda konstruktionerna? Det ser så ut tycker jag när jag tittar på bilder och sprängskisser (vad jag skulle ge för att få titta på en MD7a i verkligheten för att jämföra!), men det vore skönt att höra från någon som gjort det här. Skulle du generellt säga att det är görbart inom rimliga gränser?
  7. För att svara luddigt på min egen fråga - har suttit hela dan och studerat sprängskisser, bilder, och allt möjligt jag kan hitta på nätet... det verkar som - en motor med s-drev saknar de aktre motortassarna, då den hänger på drevet. Det tycks dock som om det finns bulthål i motorblocket även på sådana motorer, så i den underbara logik med vilken man producerade saker förr borde det gå att ordna; - jag måste byta backslag och reverseringsmekanism. Här är den stora frågan om backslaget från min MD6A passar. Efter mödosamt letande på nätet för att hitta bilder som visar bultmönstret på motorblocket är min gissning att det faktiskt gör det. I alla fall vg att bulta fast mot blocket - men innanmätet av backslaget ser också helt identiskt ut på de sprängskisser jag lyckats hitta. Om detta stämmer - och här vore jag oändligt tacksam om någon kunnig och bekant med båda motorerna kan bekräfta (eller avslå teorin - lika hjälpsamt det!) - återstår då hur motorn skulle passa i motorbädden. Jag har svårt att tänka mig att det vore ett oöverstigligt problem, som inte skulle kunna lösas med sticksåg, plattjärn och plastning i värsta fall. Motortypen satt ju i vegor av senare snitt. Har någon något att säga om detta? Som sagt, både för och emot - att sluta jaga den här regnbågen vore lika mycket hjälp det!
  8. Hej gott folk, Nyreggad här, men har varit på andra båtforum förr - dock med en lång paus. Det är en lång historia, som bäst tas i en annan tråd. För tillfället räcker det med att konstatera att jag är hemflyttad till Sverige efter många år, och har gett mig i slag med att totalrenovera min alldeles eftersatta Vega som stått på landbacken i sju år. Förhoppningsvis kommer jag dra igång en projekttråd i rätt subforum om det vad det lider. I det finns för närvarande en akut fråga: jag måste med all säkerhet byta motorn, då min nuvarande MD6A är en rostklump. Jag kan inte röra den en millimeter med vevstarten, och allting ser sönderrostat och -ärgat ut. Jag har tänkt mig att lyfta ur och öppna upp motorn för att konstatera det till 100%, men nu blev det bråttom helt plötsligt.Jag har fått korn på en MD7A, men med 110S-drev. Två frågor således: är motorfästena på dessa så pass lika att motorn låter sig installeras utan problem (senare vegaserier hade ju just denna motor), samt hur svårt är det att passa min propelleraxel till en motor som har S-drev? Är det så enkelt som att bara ta bort drevet och ta det befintliga axeldrevet på MD6A:n och flytta över (hoppas, hoppas, hoppas)? Tacksam för insikter i frågan, även i andra potentiella problem med ett sådant företag!
×
×
  • Skapa nytt...