Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025

youknas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om youknas

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Helt grymmt mkt hjälp här. Tusen tack för att du lagt ner tid för att hitta allt detta. Misstänkte att nr 5 va en anslutning till dödarn, men va inte säker. Jag har inte tid just nu. Men ska gå igenom allt är sen. Anledningen till att jag konstatera att det är ngt inte stämmer med dödarn är att jag har en switchknapp kopplad till den, ingen sån som går tbx av sig själv utan den är on/off läge. I den finns en liten lysdiod. Tidigare har den dioden blinkat när jag vridit på startmotorn och jag glömt återställa dödarn. Denna blinkar inte längre. Jag är själv ganska okunnig innom el:området. Kan typ +.- där går gränsen. Men ska gi igenom dina tips ovan lite senare å hoppas något hjälper. Åter igen tack för hjälpen!
  2. Någon som har koll på hur jag kan felsöka cdi boxen? Samt den magnetgrejjen...... under snurrarn?
  3. Jag har nu konstaterat att det inte kommer någon stöm ur min possetiva dödarsladd. Därmed antar jag att den är ur funktion någonstanns vilket kanske påverkar att den är helt i döläge nu. Men vart till motorn går den kabeln? P.s har gått igenom bränslefilter, slang och pump. Allt ser ut att vara i sin ordning. Funderar på, hur stor är risken att cdi:n kan ha gått? Hur kan jag ta reda på det?
  4. Men tycker man inte att det borde varit ett problem från 1:a början i det läget? Ska ju tilläggas att detta är 1:a gången jag pillar med en båtmotor. Men hursom, just nu känner jag att det lutar mot något elektroniskt av följande anledningar. *Ingen gnista på stiften. ( Nya inköpta idag ) *Av vad jag förstått, inte alls säker på detta, så är det en liten dosa med två röda kablar (ink andra kablar) som går vidare till tändspolarna. Utgår att det bör komma någon stöm ur dessa när man vrider på tändningen, vilket det inte gör enligt mätinstrument. *På min dödarknapp sitter det en liten lampa som blinkar om man vrider på startmotorn och den råkar vara intryckt. Denna verkar inte få någon kontakt heller då jag testat att vrida på med dödarknappen intryckt. Senare får det bli en kik över alla kablar och se om något lossat.
  5. Yes. Olja i soppan finns. Jag har testat med och utan kåpan på, kollat över slangar sladdar å div. Kan även nämna att jag öppnat ventilen på tanken om frågan skulle uppstå. Luft får den. Har inte testat med startgas. Men ska strax gå ut och skruva lite. Se till att tömma motor på överbliven bensin och börja om från ruta ett. Kika över gnista mm igen. Startmotorn snurrar på bra*. Tack för svar.
  6. Jag har inte ändrat något på munstyckerna. Enda jag gjorde var att blåsa rent, torka ut kolla trott osv. Den gick ju bra från en början så kände ingen anledning till att ändra dessa inställningar. Gnista har jag haft, men jag ska för säkerhets skull ta en titt över det igen. Finns ju ingen regel för när och när inte saker ska gå sönder.
  7. Hej. Till kanten av våren fick jag en båt av en bekant, båten hade stått i ca 16 år så den va lite "dammig". På den satt en 55hp johnsson evinrude seahorse från 1976. Efter byte av tändstift, växelhusolja och en överkik av impeller fick jag till min stora förvåning igång motorn, trotts som sagt stillastående i över 16 år. Hursom, ivrig och glad fick det ganska fort bli sjösättning av båten för testrunda. Första turen gick fint och det drog på gött när den började plana. Nästa dag när jag skulle ut så så starta båten utan problem och jag körde ut ur hamnen. Men när jag väl skulle gasa på hände det inte mycket. Vid full gas gick det upp i ca 5-6 knop och motorn ville inte riktigt gå upp i varv. Stannade och testa att gasa manuellt vid förgasarn i tomgång. Då varvar den på normalt. Beslutet blev att åka in t hamnen och plocka av förgasarn. Tog hem förgasarna rengjortde kolla alla kanaler trottlar nålar mm och allt verka vara i sin ordning. Igår när jag åter monterade tillbaks förgasarna och satte allt på sin plats ville inte båten starta. Det går in bensin i förgasarna. Testat chok fullgas växel i mm men fortfarande ingen respons. Tog 5 extrakikar för att vara säker på att jag inte missat att sätta tbx något men det har jag inte gjort. Någon som kan ha en susning om vad som kan ha gått snett så skulle jag uppskatta lite hjälp å råd. Vill järna få komma ut på sjön. Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...