Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Salle65

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Salle65

  • Placering
    Kadett
  1. Ok Då får jag se vad som är felet när jag börjar riva toppen. Tack för all hjälp och idéer på lösningar. Owe
  2. Det låter som en åtgärd värd att prova, bara man får upp topplocksbultarna utan att dra sönder alla. Men om det skulle vara hål i kolven då borde jag väl ha 0 kg i komp eller? Jag hade 2 Kg på den dåliga cylindern. Vad för komp har men ifall den ska ha skurit?
  3. Ok. Hoppas du har rätt, kan man konstatera det på ett enkelt sätt utan att riva motorn ifall det ev. kan vara topplockspackningen som gått? Om det är så bara då är det ju idé att göra ett försök att reparera. owe
  4. Tackar för att du delar med dig av det du vet. Får kolla upp det du tipsar om först innan man ger sig till att försöka reparera. Sen så får man väl kolla upp vad allting kommer att landa på ifall man ska försöka ge sig till att renovera motorn, det är väl inte så enkelt att få upp alla bultar som som sitter på motorn efter alla dessa år det har väl ärgat en hel del kan man misstänka så man drar väl av några bultar. Går det att beställa nya kolvar som är överdimensionerad från något ställe? När man ändå river ner motorn så är det väl lika bra att byta de andra kolvarna och lager på en gång. // Owe
  5. Då har jag hittat problemet med motorn, blev vilseledd först då reglageboxen gav ifrån sig ett sk. ” kvittrande ljud” och trodde att det var någon givare som gjorde att fartbegränsningen gick in. Men det visade sig efter en hel del provning av olika givare att det var lysdioden som sitter på motorn och som ska blinka vid olika fel, kopplade ur den och då upphörde ” kvittrandet” men om man simulerade ett fel på en givare så kom det en signal från reglagboxen så det fungerar ändå som det ska. När det var konstaterat att felet inte hade något med givarna och fartbegränsningen så gick jag vidare och konstaterade att på nedre cylindern så hade jag bara 2kg komp jämfört med de andra två som låg på 8kg. Det man kan fråga sig varför det är dålig komp på nedre cylinder och ifall det är värt att prova renovera motorn under vintern. Någon som hållit på med att renovera Suzuki motorer som vet? Eller ska man använda motorn till ett bojsänke istället 🙁 // owe
  6. Ytterligare felsökning: Nu har jag provat att kopplar ur tempgivaren som är vippa som flödesvakt det ”kvittrar” forfarande provade att kortsluta kontakten ingen skillnad då känns det som att det inte kan vara fel där. Provade även att koppla bort oljesensorn och bygla den då försvann kvittrandet men inställt som ljöd en hög signal var 7 sekund så då känns det som att den ska fungera som den ska. Likadant gjorde jag för oljenivån kvittrandet försvann med det ljöd en signal var 7 sekund då ser det ut som att den borde fungera som den ska. När jag försöker varva upp den på handgasen på reglageboxen så låter som om att den misstänker på höga varv? Kollat gnistan och det har jag på alla tre cylindrarna. Funderar på vad får man för felsymptomer ifall trottelsensorn skulle vara felande? //owe
  7. I manualen jag har så står det inget om några felkoder för mitt problem med att det ”kvittrar” vet inte om manualen är nog detaljerad då den omfattar alla motorer från 2- 225 hk. Inga blinkande lampor, det sitter en diod på motorn som ska lysa iså fall och det gör den inte såvida den inte är trasig.
  8. Tack för svaret. Har även kollat upp den också det verkar var en värmegivare enligt en sprängskiss jag hittat, för när jag mäter över den så får jag fram ett motståndsvärde som minskar när motorn blir varm så jag tänkte att den var ok. Men vet du ifall man koppla förbi den på något sätt iså fall? Har även en Suzuki DT65 där så var det en vippa som höll koll på flödet men så verkar det inte vara på denna modell. Men det är precis som du säger att det känns som om det skulle vara något som begränsar när jag ska dra på. Testade att koppla förbi oljesensorn men då fick jag en summer signal från kontrollreglaget var 7 sekund. Tog bort den nu och då försvann summer ljudet men då så uppträder en annan signal likt ett kvittrande ljud från reglaget väldigt skumt!!! //Owe
  9. Hej Har problem med en Suzuki Dt30 -92 . Lämnade in förgasarna på ultraljudstvätt och rengöring, nu när jag monterar ihop allting och skulle provköra så går den ej på mellan och höga varvtal! Den startar lätt går bra på tomgång men när jag ska dra på så låter det precis som om den inte går rent utan bara bluddrar. Det ljuder en summerton var 7 sekund från reglaget också, det känns som om det är någon begränsning som går in och gör så att inte motorn går på fulla varv. Har byglar bort oljegivaren då den inte fungerade som den ska, olje ser jag att den får då den ryker från avgaserna och att nivån i oljetanken sjunker. Mätte upp den när motorn var igång och då ska den vara kortsluten men det är den inte, om jag fattat handboken rätt. Då motorn gick bra ifjol innan jag rengjorde förgasarna så misstänker jag att felet ligger där och det enda jag kan tänka mig är att det skulle vara något fel trottel sensorn som sitter på mitten förgasaren, den ska ju styra tändningen om jag förstått rätt. Någon som varit med om något liknande? owe
×
×
  • Skapa nytt...