Köpte för 2 år sedan en begagnad båt med en Yamaha 40 HK Autolube, gammal motor, skulle tro den är från mitten av 90-talet. Vid köpet var säljaren noga med att säga att den var lite lynnig på tomgång, den ville gärna dö. Ibland efter 20 sekunder, ibland efter 2 minuter.
Jag köpte båten iallafall. Men, när jag skulle köra hem den kom jag ett par sjömil, sen dog motorn. Jag fick igång den efter ett antal ryck, körde ett par sjömil, sedan dog motorn igen. Försökte då dra igång den igen och fick igång den på tomgång, så fort jag försökte lägga i växel dog den. Slutade med att jag fick vinka på hjälp och bli bogserad hem. under bogseringsturen hem slog det mig att jag glömt vrida upp luftskruven. Inte van vid det då jag kört andra typer av båtar tidigare. Tog mig hem till bryggan och lät det vara till nästa dag, gick sedan ner och drog igång motorn. Den gick jättebra på tomgång, men så fort man la i växel så dog motorn.
Försökte senare under den sommaren att få igång den, köpte bl.a ny koppling till bränsleslangen då den verkade lite svajig, men fortfarande samma problem, den går igång på tomgång, men så fort man lägger i växel dör den. Det här var 2 somrar sedan, p.g.a sjukdom och annat har jag inte haft möjlighet eller tid att lägga kärlek på motorn efter det. Men just nu känner jag mig stark och vill verkligen få igång den. Jag är inte jättevan med motorer, har haft tur med att det funkat utan problem tidigare. Men, det jag tänker är bränsletillförsel i och med att den går bra på tomgång men stannar när jag lägger i växel, får den inte tillräckligt med soppa? Tänker också på att jag glömde det där med luftskruven när jag skulle köra hem båten, drog jag motorn sur och att bränslefilter eller liknande behöver rengöras?
Tacksam för alla tips.
/Anders