FinnishFlash
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm FinnishFlash
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det som tickar i bakgrunden är en 12v dieselpump jag satt dit på tändningen för att göra det enklare vid lutning.
-
-
Hej! Idag när båten skulle startas på land så vill det sig inte! Motorn drar inte runt, har öppnat spakarna för kompression, blir varmt och ryker där plus kabeln går inte till motorn efter ett par försök. Har någon en idé vad felet kan vara? Skillnaden mot förra året är att jag satt dit ett renoverat backslag, bytt olja och filter samt kör diesel från en dunk då jag håller på att rengöra bränsletanken. received_1829113880599225.mp4
-
Testa att höra av dig till Windy spareparts på 0490 258863 så kan Emil hjälpa dig.
-
Hej! Problemet är löst med motorn, det tog bara lite tid att ta tag i det 😃 Lyfte ur motorn och lämna in den på en firma, det var mycket riktigt reglerstången på insrutningspumpen som kärvat ihop, begagnad del 2500kr och total kostnad 7300kr, känns helt ok.
-
Intressant! Så du tror det kan vara felet? har dragit lite i reglerstånbgen och den gick redigt trögt, men vet ju inte hur den skall röra sig, nu har jag tappat ner fjädern där inne någonstans och får inte upp den med magnet, var ett helvete att försöka få tillbaka den en halvmeter under durk med snake eye kamera och tång, beställt en ny fjäder men den är snäppet kortare.
-
Har tagit bort luckan till varvtalsregulatorn, fjädern är hel, beställde en ersättare ifall att, men den är lite kortare. Är det någon som vet exakt vad som skall röra sig där inne när man drar i gasreglaget? nu är det bara länkarmen där tappen till fuelcutten sitter som rör sig. Har provat att dra lite i reglerstången till bränslepumpen ifall det är den som kärvat fast och skulle nu vilja testa motorn igen men fjädern åkte loss och ligger där inne någonstans, hittar den ej med magnet, tror jag sänker båtfan. Det är ju liksom en halvmeter under durk, man kommer inte åt eller kan göra någonting utan snakeayekamera.
-
Hej! Oljenivån i motorn ligger precis i mitten på stickan, i backslaget är det lite för mycket, men det kan väl inte påverka?
-
Hej! Har en västkustsnipa med en Volvo Penta MD17C som alltid gått klockrent, den har varit lite tjurig i år och gärna dött på låga varv när man ska försöka lägga till osv. Min tanke var att lufta bränslet, sagt och gjort så kändes det som den gick bättre. Dagen efter så började motorn rusa på fullt varv, fick panik och inget hände när man drog i fuelcuten! Bad till gud och lite allt möjligt, till slut blev motorn överhettad och gick ner i varv, först då gick det att fimpa bränslet och stänga av. Att täppa till luftintagen var inget som slog mig i den panik som uppstod, hade då legat en stund med full gas in i bryggan, för ljudet som uppstod på tomgång var bland det värsta vrål jag hört. Hur som haver har jag satt en extra kulventil på bränsleslangen och jag kan få av motorn när den rusar. Har bytt oljan, oljefilter(ingen diesel i oljan) även bytt bränslefilter med vattenavskiljare. En teori jag läst mig fram till är att kolla dragfjädern i regulatorn så den ej är av eller hoppat fel.(nr18) https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742230-23-15116.aspx Har ni någre ideer eller tips??