Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025

erik_sololyx

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om erik_sololyx

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar för svar Georg, låter som du kan vara något på spåren där. Det som möjligen talar emot är att felet är nytt (ska alltså inte ha funnits för tre år sedan) och det har väl varit metanolinblandning ganska länge nu? Kan ju vara en kombination av saker också. Ska kontakta Misab, sen kanske det är dags att börja plocka isär förgasaren, kan ju inte skada i alla fall, om jag bara lyckas sätta ihop den rätt igen .
  2. Hej! Jag har en Solö Lyx II med en V8 som ska vara någon form av Volvo Penta på ett GM 350-block. Motorn är renoverad och hela blocket bytt år 2000. Båten är ny för mig denna säsong och den har innan jag fick den stått på land i 3 år. I samband med att den ställdes upp på land servades motorn. Motorn startar som den ska och går fint på tomgång, men när man lägger på lite gas (både med friläge och med växel i) så finns det ett läge där den börjar tappa varv istället för att gå upp i varv. Ibland dör den helt när detta händer. Om man är lite snabb och gasar på "rejält" så dör den inte. Jag har än så länge fyllt på med ny bensin (var en del gammal bensin kvar i tanken), bytt bränslefilter, och tagit av och rengjort vad jag antar är luftfiltret med vatten och yes (burken ovanpå förgasaren, är av märket barbron och verkar på engelska heta flame arrestor). Detta utan att problemet är avhjälpt. Länk till film där motorn visserligen inte dör, men man tydligt kan se hur den tappar varv och liksom chippar efter luft när man lägger på lite gas: Väldigt tacksam för era svar och teorier. //Erik
×
×
  • Skapa nytt...