Gå till innehåll
fredag 13 december 2024

Johnny93

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Johnny93

  • Placering
    Kadett
  1. Vet ej vilken propp som sitter, blir att åka ut nån kväll och kolla kamremm,förgasare samt propp. det är inte så långsökt med tanke på att jag fick med en ”reserv” propeller som var grund stött.
  2. Jag fattar vad du menar, "förra ägaren" det får man alltid ta med en nypa salt Blir att ta en titt på botten också:) Återkommer med resultat.
  3. Tack för bra svar Gelis! Jag har inte kontrollerat kamremmen, blir inte kompet något sämre då? Det med beväxning förstår jag men med tanke på att det händer vid exakt samma varvtal oavsett om jag kör fram eller backar så känns det inte som detta problem. Blir att köra uteslutningsmetoden så nästa steg blir att kolla remmen och förgasarna, ev limpan.
  4. Dessa avgaslimpor har en skiljevägg för att avgaserna på cyl 3o4 (tror jag)inte ska krocka med varandra, om den rostat sönder så kommer det INTE in vatten i cylindrarna som följd. komprover visade 14,2 14,1 14.0 14,2 stiften var inte vita dom såg bra ut. Om det skulle vara beväxnings så skulle det behöva vara flera ton för att det ska bli som detta. det blir samma fenomen om jag lägger i backen då går den också bara upp till 2800rpm
  5. Att det skulle vara beväxning som gör att den beter sig såhär är uteslutet. ja jag har kollat tändningen, både vid tomgång och vid 3000rpm med stroboskåp. Jag har laborerat lite med blandningsskruvarna utan resultat, har ställt in den nu enligt grundinställning.
  6. Jag köpte båten såhär, så jag är osäker hur den gick innan,enligt säljaren så dök detta bara upp under sommaren. Känns Lite som motorn kvävs vid belastning.
  7. Tja, har en Flipper 700 med AQ140 o vp280. startar och går hur fint som helst på tomgång, Dock går den endast upp till ca 2800/2900 rpm med växel i, varvar jag utan växel så kan jag varva hur mycket som helst utan problem. jag har kontrollerat att tändningen står rätt ställt in brytare bytt tändstift komprov. någon som har någon idé? jag har hört att avgaslimpan kan orsaka liknade problem? mvh
  8. Inte helt ovanligt att det diffar mellan limporna och knän. har själv mercruiser 5.7 sjövattenkyld med nya limpor och knän ena knät blir alltid lite varmare.
  9. Tja! jag har en Sea Ray sundancer 280-1989. Är det någon här som vet hur man får igång sjövattnet?! Det sitter en pump i motorutrymmet men jag hittar fasiken ingen knapp till pumpen. Jag antar att toaletten går på sjövatten? Färskvattenpumpen fungerar. Detta är min första båt därav min okunskap Mvh Johnny
  10. Var nere och kikade på båten idag. Det gick 2st slangar från motorn till varmvattenberedaren, dom hade förra ägaren kopplat loss ifrån bredaren därav kom det vatten i motorutrymmet🤦‍♂️ Så det var iallafall inget spräckt block👍
  11. Jag TROR att det rör sig om ett o samma fel men vad vet jag😳 jag har ingen oljekylare som kyler motoroljan endast som kyler styrservot. Det såg ut som att det kom från bakkant motor, typ mellan sköld o motor. Ju mer jag varvade destu mer vatten kom det ur drevet. Men slangen som går från insidan av drevhuset måste jag plocka bort drevet för att kontrollera den?
  12. Bra tips! Ska åka ut imorgon leta, hoppas verkligen inte på sönderfruset block motorn har ju varit konserverad åren den stått på land. Sitter det frostpluggar i bakkant på motorn?
  13. Tjena! Har köpt min första båt en sea ray sundancer 280, båten har stått på land i ca 3år startade motorerna igår för första gången hade dreven i en vattentunna, dom gick jättefint men dock så kom det in vatten under motorn. Det kom ingen vatten alls ut drevet från ena maskinen från ena motorn kom det massor med vatten. När jag varvade så kom det lite vatten ur drevet. Hade motorn igång ca 5min endast, försökte lokalisera läckaget men det är ju trångt som satan🙈 någon som har någon idé vad det kan vara som läcker? Motorerna är sjövattenkylda Mercruiser 5.7 alpha one gen1.
  14. Tjena! Har köpt min första båt en sea ray sundancer 280, båten har stått på land i ca 3år startade motorerna igår för första gången hade dreven i en vattentunna, dom gick jättefint men dock så kom det in vatten under motorn. Det kom ingen vatten alls ut drevet från ena maskinen från ena motorn kom det massor med vatten. När jag varvade så kom det lite vatten ur drevet. Hade motorn igång ca 5min endast, försökte lokalisera läckaget men det är ju trångt som satan🙈 någon som har någon idé vad det kan vara som läcker? Motorerna är sjövattenkylda Mercruiser 5.7 alpha one gen1.
  15. Tjoho! Har köpt min första båt en sea Ray sundancer 280-1989 sjövattenkyld båt har stått på land ca 4år (konserverad med glykol) dubbla V8 mercruiser motorerna är från 2011 samt 2007 med få timmar, nya limpor o knän. Helt nya drev vad bör jag tänka på vid uppstart? Behöver man tömma tanken på gammal bensin? mvh Johnny
×
×
  • Skapa nytt...