Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

a69034

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om a69034

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har en Albin O11 med magnettändning och startgenerator. Problemet är att laddnings lampan inte slocknar när jag kör. Har bytt laddningsrelä men det hjälpte inte. Vad ska jag göra?
  2. Servicemannen tror att det är mellanstycket under oljetråget som är rostigt. Tydligen vanligt. Han har sett flera exempel på det på Yamaha. Kostnad för rep ca 35-40 tusen. Har köpt en ny Honda istället.
  3. Buster XL men aluminiumbåt borde väl inte påverka motorn som också är av aluminium.
  4. Ja det håller jag med om, men varför har det rostat? Jag tror på galvaniska strömmar pga att motorn inte kommer ur vattnet ordentligt. Batterispänning på i motorn hela tiden.
  5. Hej, har haft en Yamaha F100 i 10 år 2007 årsmodell. Kört ca 400 tim i Östersjön. Vid senaste servicen fann man ca 1.5 liter vatten i motoroljan. Jag kollar inte oljan så ofta men när jag kollade senast (flera år sen) var den fin som fernissa. Vid årets start av säsongen hade man bytt oljan 2 ggr för att få bort vattnet ordentligt. När jag körde första gången denna säsong ca1 sjömil så kollade jag oljan och den hade blivit senapsfärgad. Motorn gick som den brukade med samma prestanda. Efternågra turer till och från min ö så kollade jag oljan igen, vattenblandad! Min serviceman trodde inte att det var topplockspackningen eftersom det borde blivit tryck och ånga i skvallerröret. Jag tror att motorn korroderat pga att den legat och doppat i vattnet även i uppfällt läge. Offeranoden ligger i luften då tror jag. Synpunkter?
×
×
  • Skapa nytt...