Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

dieseltomten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dieseltomten

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har tyvärr inte köpt nån varvmätare. Ja man börjar ju fundera på sånt också. Men för vilka båtar kittar de motorerna kan man undra. Den väger 190kg tom såg jag. Det måste ju vara ganska lite. När jag startar har jag motorn fullt intrimmad med nån person fram. Sen kan jag trimma ut när den planar. Trimmar jag ut lite för mycket börjar den studsa. Kör jag ensam och ens provar med fullgas gräver den ner sej såpass man tror ska sänka den. Lutar man sej framåt ,knuffar fram bensindunken så långt slangen räcker går det att få upp den i plan men blir närmare livsfarligt då den studsar så pass mycket.
  2. Den ser ut så inuti. Alternativen är inte många att fixa nån vikt på. Kanske in under fören på nåt sätt och bulta fast under Jag ville bara egentligen ha svar på om trimplan eller hydrofoil kunde vara nåt 😁 det är inte min båt på bilden. Den på bilden har även kortriggsmontaget.
  3. Det är max 30 tror jag minns ej riktigt nu. Vissa kör 40hk tvåtaktare på dem. Uttern 4100
  4. Motorn väger 73kg plus batteri gamla väger nånstans 25kg, den körde jag utan elstart allt som oftast. Skiljer ca 65 då inkl batteri. Men jag har trimmat och grejat och jag får köra den max in vid start sen går det att trimma ut. Men utan frun fram så är den okörbar. Nästan sänker sej själv och går inte upp i plan. Med två pers gör den 22knop men börjar studsa i fören lite beroende på gas och trim. Kanske skulle behövas flyttas upp eventuellt?. Lite krångligt då jag förstärkt och byggt om aktern från kort till lång rigg med rostfri plåt, men det går väl också. Jag har måttat in så kavitationsplattan skulle komma max en tum under botten. Den ligger nog närmare botten än så.
  5. Har inga fler utrymmen för batteri&tank dock. Framutrymmet är slutet.
  6. Hej. Jag har en uttern 4100 som jag kört en 18hk merc på förut. Toppade 25kn och funkade skitfint. Tröttnade på denna efter växelhushaveri nr2 och köpte en tohatsu elpt 30hk. Mycket tyngre med batter osv. Den gräver ner sej och kommer inte upp i plan alls utan barlast i fören på ca en fru eller kompis. Kommer man undan problemet med hydrofoil? Eller trimtabs
  7. Hej. Jag har en uttern 4100 som jag kört en 18hk merc på förut. Toppade 25kn och funkade skitfint. Tröttnade på denna efter växelhushaveri nr2 och köpte en tohatsu elpt 30hk. Mycket tyngre med batter osv. Den gräver ner sej och kommer inte upp i plan alls utan barlast i fören på ca en fru eller kompis. Kommer man undan problemet med hydrofoil? Eller trimtabs
  8. Ok. Skulle kul att veta om nån kör en fyrtaktar med den vikten på sin Uttern 4100 eller 4102 förutom jag då. Och hur det går
  9. Motorn är tung. Väger 73kg. Gamla merc 18 vägde nog bara en tredjedel. Då gick den skitbra och gjorde säkert 20knop ensam. Har båtfan för lite flyrkraft bak iom tyngden? Trimfena på kavplatta? tyvär kan jag inte lägga nån tyngd fram så den har slutet utrymme/sittbrunn fram.
  10. Hej och tackar för snabb respons. Nej jag trimmar inte ut drevet alls. Då studsar det än värre. Ja jo jag skrev nog lite konstigt om höjden. Jag menade såklart kavitationsplattan i höjd med kölen.
  11. Köpte en Tohatsu elpt 30hk 2018 ovh monterade på min Uttern 4110. Funkar inget vidare då den beter sej lite skumt när man åker själv. Den går upp i plan men det går lite trögt först i början som om den nästan tänker sänka sej själv. Jag har motorn fullt intrimmad. Det funkar ganska bra med två pers i. Då en sitter fram som barlast. Kan börja studsa då med men då är det bara att släppa av gasen så slutar det. Kan det hjälpa att flytta motorn upp eller ner? Nu ligger den ungefär i bottenhöjd på skrovet.
×
×
  • Skapa nytt...