Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Toorben

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Toorben

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Varberg
  • Interests
    Båt och MC klassiker!

Mina båtar

  • Båtens namn
    Scand 25Classic

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för mycket bra information ! Gps är en Simrad cruising 7 tum med ekolod Har en givare som nu sitter på akterspegeln och som jag tänkte sätta innombords istället! Hälsningar Torben I Varberg med Uttern 6300 90årsmod.
  2. Hej på forumet! Har tänkt sätta min givare för ekolodet någonstans ombord på min Uttern 6300 90årsmod men är fundersam på var! Någon på forumet kanske gjort det på sin 6300 och jag är tacksam för tips! Hälsningar Torben I Varberg som tröttnat på att göra givaren ren var annan vecka! Torbenbrunnfors@gmail.com
  3. Hej på forumet! Jag tänker placera givaren till ekolodet någonstans inne i min uttern 6300 ! Och funderar nu på en lämplig plats, någon kan kanske tipsa mig Om var man kan placera den ! Tacksam för tips . Hälsningar från Torben I Varberg.
  4. Problem löst ett grässtrå blockerade utloppet skvallerloppet, tack för alla tips. Hälsningar Torben
  5. På riggen sitter 2st utlopp det ena var pluggat och då jag tog bort pluggen (gummi) så kom kylvatten ut! det andra var öppet och där kom avgaser ut vet någon vad dessa har för uppgift? Då jag satt tummen för avgasröret så gick avgaserna ut via propellern och avgasljudet minskade, nu undrar jag skall detta utlopp vara pluggat ? Vågar ej göra något i an jag vet dess uppgift.. Mycket tacksam för råd! Hälsningar Torben I Varberg.
  6. Kan jag ringa dej? Hälsningar Torben
  7. Hej! Jag har problem med kylningen på min suzuki 115hk! Det kommer bara lite vatten dimma från kylningen där det väl ska komma en stråle!? Plockade bort pluggen där jag sköljer genom motorn vid vinterupptagning och där kommer ordentligt med vatten så impellern verkar vara ok, bytt förra året enligt förra ägaren, Men det kommer bara dimma vid utloppet! Det skall väl komma en stråle med kylvatten, Konstaterar att det kommer vatten vid skarven mellan propeller och drev? Går vatten ut med avgaserna? Låter kanske struligt men jag hoppas att någon förstår och kan komma med något tips! Tråkigt att behöva avsluta säsongen redan. Båten är en Uttern 6300 90årsmod. Mycket tacksam för råd och tips är ej så hemma på utombordare, den har ej larmat för hög temperatur då motor varit igång ca en halv timma. Vänliga hälsningar Torben I Varberg. Torbenbrunnfors@gmail.com
  8. Toorben

    Anodfenan?

    Hej ! Vad a avgörande gör anodfenan för nytta? Jag har en Suzuki 115hk fyrtakt och där sitter ingen anodfena ! Bör jag sätta dit en? Hälsningar Torben I Varberg
  9. Hej! Jag är på jakt efter en...... [raderat]
  10. Hej har en BUKH disel från början av 80talet! Förra ägaren har kompletterat kylsystemet med Martec färskvattenkylning. Som novis på ämnet så fattar jag inte riktigt vad som kyler vad😳 saltvattnet som går genom motorn kyler väl block och topp? Kyler färskvatten med glykol enbart värmeväxlare eller hur fungerar det?? Tacksam för hjälp med en kanske ~självklar fråga. Hälsningar Torben i Varberg.
  11. Luft i systemet var troligen felet, då jag trycksatt expansionskärlet och sugit i returen så startade cirkulationen på vattnet och allt verkar fungera nu! Tack för hjälpen. Torben
  12. Hej! Har en BUKH 36hk disel som är utrustad med Martec färskvattenkylning! Då jag idag kollade nivån i expansionskärl så upptäckte jag att det ej kom något returvatten, pumpen surrade som den brukar men något vatten cirkulerade ej! Finns det någon impeller i pumpen som lagt av och går att byta? Eller kan det vara något annat som felar? Jag provade med att suga i slangen som är retur till expkärlet och fick då glykolvatten i munnen blää! Mycket tacksam för tips eller råd då jag själv är novis på detta område. Mvh Torben i Varberg båt Scand 25 Classic.
  13. Hej! Har en gammal men välfungerande dieselmotor i min båt. Då jag tog upp den nu så gick det ej att stänga av motorn med nyckeln, då jag vred den till stopp så hände inget utanjag fick strypa bränslet för att få stopp på den. Det är en BUKH 36hk utan glödstift jag misstänker att en säkring gått men ad händer då jag vrider till stopp läge går det en elsignal till bränslepumpen som stryper tillförseln eller är jag helt fel ute? Tacksam för tips eller råd! Hälsningar Torben i Varberg
×
×
  • Skapa nytt...