-
Innehålls Antal
70 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
5 NeutralOm DasElfbow
-
Placering
Löjtnant
Profile Information
-
Plats
Söderbärke
Mina båtar
-
Båtens namn
M/S Kerstin
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Efter jungfrufärden i min nya sjö konstaterades snart att det är en jäkla massa grund och stenar i sjön. I synnerhet vid "infarten" till min brygga 😑 Dessutom går sista biten helt enkelt inte att gå för motor då mitt drev går för djupt. Min idé om lösning på detta bekymmer (istället för att bygga södra dalarnas längsta brygga...) är att skaffa mig en liten utombordare som inte går så djupt för att köra de ca 100 metrarna som är värst till och från land. Således behöver det inte vara någon större fart, utan det handlar mer om att slippa paddla... Men helst vill jag inte heller sätta något större tyngd i aktern och tankarna går då osökt till elmotor. Kan det funka med en billig liten elmotor från t.ex. Jula för just detta ändamålet? Vad behöver jag för effekt, som minst? EDIT: Kan ju vara relevant att veta vad det är för båt också 😅 Det är en Selco 18 (vikt ca 1 ton).
-
Tusen tack för svaren! Kort och gott, tappa inte bort skärmen om du inte vill riskera att behöva byta hela ekolodet 😅 Meeen! Lyckligtvis för mig råkade jag hitta skärmen 😁 Den låg gömd i kylboxen 😂
-
Ja.. som titeln beskriver. Efter att ha vänt upp och ned på i princip alla tänkbara lådor och vrår efter vinterförvaring (och flytt) börjar jag komma till insikt att jag tappat bort skärmen till mitt ekolod. 😑 Ekolodet är ett Garmin Echo 101 som jag varit ooerhört glad att jag haft. Dock verkar det ej längre säljas i butik så kan inte köpa en ny likadan där. Men då det ändå verkar bli så att jag måste köpa en ny skärm så funderar jag på om det finns något annat ekolod som passar till samma givare? Vill ju helst slippa byta ut allting... 🙄 (PS. Är det någon som kanske har en Echo 101 skärm liggande köper jag den gärna 😉 )
-
Tror nog att denna tråd är det tydligaste tecken jag sett på att båtsäsongen är slut ... Troligen mer tydligt än tomma hamnar För aldrig har jag sett folk ha så mycket tid att tjöta om Kina och annat OT-bös här på forumet!
- 89 svar
-
- 1
-
Såvida inte oljan tagit in vatten bör det la gå. Inte jättebra, men ska väl inte vara någon jättefara. Kan ju dock vara lite svårt att veta om drevoljan tagit in vatten utan att undersöka ordentligt. Oavsett så måste du se till att konservera kylsystemet med glykol om du inte vill riskera allvarliga frysskador. Men kan du inte själv så gör som alla andra, kör den till en verkstad?
-
Risken är att systemet fryser och du får skaffa ny motor till nästa sommar Rostrisken ökar väl också vad jag förstått. Men utöver konserveringen av kylsystemet ska du ju också byta oljor etc. I synnerhet drevolja. Ett tips är att kolla med en motorverkstad som pysslar med båtmotorer. Brukar inte vara så dyrt som man tror. Som exempel kan nämnas att service och konservering på min båt (vars motor förvisso är knappt hälften så stor som din) kostade 2000 kr. Med den vetskapen kändes det helt inte värt besväret att göra skiten själv. En drevsäck är annars något du kan införskaffa istället för balja. Men ja, en slang med vatten underlättar ju...
-
Mja, man kunde ju hoppas iaf! Men ska föreställa två pilar 😊
-
Beror väl på vart man är kanske. I Dalarna vajar landskapsvapnet på fler flaggstänger än vad den svenska flaggan gör. Men på båtar tror jag det mest är svensk flagga, eller ingen. Vilket kanske kan bero på att det är krångligare att få tag på landskapets flagga än vad det är att få tag på den svenska.
-
Trodde detta var ett båt-/sjölivsforum... Denna diskussion kan ni flytta till trollfabriken Flashback istället. Over and out
-
Min farfar gick alltid under landskapsflagg. Bohuslän ftw!
-
Till helgen kommer den sorgliga dagen när det är dags att plocka upp båten ur sjön. Min finaltur blev ju dock inte alls lika lång som tänkt och således har jag en del bensin kvar i båten. Det är omkring 40 liter bensinen som jag har preparerat med blyersättning, men till våren kommer den ju inte vara mycket att ha. Bensin är ju som bekant inte gratis, så man vill ju gärna slippa kasta bort det. Funderar därför på om jag inte skulle kunna ha det i en av hushållets bilar, som dock ska ha blyfri bensin. Mitt resonemang landar hela tiden i; "hur farligt kan det vara...". Men det kanske finns någon här som har lite koll på det? Tilltänkt "offer" är en gammal 740, så är ju iaf inte hela årslönen som ryker om det nu skulle gå åt helvete...
-
Haha... Jadu. Jag vet faktiskt inte. Jag hoppas att det tog mer stryk än jag... men är ju tveksamt
- 6 svar
-
- 1
-
Ja, jäkligt. Obetänksamhet blandat med oflyt... Just nu har vi ca 3-4 dm lägre vattenstånd i Siljan jämfört med i sommras, så är ju en hel del nya grund som dyker upp 😕 Jag körde framåt, så skeddan kan ju tagit emot. Men var ingen smäll som fick stopp på båten utan vi flöt vidare. Grundet verkar ha varit väldans litet så med lite ”tur” har propellern bara tagit emot vid sidan av skeddan. Såg inget på skeddan igår. Jag ska undersöka den ordentligt idag.
-
Dagen till ära råkade jag ut för en grundstötning. Troligen endast ett propellerblad som slagit i, men med vissa skador som följd utöver bladet. Brytpinnen gick ju givetvis åt, men även fästet i propellern där brytpinnen sitter. Kort och gott bara att slänga bort den propellern. Propellerkonan (som nog var sliten sedan innan) är inte heller mycket kvar av. Löste situationen med en ny propeller samt en mejsel och tejp så jag kunde puttra hem utan problem (men höll ca 5 knop hela vägen för att inte äventyra min nödlösning). Jag ska undersöka närmare imorgon och så till min fråga; Vad ska jag kolla efter? Kan skador ha uppstått på drevet? Hur märker jag dessa? Etc. Ja, ni fattar Motor/drev: AQ110 med 100-drev