Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

bojsvaj

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om bojsvaj

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Fick bort den industritätningen. Nu bara resten kvar att fixa
  2. Gjorde som Roxtec manual, lossade bultarna, men den släpper inte. Drog ur hela långa bultarna men sitter ändå hårt. Måste kanske smyg-vålda lite med en skruvmejsel eller ngt. Ringer Roxtec och frågar, men kanske någon tidigare ägare satt dit den och kört lim och rubbet. Verkar vansinnigt att sätta en sådan special (och dyr) pryl bara för att täta lastluckan fram in mot skrovet....
  3. Det verkar vara enda sättet att komma åt stävöglan. Ska man öppna o kolla?
  4. precis, ser jobbigt ut. De måste ju tänkt på att den kan gå sönder eller att man vill byta, men kanske det är 8 insex-skruvar för försäkringsprylarna.... Nåja, ikväll blir inget skruvat. Återkommer
  5. Det ser ut som något som man måste jobba rejält för att skruva bort... det är ingen tank därbakom iallafall. Ska ta en bild sedan och visa. Men det finns ingen annan öppning någonstans för att kunna ev. nå stävöglans bultar. Måste ju gå att byta stävögla tycker man. Nu är det väl ingen panik, den går bara att rucka på 1-2mm åt vardera håll, men den har tidigare suttit som berget.
  6. Märkte att min stävögla lossnat lite och går att vicka på. Men hur sjutton drar man åt bultarna? Om jag öppnar främre lastutrymme på Yamarin Cross så är det en rund plast-sak med massor av bultar runt. Ska man montera bort den och sticka in handen? Galet många insex-bultar...
  7. Båten är lätt och har inte mycket vindfång. Vågor o dyningar är stora vid pålansdvind och obefintliga vid frånlandsvind.
  8. Har köpt ny boj och ska börja ha min Yamarin Cross liggandes en bit ut från land. Botten är sand, längre in sand/sten men tänker placera en P-ring eller betong ute på sanden. Då båten är relativt lätt (500kg) och jag inte planerar skaffa något som väger över 1 ton borde en 55kg P-ring som gräver ned sig i sanden räcka? Läser om att man inte ska ha båt på svaj fast ankrad i en p-ring, men draget kommer ju alltid utifrån när det blåser så det borde vara ok? Vid frånlandsvind kommer inga krafter dra i båten. Tankar? Alternativ A ) 55kg p-ring, blyad lina med mooring-boj och sedan 2m mellan boj och båt, där sektionen närmast bojen kapslas av en armerad slang för att hindra att den snor sig runt bojen. Alternativ B ) Lite krångligare att få i havet... En "vägsugga" i betong, ca 350kg med stolphål i mitten. Kätting genom hålet till mooring-lina upp till boj. Bägge alternativen ska även ha lösningen i bilden ovan med talja och lågt rep för att dra in båten vid fint väder. A) skulle man kunna kanske gå på 70kg för att vara säker?
  9. Bytte impeller förra året. Tror jag hade för högt tryck på vattnet bara. Allt verkar ok
  10. Laddat och kört igång motorn inför sommaren, men minns inte att det sprutat vatten ur alla hål i riggen tidigare? Känns som ngt är fel. Ny drevolja m.m inför vinterförvaring. https://youtube.com/shorts/RuOJiu7R3rs
  11. Den är ju rätt dyr, men å andra sidan står sig värdet bättre än "plastbåtar". Lite knöligt med strumpa till kapellet istället för kapellgarage, men jag skulle inte betala mer för en 53/54 bara för den lilla skillnaden och lite mer stuvutrymme. Personligen skulle jag inte vilja ha en 40hk på den, 60hk är lagom. Ska köra mer innan jag skriver ngt bra/dåligt men första intrycken är över förväntan. Fick ge knappa 200' med kärra vilket kändes bättre än 250' för en likadan ny med kärra.
  12. Japp blev köp av en 2015 med 60hk och drygt 100h. Mycket nöjd, går fint i havet men är inget fartmonster såklart. Bekväm och välbyggd. Skrovet har sina repor och oxiderar men det är ju underhållsfritt och inte alls "plåtigt" i känslan. Känns som en mycket större båt
  13. Bra bil, går nog utan problem. Automat är guld. Men jag har fått hjälpa många som sjösatt i grus/sand. Min Subaru Outback drar utan problem upp 1800kg i skarpt lutande grusramp. Det gjorde inte Volvon kan jag säga trots fin reklam (v70 xc 2019 års modell d5 awd)
  14. Ok tack. Vanlig polermaskin och waterline cleaner borde fungera på aluminiumskrov då. Tack
×
×
  • Skapa nytt...