Gå till innehåll
fredag 15 november 2024

Christoffer90

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Christoffer90

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Vad kan det bero på när locket för styrningen på skölden har ärgat väldigt mycket medan ingenting annat har ärgat på varken sköld eller drev? Locket har även spruckit sönder precis som det skulle ha lämnat vatten mellan skölden och locket som frusit och tryckt sönder locket. Byter alltid anoder (zink) varje säsong föränn båten sjösätts. Märkte att det var väldigt vått under "locket" som hade ärgat. Skulle det hjälpa att skruva fast en anod i locket? Mvh.
  2. Följdfråga. Om skiljerelät behöver bytas ut, kan jag sätta dit ett skiljerelä som är 120A continuous och 140A max när jag har en 140A generator? Måste skiljerelät tåla 140A continuous? Mvh. Christoffer
  3. Ok. Men även om batteriet är dåligt så borde jag väl se generators laddspänning när motorn är igång dvs 14,2V? Jag ska prova byta plats på batterierna och se om "förbrukningsbatteriet" fortfarande laddas med 12,9V. Misstänker nog ändå att skiljerelät är boven...
  4. Skiljerelät kopplar bara ihop batterierna on/off. som sakt så har jag mätt att relät kopplar ihop färbrukningsbatteriet med startbatteriet. Det hörs även när relät knäpper till just efter start. jag vet inte hur det fungerar med AGM batterier om dom mår dåligt av att spänningen sjunker till 11,9V eller inte..
  5. mäter över batterierna med en fluke voltmeter. Batterierna är 1 säsong gamla. Är AGM som ska tåla urladdning. Kopplar jag loss kablen som går från skiljerelät till förbruksbatteriet så mäter jag 14,2V på skiljerelät precis som över startbatteriet. Har inte mätt över förbruksbatteriet tidigare så jag vet inte hur det har varit tidigare.
  6. Hej, Har ett volvo penta skiljerelä som kopplar ihop förbruksbatteriet med startbatteriet när jag startar motorn. När motorn går mäter jag ca 14,2V över startbatteriet och ca 12,9 över förbruksbatteriet. Borde det inte vara högre spänning över förbruksbatteriet när skiljerelät har kopplat ihop båda batterierna och generatorn laddar över 14V? Tål att nämnas att skiljerelät slutade fungera någon vecka sen och spänningen över förbruksbatteriet sjönk till 11,9-12V. Skiljerelät är nu fixat och fungerar som det ska. Har kört ca 45min efter det så med motorn avstängd visar förbruksbatteriet nu ca 12,5V. Generatorn är 140A så den borde ju ladda batterierna relativt snabbt kan man tycka. Mvh. Christoffer
  7. Hej, har ett DP-SM drev som för oljud när man svänger eller trimmar upp/ner medan man kör. Ett väldigt "dovt" ljud uppstår. Tänkte att det är drivknuten som för oljud men det låter inte alls som när en bil drivknut är slut. Finns säkert någon här på forumet som kan berätt hur det låter när drivknuten är sliten? Motor och drev ca 340h, årsm 2006. Mvh. Christoffer
  8. Låter som det läcker ut laddtryck om du hör ett väsande ljud eller så kärvar den variabla delen i turbon. Leta efter luftläckage medan någon annan kör och kolla även så att staget till turbinhuset inte kärvar. Är slangen till vacuumklockan hel?
  9. Hej, har tänkt köpa mej en bella falcon 26 men reagerade på den höga bullernivån i hytten när jag var och provkörde en. Ingen annan som reagerat på detta? Kunde man möjligtvis tilläggsisolera runt maskin för att få ner bullernivån, någon som gjort det? Mvh. Christoffer
×
×
  • Skapa nytt...