

Tofriis
Medlemmar-
Innehålls Antal
126 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
27 ExpertOm Tofriis
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ser bra ut med en enkel vagn, men vår huvudplan är att ha den i vattnet vid kajen nedanför lägenheten och sedan tömma den och ta in den i lägenheten eller möjligen i källaren när vi inte är på plats. Vi får se hur det funkar i praktiken, som alternativ kan vi troligen hyra en plats att ha den utomhus uppblåst på en obebyggd tomt. Vi får, som du föreslog, ta en tur och provsitta i båtar av olika storlek. Lutar nu innan dess åt en båt på ca 3,7 m med uppblåsbar botten och durk.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Stort tack för utförligt svar, ser på bilden ut ungefär som "vår" ramp vid floden Temo i Bosa på Sardinien 😊
-
Tofriis började följa Råd och tips om gmmibåt
-
Hej Vi funderar på att ta med en gummibåt till Sardinien. Under tiden vi är på plats, max två veckor åt gången, kommer kan vi ha den liggande vid kajen med uppsikt från lägenheten. När vi kommer dit får vi alltså fylla den och när vi åter hem tömma den. Lite info: Vi behöver kunna köra den med upp till fyra personer. Motor blir en elmotor 1,44kW (101 lbs) Batteri litium 1 kWh (möjligen 2 st) Motor och batteri kommer tas in när båten inte används. Båten kommer till största delen köras på floden, men kanske vid lungt väder även till någon närliggande vik längs kusten. Två personer behöver kunna baxa upp/ner västan med båt tre trappor. Frågor: Vad tror ni generellt om vår plan? Hur mycket jobb/tid tar tömning fyllning? Storlek på båt? Typ av durk? Solen är stark där nere, råd om material/tillverkare, pvc/hypalon? Vi inser att det kommer gå långsamt med en så liten motor, men fungerar det? Vi har här hemma haft en lika dan elmotor på en plasteka på ca 4 m, är en gummibåt ungefär lika lättdriven? Tänker på körsträcka.
-
Tack för svar och motfrågor. Fått mer info nu. Det är en Isomat NB26 bom och ett goose neck-fäste.
-
Hej Är ny ägare av en Omega 28 som behöver en hel del kärlek efter några år på land Jag och varvet på Tjörn söker efter en del till bomfästet, se bild. Någon som har info var man kan få tag på ny eller förslag på annan lösning så vore jag mycket tacksam.
-
Hej Vi behöver få ett par sömmar i vår lazy bag reparerade. Någon som kan rekommendera en firma i Göteborg med rimliga priser för ett så litet jobb?
-
Tack för svar, ska undersöka roderposition när vi är ute nästa gång. Ska även dyka och kika på propeller och roder...
-
Självklart, det är en Compis 36 med S-drev och trebladig foldingpropeller.
-
Båten har vid motorgång börjat dra ganska kraftigt åt styrbord, möjligt att det varit så något lite även tidigare men nu måste man hålla fast ratten ordentligt för att undvika en kraftig gir åt styrbord. Har inte tänkt på det vid segling. Vad kan detta bero på?
-
Tack för era inlägg och er kunskap, ska läsa närmare och försöka förstå under veckan. Inte hittat några konstigheter på kabeln mellan reläet och D+, får län invänta att felet återuppstår. En fråga till, jag köpte ju med mig ett sånt där sänningsavkännande relä från BT som jag nu tänkte lämna tillbaka. Vad är fördelen med detta moderna relä jämfört med mitt omoderna? Borde jag byta ändå? Istället för elarbete har jag ägnat dagen åt att slutföra monteringen av ankarspelet. Tyckte jag tog i med storleken på plastlåda där jag tänkte att blyade linan skulle finna sig tillrätta, men den blev överfull. Bytt till större låda och monterat en plastskiva från den gamla lådan som ska styra linan. Ingen snygg installation men nu fungerar det. Större delen av dagen alltså spenderad i det trånga obekväma utrymmet under sittbrunnen. Städning kvar...
-
Ska mäta spänningen mer noggrant imorgon, den "flaxade" lite vid mätning men osäker på om det var jag som hade dålig kontakt med multimetern. Tänker att det inte kan vara något annat fel än glapp eller dålig kontakt på kabeln från D+.
- 22 svar
-
- 1
-
-
Lite återkoppling... När jag komm upp för ett par timmar sedan försökte jag se om felet kvarstod, men inget knattrande från reläet varken med laddare på eller av, motor igång eller ej. Skönt att det verkar funka, men störande att inte kunna felsöka och hitta felet. Har iaf kopplat loss reläet, smygit ledningar, mätt spänningar mm och har nu lite bättre koll. Reläet är rätt kopplat med styrsignal från generator D+ och motorbatteri minus. Det sluter som det ska när jag startar motorn. Ingen spänning på kabeln från D+ varken med laddare igång eller ej när motorn inte går. Laddaren har två utgångar kopplade till startbatteri respektive förbrukningsbanken. Allt avseende detta verkar alltså fungera, men nu när jag förstår hur reläet är kopplat är felet med klapprande relä med motor stopp än mer obegripligt. Det måste ju varit någon sorts spänning på kabeln från D+. Får nuntrollera kabeln ytterligare... Enda felet jag hittat nu är att jag inte har någon laddspänning ut från solcellens regulator. Ca 20V in från solcellen, men ingen ut från regulatorn. Ska läsa mer om hur regulatorn NAPS NC5 ska funka.
-
Ligger även på min lista att göra det, slita ut allt gammalt och göra om!
- 22 svar
-
- 1
-
-
Jo, jag ska absolut analysera och felsöka. Köper med för att det är en timme att köra från båten. Förhoppningsvis kan jag sedan lämna tillbaks det...
- 22 svar
-
- 2
-
-
Tänker att jag tar köper ett nytt skiljerelä på Biltema och tar med upp så får vi se om det behöver bytas. Läst här att folk verkar gilla deras skiljerelä.
- 22 svar
-
- 1
-