-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Nolster började följa Trasig dörrlist till Stortriss mk2, Magnapull fjäder problem att montera, Fungerar inte att växla på Parsun 5 hk 4-takt och och 3 andra
-
Hmmm låter som en bra idé, eltejp kan nog fungera. Tack för tipset
-
Magnapullfjädern (den som drar tillbaka startsnöret) på min Parsun 5hk gick av så jag skaffade en ny. Nu försöker jag sätta dit den nya men det är stört omöjligt. Någon som sitter på ett bra tillvägagångssätt?
-
Nja jag har googlat på bilder och på dem ser fjädern ut att sitta på den sidan växelföraren
-
Nu fungerar inte utombordaren igen och denna gången är det faktiskt mitt fel. När jag drog för att starta gick fjädern i startmekanismen av så när jag bytta den fick jag ta av växelvajern från kåpan. Men nu har jag har bytt fjäder fungerar inte växeln längre som den ska jag kan så att säga endast växla åt ett håll. Se video. vad har jag gjort för fel kan inte lista ut det själv. IMG_6836.MOV
-
Tack för tipset. Ska kolla på det något man ska tänka på när man plockar ner flottörhuset? Och vad menas egentligen med att motorn flödar?
-
Hej har en parsun 5hk som krånglar ordentligt. när jag startar den så puttrar den igång litenhet ryker mycket varpå den lägger av. Tändstiftet blir blött (se bild) och jag får torka av det innan jag gör nästa försök. Detta efter en upprät vinterförvaring. För ngt år sedan kom det in en del olja i cylindern kan det vara detta som spökar fortfarande? Med vänlig hälsning, Nolster
-
Hej alla glada seglare jag undrar hur jag får tag i en ritning av en fabola campus 550? (Digital version) jag vill se hur barlast tankarna sträcker sig i båten. nolster
-
För några veckor sedan seglade jag min fabola campus 550 en kortare tur som fick ett väldigt hastigt slut. Vid sänkkölens hål i ruffen skvätter det ofta in lite vatten om det är höga vågor etc. Men denna gången var det utöver det vanliga och rätt som det var så var ruffen ganska vattenfylld och när vi tillslut nådde bryggan var fören på båten i nivå med vattenytan. Vi började ösa med 10 L hinkar men det kändes som att effekten var minimal. Sedan denna incident drog vi upp båten på två stockar som ligger vid vattenbrynet. När den något nödsituationsartade inseglingen skedde så var belastningen större på babord sida och sedan dess har båten ständigt också lutat åt det hållet. Kan det vara så att det har kommit in vatten på något konstigt ställe och hur gör jag då för att åtgärda felet? Jag behöver all hjälp jag kan få. Nolster PS. Jag missade säkert en massa viktig info i beskrivningen så klaga gärna DS.
-
Tack för tipset ska kolla på det
-
Tänkte på det när jag stod med 5-56an i min hand att riktigt fett hade varit bättre men mu var det bara det som fanns att tillgå. Blir till att göra om proceduren i höst och göra det lite mer ordentligt då
-
Hej tack för svaren. Efter att noggrant ha läst servicemanualen slutade det med att jag tog bort hela överdelen på motorn så att jag kom åt växelsystemet. Sedan fick jag använda både hammare och polygrip länge och väl för att ens rucka på växelspaken. Till slut efter mycket kämpande som krävde många kaffepauser lyckades jag få ut spaken. Och mycket riktigt var det saltavlagringar som gjorde att den satt som sten så det blev till å spruta 5-56 och rengöra men nu växlar den liks bra som en symaskin. Nolster.
-
Jag har en Yamaha 4hk 2-takt, problemet är att växelspaken sitter helt fast i neutral. Den går verkligen inte att rubba. Motorn startar alltid på första eller andra rycket men förblir alltså i neutralt läge. Detta problem är nytt för säsongen. Är det någon som har förslag på vad som ska göras?
-
Nolster ändrade sitt profilfoto
-
Jag har en stortriss mk2 med en dörrlist som är trasig i det nedre vänstra hörnet. Jag har försökt att aga detta med silikon utan framgång. Den trasiga dörrlisten har med tiden blivit ett allt större och större bekymmer eftersom det läcker in vatten i ruffen när båten ej används vilket leder till att båtens interiör ganska snabbt börjar mögla. Finns det någon som har en lösning på detta problem? Nolster