Atoll
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Atoll
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jag gjorde en shims på 0,45 i rostfritt som jag lödde fast med silverlod i kilen. Det blev bra. nu sitter impellern på plats, thigth och fint. Skönt att det inte behövde bli en dyr historia.
- 5 svar
-
- 2
-
Atoll började följa Volvo Penta QLtrimplan problem, Nött axel vid impeller, Övervaka batterier? och och 1 annan
-
Nu har jag äntligen kommit till stugan igen och jag kom ihåg den nya impellern och kilen. Fick även med mig en mikrometer. Glappet kändes ganska bra radiellt. Jämfört med den onötta delen av axeln. Det skiljer 15-30 hundradels mm på diametern mellan nött och onött axel. Men med kilen på plats så kändes glappet ganska stort mellan axeln och impellern när man vred dem relativt varandra. Jag provade att shimsa mellan kilen och axeln. Jag lyckades pressa in ca 45 hundradelars mm av mässings shims , 50 gick inte att få in. Med 45 kändes det det thight och fint. Jag kommer inte ihåg, men det brukar väll vara lite spel i den riktningen? Så nu är min idé att löda (eller kanske limma?) en shims som är ca 40-45 hundradelar tjock på baksidan av kilen. Vad tror ni om det? Tror ni det fungerar med en shims i mässing? Eller ska jag göra en i rostfritt? /Henrik
-
Jag kom på att det kan jag ju bara jämföra på den onötta delen av axeln bredvid hur mycket spel det är.
-
Ja, det får bli steg ett. Jag kommer inte riktigt ihåg, hur mycket spel det brukar vara mellan impellern och axeln. Det brukar vara ganska thigth va?
-
Hej! I slutet av förra säsongen slutade min impeller att fungera, men jag lyckades koppla in en länspump och tillfälligt pumpa kylvatten med den för att ta mig hem till bryggan. (Rätt så spännande äventyr då vår 3 månader gamla bebis var med ombord). Blev så knäckt så jag orkade inte börja felsöka i höstas. Men nu har jag skruvat isär. Ser ut som att det hade sugits in några små stenar/grus in till pumphuset. De gjorde i sin tur att den förstärkningen i impellern sprack (markerat med rött i bilden) och kilen som driver den lossnade. Det som är det tråkiga i det hela verkar vara att kilen har nött ner axeln några tiondels millimeter på diametern. Man ser tydliga spår på både kilen och axeln. Jag gissar att kilen klämdes mot axeln av den spräckta impellernringen, och sakta slet ner den när jag körde hem mot bryggan. Nu funderar jag på hur jag ska gå vidare. (motorn är en Honda bf90a från -99) 1. Bara köpa en ny impeller och kil, skruva ihop och köra. Men jag funderar på om glappet på några tiondelar mellan axeln och impellern kan göra att kilen glappar och lossnar igen? Eller att något annat otrevligt kan hända. 2. Ta lös axeln, lämna in till en verkstad där dom sprutsvetsar på mer material och sedan svarvar den till rätt diameter och fräser eller slipar ytan för kilen. Borde bli bra. 3. Köpa ny eller begagnad Axel vad tror ni?
-
Tack för infon. Ja kanske är lika bra att lägga ut lite mer.
-
Hej! hur gick det matarv? Vilken modell valde du? Jag har liknande situation som dig. Funderar på en bm-1. Men jag har också sneglat på Kina-varianter, tex https://m.banggood.com/sv/PZEM-015-Battery-Tester-DC-Voltage-Current-Power-Capacity-Internal-And-External-Resistance-Residual-Electricity-Meter-With-300A-Shunt-p-1502591.html?rmmds=detail-bottom-alsolike Någon som har erfarenhet av dessa?
-
Japp du har helt rätt, både svanhals och ett litet dräneringshål står det i manualen. Om man monterar enligt läge 2. /Henrik
-
Okej, då får jag föröska komma ihåg att starta den några gånger under vinterdvalan. Låter bra med lång livslängd. /Henrik
-
Tack! Då kör jag nog på alternativ 2 med sidoskorsten. Bör man även under vintern underhållsköra värmaren en gång i månaden? /Henrik
-
Tack för ditt svar. Låter bra, jag lutar åt läge 2. En annan Wallas fråga, hittar inget i manualen, men hur mycket utrymme behöver man runt själva brännaren med avseende på värme? Kan man bygga in den med endast några cm luft runt om? /Henrik
-
Hej! Funderar på att montera en Wallas 1800. Vill ha lite råd om var jag kan placera avgasutloppet. Jag kan tyvärr inte montera värmaren så jag får utblåset på akterspegeln. Den enda rimliga placeringen inuti båten ger de tre alternativen enligt bilden. 1, är på en horisontell yta. 2 & 3 på nästan en nästan vertikal yta. Har förstått att avgaserna blir varma, men blir de så varma att jag risker skador på intilliggande däck om jag väljer alt 2? Häslningar Henrik
-
Har hittat felet nu, det var kontrollpanelen. Bytte till en ny och nu fungerar det, tyvärr visade det sig att det ena trimplanet var trasigt. låter som ett trasigt kugghjul. Nästa steg blir att prova och byta det.. någon som har några tips inför bytet? Hälsningar Henrik
-
Hej! Jag har precis köpte en båt med trasiga Volvo Penta QL trimplan. Och nu håller jag på och felsöker. Jag får inget liv alls i mina trimplan. Alla lysdioder på kontrollpanelen skiner hela tiden, oavsett om jag trycker på någon knapp. Jag har provat att byta styrenhet. Nästa steg tänkte jag prova att mäta mellan kontrollpanelen och styrenheten. Någon som har råkat ut för något likande? Eller som har ideer på vad felet kan vara? Hälsningar Henrik