Nicklas11
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nicklas11
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, landkrabba som man är så ska man testa på att slänga ner några kräfttinor om några dagar och har tänkt försöka hålla mig ifrån trålare pch farleder. Farleden ser man ju rätt tydligt i plottret med ett fint färgat streck (lila i garmin 721) om jag inte är helt fel ute men trålgränsen verkar inte vara med eller så tittar jag helt fel. Den ska la vara 4 sjömil ut från land i större delen av averige men 3 sjömil i halland. Finns det någon som vet vart man kan se exakt vart trålgränsen går utanför hallands kust. Kanake någon speciell karta för plottret eller karta i pappersformat. Eller kanske till o med vet några bra kräftställen utanför gottskär (kungsbackafjorden)
-
Tackar för goda råd Det blir skrapa/slipa ner repan och spackla igen det med gelcoatspackel och sen slipa så får vi se hur slutresultatet blir
-
Skadan e rätt liten (en liten repa) men jag är la lite skadad när jag vill ha det enhetligt kanske. Det sticker i ögat om det blir nyansskillnad
-
Tackar den förklaringen va lätthanterlig Så om man vill vara säker på att få ett relativt gott resultat och det är i aktern på båten så kan man göra följande. 1. slipa ner skadan med ett grovt papper typ 240 2. spackla i med Plastic Padding 3. slipa ner ytan tills den blir bra, börja med 240 avsluta med kanske runt 1200 4. Måla hela aktern med topcoat med rätt färgkod och en % vaxlösning i för att få den att härda. Går det bra att använda en vanlig slipmaskin om man inte har en excenterslip eller bör jag hellre köra för hand? Behöver man polera upp ytan efter man slipat klart den med 1200 papper eller det kanske man aldrig gör utan ytan blir soppas bra efter slipningen?
-
Är helt ny inom reparationer i plast men tänkte ta och börja testa mig fram för att jag e nyfiken och gillar att lära mig nya saker. Men fastnade lite på topcoaten, antar att topcoaten är genomskinlig och att det är gelcoaten som har färgen eller kan båda ha färg? Någon som kan rekommendera vart man köper topcoat smidigast i Göteborg? 6.10 Små ytreparationer Du kan själv reparera mindre ytskador i skrovet eller däcket. Till ett gott resultat krävs ändå kunnighet: 1. Skydda området kring skadan med tejp. Detta för att ytorna runt omkring skadan inte skall skadas i misstag. Med hjälp av tejpen är det också lättare att hålla området som skall repareras så litet som möjligt. 2. Snedda kanterna på det skadade området genom slipning, och rengör med aceton. 3. Om skadan är mera än 2 mm djup kan det löna sig att fylla med spackel (typ Plastic Padding eller såkallat bilspackel. Också glasfiberspackel fungerar bra särskilt om skadan är lite större.) 4. Blanda 1,5 - 2% härdare i topcoaten. Mät noggrant upp mängden topcoat (t.ex. 0,5 dl eller 1,0 dl) och använd t.ex. en medicinspruta för att få en exakt blandning med 1,5-2 % härdare. Större andel härdare gör att den reparerade ytan blir full med små porer. Temperaturen (både båten och utrymmet) bör vara minst 20 grader. Härdningstiden är normalt 2 - 4 timmar. Du kan bra låta toapcoaten torka ett dygn eller mera och därefter fortsätta. 5. Applicera topcoat på det skadade området så att ytan blir något högre än den omgivande ytan. 6. Lägg försiktigt tejp ovanpå topcoaten (målartejp = maskeringstejp eller förpackningstejp). 7. Avlägsna tejpen när topcoaten har torkat och vattenslipa med 600- och 1200-papper. 8. Polera med slippasta. De kulörer som används i båten är presenterade i tekniskt data. Det är bra att veta att i tillverkning av båten har det använts gelcoat-målning, men vid eventuella reparationer används alltid topcoat-målning. Gelcoat-målning härdar sig inte utan att vara i form men pga. tillsatt paraffin härdas topcoaten. OBS! Färgkoder: - skrovet Ashland 10015 RAL 9016 - däcket Ashland 10015 RAL 9016 - blåa randen Ashland 39500 RAL 5011