Emilioten
Medlemmar-
Innehålls Antal
50 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Emilioten
-
Placering
Löjtnant
Profile Information
-
Plats
Trollhättan
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Det har jag inte den är sjövattenkyld
-
Emilioten började följa vinterkonservera gammal penta, Offeranoder md2b, Volvo penta historik från md2 och framåt, vad har förändrats? och och 3 andra
-
Tja, har en anod på den raka axeln på min båt men kan inte hitta några gamla anoder nån annanstans på/runt motorn. Borde det inte finnas ? Motorn är en gammal md2b och båten är en gammal snipa från 1974 med rak axel. Vill ju inte att vitala delar ska ätas upp. Vart bör jag kolla / sätta dit nya ?
-
Har i dagsläget 2st separata elsystem. 1st för enbart start. Och 1 som är förbruknings kopplat till en 135w solpanel. Funderar på att installera en till panel Den regulatorn jag har är endast till för 1 panel, jag har en extra regulator liggande och tänker isf koppla den till ett ytterligare batteri och panel (detta pga platsbrist. Dvs 2st solpanel elsystem och 1 startbatteri endast laddat av dynaststart. Är det något speciellt man ska tänka på när man kör 2 system så ?
-
Volvo penta historik från md2 och framåt, vad har förändrats?
Emilioten postade ett ämne i Mek & Teknik
Hej , är lite nyfiken på vad som ändrats genom åren på de nyare motorerna i md serien, förutom det uppenbara antalet cylindrar. Bakgrunden till det är förhoppningen att använda reservdelar från andra till min egna md2b -
Hur vet jag det ? Borde väl isf visa sig betydligt tidigare än 20 min in i drift? Startar alltid med ventillyftarna uppe för att blåsa ut ev vatten
-
Ja motorn går runt, ska ta upp alla delar imorn. Hade inget magnetverktyg idag
-
Påväg hem under gång, hade väl kört 20 min minst och båten har fått gå regelbundet långa turer hela sommarn. Men plötsligt smäller det till och börjar ryka. När jag lyfter ventilkåpan ser jag att den aktersta stötstången på 2ans cylinder är av på mitten. Nu till vad det kan vara, och framförallt är det värt att laga? Skall tilläggas att jag fimpade motorn direkt så den har inte gått mer än 10 sek med bruten stång.
-
120mm är diametern på ventilatorn (utsläppsdiameter)
-
det är en ventilator från Biltema med inbyggt batteri. ventilationen kommer vara igång nattetid. fläkten är även den från Biltema. så 1,5w på ventilatorn. märkbart mindre med andra ord. jag tänker att luften kommer strömma via under/ övertrycket som skapas via fläkten.
-
Jag har svårt att bestämma mig för om ja ska trycka in frisk luft eller suga ut från ruffen. har en solcellsventilator i takluckan men de är för klent. därför har jag fixat en motorumsfläkt som ska öka på trycket på ventilationen så man slipper fukten på morgonen. nån som kan redogöra för fördelar respektive nackdelar beroende på vilket håll ja skickar luften?
-
svets finns, men hur tänker du med fästandet av sidorullar på domkraften?
-
Hej jag har en snipa på en stabil kärra men med riktigt dåliga sidostöttor . använder kran för att sjösätta så ingen sjösättningsbar anordning behövs. jag behöver tips och idéer på hur jag kan bygga en lösning som både är hållbar men framförallt att jag steglöst kan justera stöden så att båten blir rak både vid färd på väg och vid rustning inför säsong när man är i båten o grejar. jag hade tidigare en lösning med järn i 4kant profil och skottkärredäck men efter att ha fått punka på alla med jämna mellanrum har ja tröttnat på att köpa nya däck. bifogar bilder på ekipaget
-
den är sjövattenkyld
-
var o körde i glykol i motorn idag o den sög i sig bra, när jag var klar kom ja på mitt misstag. jag varmkörde aldrig motorn. är jobbet ogjort eller gjorde glykolen någon nytta ? den var körd i sötvatten innan vid upptagning. Vp md2b är det