Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

MarinoMan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om MarinoMan

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

791 profilvisningar
  1. På min motorcykel hade jag en gång ett fel med ett tändstift.När man testade det uttaget från motorn fick man gnista men när man satte det tillbaka startade inte motorn.Jag satte in ett nytt tändstift och ... motorn startade.Verkligt svåra fel. MarinoMan
  2. Hej Vi har en inutbordare men problemet verkar vara liknande. Hos oss gick det så att midsommarfirandet var i full gång, båten tankad, kylskåpet fyllt med lämplig dryck men motorn startade inte.Följande vecka visade det sig att bränsleslangen var genomrutten och sög in luft.
  3. Slutkommentar Jag öppnade den andra pluggen på vattenpumpen, där kom ut kylarvätska.Så motorn igång och jag "körde" två 30 liters dunkar med kran vatten genom motorn.Kylarvätskan kretsade.Jag mätte frystemppen, mätaren visade - 22 deg. C, samtidigt tog jag en deciliter för test i frysen.Resultatet var att vid - 18 deg.C var vätskan flytande vid - 25 blev det "ärtsoppa" av blandningen. Såvitt jag förstår kan detta inte skada motorn ? Ja, projektet slutfört.Tack för kommentarerna.
  4. 1) Oljan ser inte ut sådär på grund av kondensvatten. 2) Som många säger är undertrycket det kritiska, därför hamnar vatten i växellådan. 3) Packningarna är viktiga.Vårt drev tog in vatten på grund av tiotals år gamla tätningar.Ny tätning, inget vatten. 4) Kolla propelleraxeln. Lina från t.e.x. ett svirvelspö orsakar läckage om det tränger in i tätningen. 5) Några vintrar stod drevet torrt, alltså utan olja.Jag tömde det för att hindra frysning vilket kan spräcka drevet om där finns mycket vatten.Men där fanns bara lite vatten men oljan var inte helt ren.Jag ides inte fylla på olja på hösten.Jag hade upp växellådan och bytte konkopplingen (vet inte vad det heter på svenska) och kollade lagren.Inget synbart att lagren tagit skada för att drevet stått två vintrar tomt. 6) Jag läste någonstans att Mercury dreven tål upp till 40 % vatten. 7) Var kan man köpa den gula delen på som går in i drevet ?
  5. Hej Gelis Tack för att du svarat. 1) Min värmeväxlare är stående, Volvo original troligen från 1990 talet. 2) Med locket menar ja värmeväxlarlocket, var man tillsätter kylvätska. 3) Det fiffigaste är nog att tömma hela systemet men vår båt (Marino 23) är gjord för raka motorer (4 och 6 syl.) inte för V8 motorer.Man hamnar att jobba med spegel för att komma åt någonting under avgaslimpporna.Jag är antagligen tvungen att tömma hela systemet. 4) Vår båt står på land så vi måste bära allt vatten som används.Vi har ett jäskärl på på 30 L men det räcker en dryg minut. 5) Det måste vara ett avbrott på ledningarna för temp. givaren blev så het man knappt kunde röra den men inget utslag på temp.mätaren.Alla flatkontakter är korroderade, kanske CRC hjälper.Mätaren fungerade ännu i somras. Tack ännu en gång för din kommentar. H. MarinoMan
  6. Hej Gelis Tack för att du svarat. 1) Min värmeväxlare är stående, Volvo original troligen från 1990 talet. 2) Med locket menar ja värmeväxlarlocket, var man tillsätter kylvätska. 3) Det fiffigaste är nog att tömma hela systemet men vår båt (Marino 23) är gjord för raka motorer (4 och 6 syl.) inte för V8 motorer.Man hamnar att jobba med spegel för att komma åt någonting under avgaslimpporna.Jag är antagligen tvungen att tömma hela systemet. 4) Vår båt står på land så vi måste bära allt vatten som används.Vi har ett jäskärl på på 30 L men det räcker en dryg minut. 5) Det måste vara ett avbrott på ledningarna för temp. givaren blev så het man knappt kunde röra den men inget utslag på temp.mätaren.Alla flatkontakter är korroderade, kanske CRC hjälper.Mätaren fungerade ännu i somras. Tack ännu en gång för din kommentar. H. MarinoMan
  7. Hej Jag har en Volvo AQ 225 F, V8 modell 1986, sötvatten kylning. Jag tömde sötvatten behållaren på motorn på sommaren. Avsikten var att installera nya avgaslimppor av aluminium.Min fru och jag fick den ena installerad och beslöt att installera den andra på hösten samtidigt som vi spolar kylsystemet och sätter in ny glykol.Jag fyllde kylsystemet med sötvatten.Vi åkte ingenstans på hela sommaren Nu på hösten när båten skulle tas opp konstaterade ja att temp.mätaren inte steg.Så av med termostaten men ingenting ändrade.Därefter av med locket till värmeväxlaren, kommer det vatten från motorn.Nix, ingen circulation.Nu till frågan. Circulationspumpen har en fyrkantig "bult" på sitt högsta ställe.Om där bildas en luftficka borde inte circulationspumpen fungera.Är det rätt slutsats ?Det finns en mindre på vänstra sidan också. I båda blocken finns utrymme för kylvätska, vilken jag inte tömde ur i somras.Jag tänkte att jag fyller värmeväxlaren med 100 % glykol så blir blandningen passligt.Nu borde man bara få vätskan att circulera. Kan någon kommentera hur man gör det ? Varför installera avgaslimppor av aluminium .Vikten är bara en tredjedel av gjutjärnsversionen !
  8. Jag kommer att tänka på choken, fungerar den ? Jag har en Volvo V-8 (AQ 225 F) och har haft liknande problem.Det vad alanningen skriver kan också vara orsaken.Vi hade ett fall när motorn inte ville starta alls och det berodde på att bränsleslangen var så genomrutten att den sög in luft.Det luktade inte ens bensin bakom båten.Lycka till.
  9. Till syd- Tyvärr fungerar choken. Felet var inte där. Limpporna går heta och är inte putsade på 18 år.Kan de vara så fulla med smuts att vattnet inte cirkulerar ? Varje höst, före jag kör in glykol kommer det mycket litet ( 0,5 dl eller mindre) vatten från limpporna).
  10. Gelis råd är bra. Om din motor är av årgång 2000 har den inte många år kvar. Men de nya limpporna och knäna kan du använda i din blivande nya motor.
  11. Menar du att kamaxeln varit en "kugge" fel ?
  12. Min båtgranne hade en liknande motor dock 5,0 L, havsvattenkyld.I den bytte han limpor och risrar en gång och då var motorn 18 år gammal. Då motorn var 20 år gammal uppkom ett läkage vid ena topplocket, motorn var genomrostad och skrotades. I Finland är salthalten lägre än i Sverige så hållberheten år lite lägre hos er. Min åsikt är den att du borde veta åldern på din motor. Trevlig fortsättning på sommaren och Lycka Till.
  13. Tack, Tack, Tack, och ännu en gång tack.För flere år sen kopplade jag bort automachoken men nu kopplade jag den tillbaka. Dehär förklarar allt.Choken funkar inte O.K. .Jag kollar i morgon och berättär hur det gick.Tack ännu en gång. Hälsningar Clas Ellenberg
  14. Tack för kommentaren.Hälsningar från Finland.Trevlig midsommar.
  15. Hej igen. Jag har ett Volvo AQ 280 drev och en Volvo AQ 225 F motor ( V-8 1986 modell, sötvattenkylning). Nu händer konstiga saker. När man stäger av motorn så kommer sotflagår upp och sprider en sotmatta runt drevet. Har någån hört om liknande. Ifall att avgasbälgen behöver bytas har någån bytt den med båten i sjön ? Jag hade risergrejerna borta men jag kunde inte se någån rost men både limpporna riserna är 18 år gamla. Motorn har inte gått riktigt bra och vi har kört 5-6 knop. Kan någån kommentera ?
×
×
  • Skapa nytt...