Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Jocks

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Jocks

  • Placering
    Kadett
  1. Sådär, nu har jag borrat nya hål, samt monterat motorn ytterliggare ett par CM högre, totalt cirka 5 cm högre än när jag började. Motorn blev ytterliggare piggare av detta och jag skulle Uppskatta att motorn nu varvar ur som den ska. Uppmätt fart cirka 20 knop vilket jag är mer än nöjd med! Just nu sitter antikavitationsplattan i exakt samma nivå som lägsta punkten på skrovet. Tips till alla: Kontrollera höjden på er utombordare ! Det verkar spela en stor roll!
  2. Hejsan Tack för hjälpen och tipsen här i tråden. Efter att återigen ha kollat igenom bränsleförsörjning samt tändning utan att ha hittat några problem så gav jag mig på att höja motorn så mycket jag kunde utan att borra nya hål. Jag insåg nämligen att det fanns flera hål i motorfästet, jag kunde höja motorn cirka 2 cm utan att borra nytt. Helt plötsligt orkade motorn varva på ett sätt som den aldrig gjort tidigare och det gav mig ca 2 knop till. Jag vet somsagt inte riktigt vad motorn varvar nu men en väldigt märkbar skillnad både i fart och varvtal. Jag tycker fortfarande att motorn sitter något lågt och jag ska i helgen borra nya hål och höja cirka 2-3 cm till, efter det kanske jag tillochmed kan gå upp i stigning på propeller! Ps. Jag ska även tvätta rent botten och vem vet, jag kanske då får ytterliggare någon knop!
  3. Vart hittar du det? Farten anges till 22,5 knop med 1 person samt 18,5 med 2 personer med en 15 hk i det test jag tagit del av. Farten med en 20hk anges till 24,5 knop. Problemet är ändå att maxvarv inte nås med min motor, samtidigt som stigningen är den lägsta möjliga. När jag ställde frågan till en annan person ägandes en likadan motor+båt fick jag svaret cirka 21 knop ensam och 18 knop med 2 man, 13-14 knop med 4 personer och fiskeutrustning.
  4. Farten anges till 22,5 knop med 1 person samt 18,5 med 2 personer i det test jag tagit del av. Farten med en 20hk anges till 24,5 knop. Problemet är ändå att maxvarv inte nås med min motor, samtidigt som stigningen är den lägsta möjliga. När jag ställde frågan till en annan person ägandes en likadan motor+båt fick jag svaret cirka 21 knop ensam och 18 knop med 2 man, 13-14 knop med 4 personer och fiskeutrustning.
  5. Cirka 16,5 knop med 1 person i båten. 12,5 knop med 2 personer.
  6. Jag har nyligen köpt en Buster XS med en 15 HK yamaha 4-takt årsmodell 2007. Problemet jag har är att motorn inte riktigt vill nå maxvarv med växel i. Motorn når maxvarv utan växel i men när man lägger i växel och max gas så orkar motorn upp i Uppskattningsvis 4500 RPM. Jag har bytt från en 9 1/4 x 10 propeller till en 9 1/4 x 8. Den minsta stigningen jag tror finns som passar min motor men den orkar inte ändå. Motorn fungerar som den ska i övrigt, jämn o fin gång, aldrig dött eller svårstartad. Jag har bytt tändstift samt kikat igenom bensinförsörjningen, filter, slangar, pump m.m. utan att än så länge hitta någon förklaring till problemet. (Jag har än så länge inte skruvat isär förgasaren.) En sak som slog mig idag är att motorn möjligtvis sitter för lågt monterad. Kavitationsplattan sitter cirka 4,5 CM under botten på båten. Enligt vad jag hört så bör kavitationsplattan vara i linje med botten eller Max 2,5 cm under botten på båten. Finns det någon här inne med erfarenhet av detta? Eller om ni har något annat tips på vad som kan vara förklaringen till att båten inte vill varva ut helt. Allt mottages tacksamt.
  7. Hej Finns det några kända, "vanliga" fel i en Buster Magnum modell fram tillochmed 2001? Jag har läst några enstaka foruminlägg om att sprickbildning i akterspegel inte är alltför ovanligt. Finns det någon här på forumet med erfarenhet kring detta eller andra eventuella svagheter så dela gärna med er!
×
×
  • Skapa nytt...