Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Lawner

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    51
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Lawner

  • Placering
    Löjtnant
  1. Sladdar med krokodilklämmor är oerhört praktiska vid denna typ av övning. Vill minnas jag köpte ett 4pack nästan gratis på Biltema.
  2. Jupp mät på den röda där den är kopplad på Startmotorn
  3. Vrider du på nyckeln och försöker starta när du mäter? Vad får du från minus batteri till plus på Startmotorn? Bör visa typ12.8? Vad läser du när du sedan försöker starta?
  4. Har du en laddare? I så fall koppla på den och prova att starta efter en stunds laddning. Har du ingen laddare så köp en. Den behöver du ju ändå så du kan ladda batteriet fullt inför vintern. En voltmätare är också bra att ha så du kan mäta volt. Och strömfall över kablarna. Inte omöjligt att den går igång på ett nytt batteri även om det är dålig kontakt i kablarna.
  5. Självklart mäta från - på batteri till + på Startmotorn. Slarvigt skrivit av mig. Jag tycker det är ett smidigt sätt att lokalisera vart ev glapp sitter.
  6. Köp en voltmätare. Kolla batteri. Är det över under 12 v ladda. Är det över 12 v sätt mätaren mot + på batteriet och mot + på Startmotorn. Vrid om nyckeln, läs av antal V. Om du har låg volt nu. Så är det dålig koppling någonstans mellan batteri och Startmotorn. Obs du måste försöka starta när du läser av!! Annars får du troligtvis samma mätning som på batteriet. Hade själv samma fel i höstas då köpte jag nytt batteri helt i onödan. Visade sig vara huvudströmbrytaren som va boven. Nu har jag ny strömbrytare där jag kan välja batteri och 2 batterier i båten. Lycka till.
  7. Låter märkligt. Kan det vara så enkelt att ni varit på trimknappen och att motorn är upptiltad en bit?
  8. Jo det eller en givare av något slag som börjat ge med sig. Men ju fan hittar man ett fel som bara blir korta stunder då och då.
  9. Här något bekymmer med båtens larm. Det piper till då och då vid gång.vid några tillfällen har den låtit lite längre, men tystnar direkt vid gasavdrag, eller plankare vatten. Olika varvtal, dock aldrig när båten är still. Ju mer sjö, desto mer frekvent. Den håller temp jättefint. Oljetrucket är ca 40 vid tomgång och runt 55 vid ca 3000 varv. Olja på maxnivå på stickan. Drevolja på maxnivå. Tipps någon?
  10. Tyvärr var felet tillbaka idag, något annat som spökar.
  11. Tyvärr va problemet tillbaka idag. Kommer vid sjö, verkar vara något glapp eller liknande...
  12. Mät på batteripolerna när du kör motorn. Du bör ha typ 14v. Här du inte det så vet du att generatorn inte gör sitt jobb. Det kan ju vara något annat som ligger och drar ur batteriet när du inte kör. Länspump, lampa, eller liknande.
  13. Det finns en jättebra Youtube på hur man byter växelvajern på denna motor. Där visar dom även hur vajern ska ställas in. Titta på den så ser du hur du ska lösa problemet.
  14. Jag har hört att man även ska byta knän samtidigt. Se vad det kostar. Limpor med packningar är väll ca 10 000, sedan 5000 för arbetet. Kan ju säkert va lite bökigt att få loss och trixa med det där. Dock tycker jag det verkar märkligt med vatten i cylindern pga dåliga limpor? Kanske någon som kan upplysa mig om hur det hänger ihop?
  15. Jag har nästan samma motor fast TKS modellen från 2005 tror jag. Jag har haft bekymmer med larm som kommit och gått. Jag hade oljenivå innom "ok range" på stickan, fyllde till max och problemet verkar vara borta. Vet att ni fyllt på men kolla igen och fyll till max. Vad har ni för oljetryck. Min ger 40 vid tomgång och 60 vid 3000 varv. Känn så båda knäna får bra kylning. Låter ju som det kan vara överhettning då den tjuter vid belastning. Oljebehållaren till drevet är också ett tipps. Även om nivån är rätt så kan det ju vara glapp, eller något annat jox med denna. Testa att koppla ur den, bygga vid behov för att "döda larmet". .obs endast en åtgärd åt gången!! Lycka till!
×
×
  • Skapa nytt...