-
Innehålls Antal
117 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
32 ExpertOm Vestergren
-
Placering
Örlogskapten
Mina båtar
-
Båtens namn
Saltö 31
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Kikade runt på marinwiki men tyckte inte det heller gav så mycket! Eller ja det känns som mycket ligger relativt ensligt, typ en gammal lastkaj och en silo. Men man får helt enkelt åka dit och utforska lite 👍
-
Vestergren började följa Dra om el i äldre segelbåt, Gotland, Segla Karlshamn till Ängelholm och och 7 andra
-
Familjen funderar på att åka över till Gotland nästa sommar där St Karlsö och Visby ligger som spikade mål. Men resten av ön är svår att hitta ngn direkt information om förutom Gotska Sandön. Just nu ser Fårö och nord östra delarna vara mest inbjudande och då att man troligen får svaj ankra och ta jollen iland. Har ni några guldkorn för en barnfamilj som ni kan rekommendera? Motorbåt med drev så vi kan gå in rätt grunt.
-
Jag tog hem en motorseglare från Trelleborg - Blekinge, 100 nm.Jag valde ett vindstilla dygn och sen gick jag och två till non stop, (dock för motor) tog ca 20 timmar. Det var i mars och de som hjälpte mig hade varken segelvana och va lite till åren så tyckte detta blev det bästa alternativet. Om du vill göra stopp så hade jag besökt Hanö och tagit en liten omväg till Kristiansö.
- 5 svar
-
- 1
-
Jag bytte precis min glykol och gjorde som nedan. Fyller behållare som vanligt till korrekt nivå, sen väntar du en timme och startar och bevakar nivån. Sen kan du varmköra motorn, bevaka nivån och ev lufta vid turbon(har jag läst) dock fick jag bara ren glykol här direkt så systemet luftade sig själv. Om du har diverse varmvattenberedare el gångvärmare så kan man ev behöva lufta vid dom.
-
Har alu duoprop på mitt dp-g drev, som har rek att använda rostfritt, så tippar kavitationen beror på att aluminium är för svagt för drevet/motorn. Men rostfritt är dyrt så tänkte bättre på dessa ev och köra ngn säsong till om det inte dyker upp ngt till vettigt pris. De är i relativt bra skick ändå med bara 2-3 ställen där kanske 5 mm mindre pittings finns som jag skulle vilja åtgärda. Volvo Pentas är sandgjutna?
-
Haha ok, man får väl ha det som vinter projekt kanske och utvärdera efter 2025. Vad använder de firmor som renoverar aluminium propellrar kan man undra?
-
Någon som testat att laga mindre "pittings" i aluminium propeller med kemisk metall, höll det el är det ogjort jobb?
-
Vilka program har du använt?
-
Jag ska slänga ut min äldre plotter och sätta in en hållare till platta istället. Ska dock prova ut en annan app än skippo till nästa sommar. Tycker det är extremt konstigt att man inte kan få upp bäring till waypoint el kurser på sina rutter...? Man styr efter ett streck i telefonen.
-
Andra saker jag tycker är värt att leta efter. - Eltoa, denna klarar barnen av. - Ankarspel i aktern, gör hela processen i naturhamnar lite enklare. - Badplattform. Lycka till med letandet.
-
Som tre barns förälder så tycker jag flippern känns liten för 3 barn... Jag kan säga att det absolut värsta jag har kört är en utombordare på en segelbåt, om det nu mest är manövreringen i hamnarna som oroar, så allt är nog ett steg upp....😅 Sen är det frågan hur högt man värdesätter farten. Jag tycker personligen efter haft en motorseglare att 5 knop va lite i minsta laget, men när jag letade ny motorbåt så kollade jag även på halvplanande snipor 8-14 knop, de extra knopen gör en stor skillnad. Ex Joda, Sollux 825, Agder 840, west fjord el liknande. Sen finns Maxim 26, liknande Nimbus 2600 men där får man nöja sig med ca 6 knop. Där ni kan få en med utbytt motor för mindre peng än Nimbusen. Motorseglare Winga 87 är en väldigt trevlig båt och väldigt lätt att manövrera, men även där ca 5-6 knop. Vår familj hamnade till slut på en Saltö 31, pris, nyare motor/drev och geografin avgjorde i jämförelse mot ex Nimbus 3000,3003, 27 familia etc. Sen kan jag sakna stickkojen/midcabin men det va ngt man fick göra en avvägning för.
-
Jag hade nautilock som strulade med min motor, funkade ibland och ibland va allt normalt etc. Jag kunde nollställa mitt startfel genom att göra larmet helt strömlöst. Lyfta en pol från batteriet, och då funkade det att starta motorn igen.
-
Du har aktiverat alla typer ais mål på skippo appen? Du har ju möjlighet att välja. Uppe i högra hörnet - AIS - Mera så ser du om alla typer är aktiverade.
-
Jag tror mig läst lite artiklar där man skrivit om laminerade Nimbus bottnar, men det va troligen en 4000 som jag iallafall kommer ihåg hade sandwich under några år. Där bla fukt i botten nämndes som en risk på vissa pga av detta. Tyvärr verkar sidan med artiklarna inte fungera då jag inte kan ladda ner, har för mig det var här jag läste om det. http://www.batbesiktning.se/Artiklar/Batmarknaden.php Se även nedan tråd där de konfirmerar att det pratas om laminatskrov och ni bus.
-
Jag hade aldrig ens tänkt tanken att sätta i bly, speciellt om du ändå ska göra om hela systemet. Om man gör en enkelt överslag mellan Biltema AGM 100 ah och Lifepo4 100 ah med blåtand på Amazon. Så för att kunna nyttja 100 ah kostar det dig 5000 kr på Biltema dvs 2 st 100 a batterier, medans ett 100 ah Lifepo4 med blåtand kostar 2700 kr på Amazon... Du får ett batteri som är lättare, tar mindre plats, som du kan övervaka via en app i telefonen, laddas betydligt fortare än bly, har en inbyggd BMS som skyddar batteriet mot både över och under laddning och kostar nästan hälften. Sen efter 300 cykler ger den dubbelt så dyra AGM banken upp, om den överlever så länge efter ex antal vintrar i båten där du glömmer underhållsladda ngn gg etc. Jag hade köpt Lifepo4 alla dagar i veckan, och då din motor ändå i princip bara kommer ge "växel pengar" till din förbrukning så behöver den knappt kopplas in. Du kan även skippa batteriövervakningen och underspänningskyddet vilket kostar 3000 kr eftersom detta finns inbyggt Lifepo4 batterierna. Så genom att välja lifepo4 har du ca 6000 kr över till ytterliggare ett lifepo4 batteri och en portabel panel.
- 48 svar
-
- 1