-
Innehålls Antal
124 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
33 ExpertOm Vestergren
-
Placering
Örlogskapten
Mina båtar
-
Båtens namn
Saltö 31
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Min tro är att den största skillnaden i priset beror på att sunlux blir en extra mellanhand som betalar Svensk moms och behöver svenska marginaler för garantier etc. Batterierna kan givetvis skilja, men de kända leverantörerna levererar troligen relativt sätt likvärdiga batterier. Min gamla md11 gav ca 20-25 a I laddning till batteriet vid motorgång.
-
Jag gick helt enkelt över till lifepo4 för att "tjäna pengar" och få mer kontroll på min förbrukning ombord. Mina bly batterier höll inte mer än 1-2 säsonger, även med 2 solcellspaneler då jag troligen konstant drog ut dom för mycket med kyl/värmare/laddning av mobiler etc. Överskattade laddning och underskattade förbrukning samt aldrig ligger på landström. Och att jag även lämnade kvar dom i båten under vintern gjorde nog inte saken bättre... Jag har bytt i två båtar och i första båten så tror jag att jag gav 8000 kr för ett 100 ah lifepo4 batteri. Men en blybank i samma storlek skulle kosta mig ca 4000 kr, men med en batteribanks övervakning så skulle priset i princip vara lika. I min nuvarande båt dubblade jag i princip min batteribanks kapacitet och fick övervakning för samma pris det skulle kosta mig att byta ut de två 100 ah AGM som satt där sen förr genom att sätta dit ett 200 ah lifepo4 istället. Jag har inte bytt ut ngn utrustning eller satt i ngn extra utrustning i samband med bytet samt behållt mitt bly startbatteri och generator, landströmsladdare, solcellsregulator. Det jag gör är dock att dra ut säkringen för solcells regulatorn om jag är borta länge från båten. Jag tycker sunlux beskriver det bra här. https://sunlux.se/litiumbatteri-husbil/
-
1. Jag låter mitt vara kvar i båten, används inte och kablar frånkopplade, södra Sverige.Kopplar upp mig några gg per vinter för att kolla SOC så att allt ser ok ut. Har funkat med båda de litium batterierna jag haft i två olika båtar. 2. Har haft mina i minusgrader möjligen i ngn månad utan problem. (Drop in med BMS) 3. Generellt säger man att man inte ska ladda i minusgrader, men man kan ladda ur. Och om båten ligger i vatten så kommer båten troligen ha minst 0c i motorutrymmet, troligen ett par grader högre. Jag har legat infryst och fortfarande hade jag plusgrader i motorutrymmet. Men hade landström kopplat till frostvakt för att undvika sjövatten etc fryser i genomföringar mm så båten höll alltid minst ngn plusgrad, men frostvakten gick betydligt mindre än vad jag trodde. Så att ha lifepo4 i båten under vintern var aldrig ett problem för mig.
-
Det är väldigt mycket svårare att missköta ett drop in lifepo4 än ett blybatteri eftersom man har en BMS som skyddar det. Det blir fortfarande billigare med lifepo4, även om skillnaden bara är ngn hundralapp. 100 ah lifepo4 med blåtand kostar ca 2500 kr. Jag tycker nästan fördelarna är större på mindre båtar idag. Du får snabbare laddning, mer utrymme, BMS och blåtandsövervakning för förbrukning etc för mindre peng jämfört med bly. Större båtar har oftast redan ngn form av batteribank dator installerad medans mindre bara läser av spänning.
- 21 svar
-
- 1
-
Vestergren började följa Kemisk metall - Alu prop., Enbanks Lithium system - erfarenheter?, LFP dropinbatterier och och 3 andra
-
Din regulator verkar agera som en BMS så du borde kunna installera lösa celler och sen låta den sköta resten med deras generator, antar det är den du siktar på då de hade en på 225. Lime power och ex Ran sailing(YouTube)har installerat en banks lösningar utan regulator med framgång. Sen vet jag inte skillnaden i risk med att ha ett BMS batteri jämfört med ex en dc/dc laddare som även den kan fallera, båda borde ge ström spikar. Jag röstar för 👍
-
Jag tycker snarare tvärtom, en dyr uppgradering är snarare att byta ut bly mot bly. Erlandsson har underhållsfritt batteri 75 ah för 1690 kr, dvs ca 40 ah användbara eller 42.25 kr/ah. Lifepo4 blåtands batterier på Amazon ligger idag på runt 17-20 kr/ah "användbara", och då har man även en bms som skyddar batteriet mot över/under laddning etc jämfört mot ett blybatteri utan säkerhets funktioner och man får väldigt bra info direkt från appen med förbrukning etc och slipper mycket extra utrustning.
-
Svenska handlare är extremt dyra. Jag har installerat ett 200 ah batteri lifepo4 I min båt med blåtand, köpt från Amazon, tror jag gav 6500 kr. Jag har kört utan dc/dc och allt har funkat fint med laddning på ca 50a och testat både att starta motor och kört bog med från detta batteri utan problem, en kad 300. Kollade nu och då kan man få 300 ah med en 200a bms inkl blåtand för 5200 kr. Och Erlandsson vill ha 20 000 kr för 220 ah inkl en dc dc. Idag är lifepo4 både bättre och billigare än bly varianter.
-
Kikade runt på marinwiki men tyckte inte det heller gav så mycket! Eller ja det känns som mycket ligger relativt ensligt, typ en gammal lastkaj och en silo. Men man får helt enkelt åka dit och utforska lite 👍
-
Familjen funderar på att åka över till Gotland nästa sommar där St Karlsö och Visby ligger som spikade mål. Men resten av ön är svår att hitta ngn direkt information om förutom Gotska Sandön. Just nu ser Fårö och nord östra delarna vara mest inbjudande och då att man troligen får svaj ankra och ta jollen iland. Har ni några guldkorn för en barnfamilj som ni kan rekommendera? Motorbåt med drev så vi kan gå in rätt grunt.
-
Jag tog hem en motorseglare från Trelleborg - Blekinge, 100 nm.Jag valde ett vindstilla dygn och sen gick jag och två till non stop, (dock för motor) tog ca 20 timmar. Det var i mars och de som hjälpte mig hade varken segelvana och va lite till åren så tyckte detta blev det bästa alternativet. Om du vill göra stopp så hade jag besökt Hanö och tagit en liten omväg till Kristiansö.
- 5 svar
-
- 1
-
Jag bytte precis min glykol och gjorde som nedan. Fyller behållare som vanligt till korrekt nivå, sen väntar du en timme och startar och bevakar nivån. Sen kan du varmköra motorn, bevaka nivån och ev lufta vid turbon(har jag läst) dock fick jag bara ren glykol här direkt så systemet luftade sig själv. Om du har diverse varmvattenberedare el gångvärmare så kan man ev behöva lufta vid dom.
-
Har alu duoprop på mitt dp-g drev, som har rek att använda rostfritt, så tippar kavitationen beror på att aluminium är för svagt för drevet/motorn. Men rostfritt är dyrt så tänkte bättre på dessa ev och köra ngn säsong till om det inte dyker upp ngt till vettigt pris. De är i relativt bra skick ändå med bara 2-3 ställen där kanske 5 mm mindre pittings finns som jag skulle vilja åtgärda. Volvo Pentas är sandgjutna?
-
Haha ok, man får väl ha det som vinter projekt kanske och utvärdera efter 2025. Vad använder de firmor som renoverar aluminium propellrar kan man undra?
-
Någon som testat att laga mindre "pittings" i aluminium propeller med kemisk metall, höll det el är det ogjort jobb?
-
Vilka program har du använt?