-
Innehålls Antal
22 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Hubbles
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
@Rollen jag hittar inte Vegalager när jag googlar och inte heller på Capella Marins hemsida. Har du en länk? 🙂
-
Hubbles började följa Båttips för segling på världshaven, Gummidel på propelleraxeln, Långsegling och alla olika intyg. Förvirringen är ett faktum! och och 1 annan
-
Jag skulle ha varit lite tydligare kanske. Jag har redan plockat isär det och som @IngemarE skriver är det en gummiring som sitter runt cutlesslagret men med betydligt större diameter. Se bild nedan hur det ser ut bortmonterat. Cutlesslagret (alltså mässingstuben med gummispår inuti) har jag redan beställt nytt då det inte var svårt att hitta. Men gummiringen (ringarna) vet jag fortfarande inte vad jag ska ha.
-
Vad heter gummidelen på bilden? Jag behöver en ny och vet inte vad jag ska googla på...
-
Facit, så här såg propellern och anoden ut efter en säsong i Roslagen (bilder nedan). Upptagning i oktober.
-
Det blev ingen Norge-resa i år som ni säkert förstår, på grund av pandemin och stängda gränser. Vi har hopp om att det kanske blir av nästa år istället, men det får man väl se då. Det är omöjligt att planera sådant just nu. Men era råd är otroligt värdefulla när vi väl kommer iväg! Vi bestämde oss för att stanna i Sverige istället (hade ju inte så mycket annat val kanske), och det var en mycket Corona-vänlig plan. I juni flyttade vi ombord på båten och bor på den fortfarande. I början var det en hel del projekt som drog ut på tiden för att uppgradera bl.a. elen ombord så att vi kan arbeta, och därför dröjde det ända till andra halvan av juli innan vi lämnade Upplandskusten. Det blev segling norrut till Höga kusten, och som längst norrut var vi i Örnsköldsvik. Höga kusten kan förstås rekommenderas! Otroligt många fina ställen att se. Nu är vi på väg söderut och hoppas vara tillbaka i hemmahamnen inom ett par veckor. Det är lite annorlunda att segla på hösten än på sommaren. Nedan: Ulvöhamn
-
Tack så mycket för väldigt relevant info eftersom det är en liknande resa och med liknande förutsättningar! Vi har en autopilot/rorkultpilot som är min bästa kompis ombord. Jag skulle inte vilja vara utan den!
-
Hej @Thomas-1 Jag kanske helt missförstår dig, och i så fall får du rätta mig, men det låter som att du säger att jag inte ska föreställa mig att vi kommer längre än till Bohuslän eller möjligen Oslo. Eller, att vi kanske bara ska stanna hemma helt och hållet? I sådana fall förstår jag inte riktigt poängen med att läsa inläggen under kategorin "långsegling" .
- 36 svar
-
- 1
-
Tack för tips @toaen Bilden ser så rofylld ut
-
Tack @Georg_Ohm, jag har också hört talas om dessa fallvindar Motorgång verkar vara att rekommendera!
-
Tack @Silverfox59, jag har läst deras blogg tidigare och den har även inspirerat lite till Norge-resan! Dessvärre svarar den inte på mina frågor här.
-
Tack @makke_the_muss jag tror också det är galet vackert 😊
-
@hoppaispat Jag vet inte om du har gett dig av på din långsegling ännu, eller om du följer den här tråden fortfarande vid det här laget. Men jag har också försökt ta reda på dessa saker och gjort en del efterforskningar. Det finns en anledning till att ingen kan ge dig ett tydligt svar, och det är för att det inte finns något internationellt regelverk för detta. Så om du ska åka till Frankrike, då kan du kolla vad Frankrike har för regler. Men om du ska segla över hela världen så kan du inte ta reda på vad som gäller i hela världen. Det finns alltså inget enkelt svar på din fråga. Regelverken är ålderdomliga i många hänseenden och bygger mycket på att nästan alla stannar i sina egna länder (vilket de flesta också gör). Att svenska regler gäller på svensk båt stämmer inte heller. Det är landets regler som gäller, för allt ifrån kunskapsbevis till toalettankar (och ja, lotsar i Panama). Som @Caribic410 säger, så är det bättre att fråga dem som faktiskt har varit ute och seglat i många länder. Det gjorde jag. Och då förstår man också att allas erfarenheter är olika. Jag vet t.ex. flera som var tvungna att visa upp ICC i t.ex. Spanien och Portugal (ett internationellt intyg som inte ens utfärdas i Sverige, men det finns sätt att få det) medan andra inte behövt visa upp något. Det jag lärt mig av andras erfarenheter är detta: dels handlar det om landets regler, men det handlar också om myndighetspersonen som står framför dig i varje given stund. Det är de som bestämmer och det är de som kan göra livet jobbigt för dig om de inte tycker att du har vad som krävs eller beter dig som du borde. Så det man behöver göra är att skapa de bästa förutsättningarna för sig själv, och hoppas att det räcker. Och det kan man göra genom att ha någonting, för någonting är bättre än ingenting. Så jag skulle skaffat förarintyg och kustskeppare, för med kustskepparintyg finns det möjlighet att få ICC. Då har jag gjort vad jag har kunnat för att visa att jag har nödvändiga kunskaper - på papper (såklart kan man gå ännu fler kurser, men som sagt, kustskeppare för att få ICC verkar mer internationellt gångbart). Ju finare intyget ser ut desto större chans att det accepteras i många andra länder. Att ta intyg "längs vägen" är nog inte så bara... I mina efterforskningar fann jag (faktiskt till min förvåning) att man inte kan ta kurser och få intyg hur som helst utan att det ofta hänger på var man är medborgare och var man är bosatt. Som svensk förväntas man med andra ord ta sina behörigheter i Sverige och inte i något annat land. Det kan vara bra att tänka på. Och sist men inte minst, med respekt kommer man långt. Myndighetspersoner i andra länder kommer inte uppskatta spydiga svar, och det spelar ingen roll om du tycker deras frågor är korkade, för det är de som bestämmer. Lycka till 😊
-
Vi planerar att segla till (och i) Norge i sommar ("vi" = äkta hälften och jag) och jag har en del frågor som jag hoppas någon med erfarenhet av segling längs Norge-kusten kan svara på. Vad jag har förstått är det stor skillnad på att segla i södra Norge kontra norra Norge, så förtydliga gärna vad som avses och var ni har erfarenhet ifrån :). Förutsättningar: Vi har en Semona 30, en långkölad 30-fots skönhet från 70-talet. Hon har deplacement på ca 3200 kg och en 8hk Yanmar YSE8. Hon har seglats på östkusten i Stockholms och Roslagens skärgård och är utrustad därefter. Det längsta vi har seglat henne är till Åland. För den här resan har vi hela sommarsäsongen på oss, från maj till september. Planen är att ta det lugnt och säkert och ha tid att vänta på fint väder. Vi har inte särskilt stor budget för att uppgradera eller bygga om, och därför hoppas jag att hon är tillräckligt fit for fight för att vi ska kunna genomföra den här resan med vad vi har. Ankring Vi har en set up som är gjord för typisk skärgårdsankring d.v.s. att man har ankare i aktern och förtöjer fören mot land. Vi har ett 10 kg Bruce-ankare, 9 meter kätting och 56 meter ankarolina på rulle. Vi har legat på svaj genom att dra runt ankarolinan till fören och fästa den i knapen där. Min fråga är om detta kommer att fungera på västkusten och i Norge? Vi har ingen ankarbox i fören eller möjlighet att sätta ett ankare med kätting där. Det finns helt enkelt inte plats. Kan vi ligga på svaj med den teknik som jag beskrev? Räcker 9 m kätting + 56 m lina? Om det inte passar sig att ankra, finns det mycket gästhamnar att gå till? Motor Vår motor är en inombordare, en Yanmar YSE 8 med 8 hästar från 1976 - det är alltså originalmotorn. Den har fungerat helt strålande hittills och startar på en gång, varje gång. Vi går 5-6 knop med den. Jag är medveten om att det finns mer strömmar, tidvatten och stora vågor i Norge än vad det gör här i skärgården. Klarar vi oss med den motorn? Hur kan man planera färden så att den räcker till? Säkerhetsutrustning Vi har hittills klarat oss bra med de basic instrument vi har: kompass, lod och logg. Vi har elektroniska sjökort i våra telefoner och har alltid papperskort också. Vi har en gammal fast monterad VHF och en bärbar VHF som vi kan haka fast på oss själva. Vi har alltså ingen DSC, ingen radar, ingen AIS, ingen EPIRB eller annat "fancy". Är det något av detta vi borde skaffa för att segla i Norge eller är det inte nödvändigt om vi bara seglar vid kusten? Vi har heller ingen livflotte men en gummijolle (vilken jag verkligen hoppas aldrig behöver användas som nödutrustning 😬). Kostnader Hur är det med gästhamnar i Norge? Finns det mycket att välja på? Hur mycket kostar de? Är det svårt att ankar i naturhamnar (se frågan om ankring ovan) och måste man förlita sig på gästhamnar? Det kan ju bli rätt dyrt om man ska bo så varje natt tänker jag. Och det enda man hör om Norge är att allt är dyrt 😂 Är det andra kostnader som är bra att ta i beaktning? Avstånd Hur långt är det rimligt att ta sig på ca 4 månader, med utgångspunkt från Stockholm? Vi måste ta det ganska långsamt med tanke på att vi måste jobba under tiden också. Är det en stor tidsbesparing att ta Göta kanal till västkusten jämfört med att ta vägen runt? Hur långt är det rimligt att planera att komma? Vi skulle hemskt gärna segla ända till Lofoten men inser att det är väääääldigt långt upp. Lägga upp båten i Norge över vintern Vi kan tänka oss att lägga båten i Norge över vintern och fortsätta seglatsen nästa sommar. Men hur mycket kan det kosta? Och hur länge får man ha båten i Norge utan att det räknas som import? Övriga tips och råd mottages också tacksamt, men jag vill gärna ha input från de som faktiskt har seglat i Norge och inte hypotetiskt tyckande 😁 Stort tack på förhand!
-
Jag älskar att den här tråden har levt vidare i en massa månader utan min inblandning 😂 Tyvärr inser jag ju också att jag måste uppdatera mina inställningar för notiser, för jag har missat alltihop och glömt bort att jag ens startade tråden 🙄 Men jag har verkligen inte legat på latsidan! Sedan jag skrev det här inlägget har jag och partnern sålt vårt hem, sålt i princip alla ägodelar, katten gick bort (vilket var en katastrof, han var ju vår kära skeppskatt som skulle segla ut i världen med oss), sagt upp oss, startat eget, åkt till Gibraltar, seglat till Marocko, seglat till Kanarieöarna, stannat där och jobbat i några månader och nu åkt tillbaka till Sverige. Vi seglade med vänner för att få lite mer erfarenhet av vad det faktiskt innebär att vara ute på det väldigt stora havet och det kan man ju lugnt säga att vi fick bli varse. Planen framåt är att se om vi kan segla till Norge i sommar med den lilla båten som vi redan äger. En Semona 30 från 70-talet som jag verkligen inte skulle ge mig ut i världen med, men som kanske kan funka för en sommar? Nästa vinter letar vi vidare efter vårt nya hem, d.v.s. en båt som kan segla på världshaven. Och då kan jag läsa alla era kommentarer igen, tack så mycket! 😊
-
Förklara gärna mer vad du menar Jag är rätt förtjust i en Moody 419 då den känns rymlig och beprövad. Min andra hälft är inne på en HR 352, och det lär ju vara en bra båt, men jag tänker att den är ungefär lika dyr som Moodyn fast väldigt mycket mindre. Har hört flera som sagt att man ska köpa den största båt man har råd med.