Thorped
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Thorped
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
32 miljoner ungefär men det är irrelevant eftersom det är skrovets utformning som är av betydelse här.
-
1000/3 är 333hk 😉 Atomdrift kanske vore något...
-
Okok. Min båt blir då ca 5,5m längre än 90H. SSY gör sina båtar med bensininombordare om inte jag minns helt fel. 30 ton diesel borde hursomhelst väl kunna minskas rejält om man sänker hastigheten? Kan tänka min att puttra över Atlanten i 8-12 knop också. 30 ton diesel borde dock kosta en del, frågan är om det inte är billigare att satsa på en seriehybrid med ett rejält batteripack. Alternativ ett litet segel 😂
-
Jag tror det är en överdrift men jag kan ha fel. En båtmotor drar möjligtvis så mycket men inte en modern bilmotor. Sen är detta en rätt smal historia, jag hade inte blivit förvånad om 1000hk kan putta fram den här dubbelt så snabbt snabbt. Stridsbåt 90 är lika bred som jag vill bygga, något kortare men det påverkar inte farten nämnvärt om jag har förstått det hela rätt. Hur som helst har den 1250hk och gör 40 knop.
-
Jag kan tänka mig en Y-köl som har 30-50cm stålplåt rakt ner för att stabilisera och lagom mycket ballast. Kan det funka? Sen behöver jag inte korsa Atlanten så ofta att jag behöver ge mig ut under höststormarna.
-
Det är nog inte farligare än att åka bil med bensin i tanken men jag jobbar på en lösning där jag även kan köra på diesel. Hoppas dock på att batterier hinner bli bra mycket bättre innan jag sätter mig vid svetsen. I framtiden kanske bränsleceller kan vara lösningen också. Båten ska helst inte gå djupare än 1,2m och bör vara ungefär 5m hög ovan vattenlinjen. Vill ha ett däck om 2,2m högt under hela huvuddäcket. Motorerna ska helst sitta under detta så jag kan nyttja mer av det undre däcket.
-
Det vore fett, då betar man av Atlanten på två dagar men det vore nog dyrt. Jag har inte sagt att jag har för avsikt att köra den i 40 knop men jag utesluter inte möjligheten. Dock är det inte så lämpligt av ekonomiska och miljömässiga skäl att göra det över Atlanten. Vill bygga framdrivningen på två eller tre elhybrider, kanske vattenjets. Varje motor på 4-600hk. Jag kommer använda mig av bensinmotorer från bilar eftersom utvecklingen av bensinmotorer i bilbranschen går snabbare än Volvo Pentas dieselmotorer. Dessutom kan jag köra en bensinmotor på etanol och därav göra ett klimatsmartare val. Men jag är rätt bestämd över vad jag vill ha i båten, det är utsidan jag behöver hjälp med. 🙂
-
Jag ska kunna bo på den permanent med möjligheten att åka över Atlanten. Den kommer vara stationerad i Vänern eller Göteborgstrakten. Kommer inte ta några turister utan detta är en ren nöjesbåt, 4-6 kojplatser.
-
Lutar nog mest åt att jag gör något i stil med XO Boats, de är långa och smala och gör över 40knop.
-
Tid är pengar också, svetsa ett skrov på drygt 20m tar bra mycket längre tid än att injicera alla laget på en gång(eller så har jag fel där i.o.m att formbyggnad tar sin stund). Jag svetsar gärna, det var min första idé men eftersom metoden jag vill använda är patenterad så söker jag andra alternativ eller så frågar jag den som har patentet om jag kan få tillverka en båt, eller så skiter jag i det och tillverkar båten iaf. Hur som helst undrar jag om du vet några bra program för att beräkna skrovform? Det var rätt så klurigt att hitta något lämpligt efter lite goggling på mobilen (kan ju vara lättare på datorn).
-
Ska kolla upp dessa program i natt, jobbar kvällsshift på båtmässan. För att få den lättdriven så skulle man absolut använda sig av en relativt stor V-vinkel, nästan platt men eftersom jag vill ha en båt om 3 däck (lågdäck, huvuddäck, och soldäck, med motorutrymet under lågdäck) så är frågan hur stabil båten blir? Kanske det är bättre att ha en lite mindre V-vinkel och vinna stabilt? Jag hade gärna gjort den i kolfiber/glas, har funderat på att göra den i rostfritt dock men du tror inte laminering funkar?
-
Det är nog inte så många däck under huvuddäcket där, dessutom är den nog mindre stabil i lite sjö. Gärna något som klarar 20-25knop också.
-
Står i rubriken, Dalslandskandal max, dvs 4,05*22,75. Sen vill man ha plats för fendrar och sånt så lite marginal vill jag ha.
-
Ursäkta, jag var nog inte tydlig nog med det är en ren motorbåt jag är ute efter och om jag inte minns helt fel är det rätt stor skillnad i skrovtänk vad det gäller segelbåt/motorbåt även om lättdrivna motorbåtar har mer av segelbåtsskrov tänker främst på HP 1300 då.
-
Hej jag vill bygga en båt om 3,8x21,5m, väldigt långsmal alltså. Jag vill helst att den ska vara lättdriven men det är samtidigt ett krav att jag ska ha ett däck under huvuddäcket med full ståhöjd och då är jag lite över två meter. Hade helst velat laminera båten (injicering). Är detta möjligt att bygga? Jag är rätt duktig i CAD (AUTODESK INVENTOR) så kommer rita upp hela skrovet och bygga en 1:10 modell men jag hade verkligen behövt hjälp med skrovkonstruktionen eftersom jag kan väldigt lite om det. 🙂