Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

SunWind266

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

6 Neutral

Om SunWind266

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, var i liknande situation som dig för några år sedan. Här är några tips. Dusch kan man t.ex ha en separat som pumpas upp med foten, istället för fast installation. Finns billigare varianter där man bara hänger upp en påse ovan sig, men denna gillar jag: https://www.bergfreunde.se/nemo-helio-pressure-shower-campingdusch/ Ankare. Ett av senaste generationen. Minns inte vad de olika heter just nu. Jag hade ett 10kg rocna i 3 år och draggade aldrig(båt 3.5 ton). Har nu ett 15kg rocna och 10kg i backup. Ett riktigt ordentligt ankare kan vara sista alternativet att ta till om allt annat fallerat. Beror också på hur man gillar att leva. Jag ligger gärna i ankarvik vid 20ms+ bara jag är skyddad från vågorna. Tradera och Blocket. Finns en flik på tradera sorterad efter senast upplagda annonser: https://www.tradera.com/search?q=b%C3%A5t&sortBy=AddedOn&categoryId=302467 Via denna har jag hittat mycket. Ett av bästa köpen var en autostabiliserande kikare i nyskick, som jag betalade 3.5k för och ny kostar ca 14. Via blocket köpte jag ett till synes oanvänt 50m 18mm ankringsrep för 400kr. Båtskrotar får in mycket grejer. Köpte ett fint storsegel för 1k, haft det 5 säsonger nu och det kommer hålla bra tag till. Airhead toalett. Jag gillar min iaf. Välsorterat första förbandet. Sista tipset vore att vänta tills det kommer upp en båt av de du kollar på, som har relativt ny motor och så mycket utrustning att det verkligen blir jättebilligt. Har sett vad som verkar extremt välutrustade och välskötta båtar gå väldigt billigt.
  2. Jadå, jag har fixat allt möjligt smågrejs som att lokalisera och fixa oljeläckor, felsöka el och åtgärda, rengöra bränslesystem osv. Tycker det är helt värt att använda antibakteriell tillsättning i dieseltanken förövrigt. Lämnade den halvfull över vintern för att prova hur skulle bli till sjösättning. Inte något märkbart gegg hade växt till sig. Körde med fjolårets grovfilter ca 50 timmar för att ville se hur mycket som samlades upp och bytte sen. Var helt rent nästan. Samme mekaniker som jag nämnde tidigare ansåg att detta var ett billigt sätt(ekonomiskt och tid) att undvika potentiellt stora problem. Finns särskilda hemsidor som är som databaser för manualer. Det blir inga problem hitta skulle jag tro:) Finns båtskrotar här och var. Jag köpte från en sådan ett rätt fint storsegel till min 30fotare, för 1200kr! Blocket och Tradera är väldigt bra också. Köpte på Tradera en bildstabiliserande kikare som ny kostar ca 14k, för 3.5. I nyskick kom den. Hämtade via blocket ett nyskick 18mm rep till backup ankarsättningen. 500kr för nåt som nytt skulle kostat ca 3k. Finns hur mycket pengar att spara som helst om man letar och har tålamod. Köpte en gummibåt för 250kr på blocket, behövde bara en ordentlig rengöring och sen två lagningslappar på sig.
  3. Jag kunde inget om motorer men har velat lära mig. Med sprängskisser/verkstadshandbok och internet kan man komma långt i sig. Blir ju en del tid:) det som inte leder fram till lösningen på problemet innebär ändå att man lärt sig mer om motorn. En mekaniker jag lärde känna sa att en välskött diesel kan gå "förevigt". Problemet är väl att avgöra om den är välskött. När du ska titta på båten, kom ett tag före utsatt tid, så att du kan kolla hur motor reagerar på en riktig kallstart(och inte säljarens möjliga låtsas kallstart). Kommer upp båtar på blocket ibland med rätt nya motorer samt rätt ordentligt med utrustning, till det pris du nämner. Om jag skulle tipsa om en grej, är det ett modernare ankare i fören(Spade, Rocna, etc), samt så du kan släppa ut iaf 100 meter kätting/lina. Även om vind och/eller motor dör vid dålig tidpunkt, bör en bra ankarsättning rädda båten. Just det, medlemskap i SSRS. Strunta i att bry dig om ankarspel. Ha några handskar med bra grepp istället.
  4. Jag har ett Atoms. Styr spikrakt när vinden och mina trimfärdigheter tillåter. Kan skicka mått på min flöjel under kommande veckor. Har inte stött på info om den där servon du nämner. Är väldigt sparsmakat med info på nätet om detta vindroder ja. Underskatta inte Google translate, den har blivit riktigt bra. Förutsatt att korrekt grammatik så bör man få ut klart förståelig översättning. Skicka gärna manual så ska jag se om kan hitta hur läser in den från "bilder" till rent textformat som kan översättas.
  5. Finns en ö som heter Gran utanför Gävleborg. Väldigt speciell plats men var försiktig när på väg in om stannar där, dels mer grund än vad som är utmärkt samt det är bara 1.5-1.6m djupt i hamnen även om står 2 på internet. Annars finns det massor av bra ställen att lägga sig över natten iaf upp till norra höga kusten(jag har inte varit längre). Sxk har en hel del bojar utmed sträckan. De har en karta med bojarna utmärkta. Menar inte att låta dryg, men kolla sjökort så finns det många platser som är väl skyddade, med bra bottentyp, lämpligt placerade om du ska segla utmed kusten. En-två dar i taget, man hittar alltid något=) den taktiken har tagit mig till södra Norge iaf. Det finns, bortsett Skåne kusten kanske, i Sverige alltid naturhamnar i relativ närhet om du har passande ankare samt lina/kätting nog(kan inte uttala mig om ovan Örnsköldsvik dock). Lycka till.
  6. Jag hade slam i min tank, köpte dieselbiocid från Redline, vilket ledde till att tillväxt upphörde, samtidigt som det slam vilket funnits sedan tidigare försvann (antagligen genom att följde med bränslet). Köpte nästa gång Biltems dieselbiocid och det har funkat lika bra det...är helt rent i tanken. Har pratat med ett antal folk som sysslat/arbetat med motorer hela sina liv och det verkar finnas enighet att tillsatser fyller en stor funktion under vissa former av omständigheter, samtidigt som det ibland inte behövs alls. Läste mycket om det på internet också, och det verkar för många vara en enkel och bra lösning på ett annars relativt tidskrävande och omständigt problem. Sen vem vet om det löser ditt problem, men för 150kr är det väl antagligen värt att prova.
  7. Vänta till senare del av sommaren/höst om du vill ha chans på ett riktigt klipp. Kolla Blocket flera gånger dagligen. Jag vet inte hur länge du letat efter båt, men det går göra extremt bra klipp. Jag minns för två år sedan kom det upp en storfidra som var helt vansinnigt utrustad, nyrenoverad och till synes välskött, och den gick för typ hälften av det du har som budget. Min morsas jobbarkompis köpte en L32a som var helt nyrenoverad och "redo" för jorden runt, för ca 100k! Som jag förstod, var det en tjej som blev gravid och ville sälja den snabbt, men den var i Portugal samtidigt som det var Corona. En Hallberg Rasmus såldes också i Portugal, i tydligen jättefint skick men stått på land några år, och den gick för 100k sa säljaren till mig(han hade kunnat få mer, men ville bli av med den fort bara). När jag skulle köpa båt var jag och kollade på en L28 som ägts av samme man ända sedan den byggts, som hade 10 år gammal motor, tydligen jättefina segel, och den såldes för 30k. Jag köpte min one-off, med autopilot, vindroder, dieselkamin, 15års motor med 600 timmar, 30m rostfri kätting osv, för 40k. Min var nog mer att folk inte vågade ta risken på en one-off dock. Det har varit en jävla massa jobb med den, men inget ens i närheten av oöverkomligt. Istället har jag fått lära mig en jäkla massa om saker och ting samtidigt som vet hur allt på båten ser ut osv, vilket ju är ovärderligt. Så man behöver ju inte vara för orolig över vilket skick allt är i, då mer eller minder allt kan restaureras/fixas. En sak jag verkligen skulle kolla efter om jag var du, det är enkelskrov. Inget sandwich skrov där distansmaterialet kan ha ruttnat. Alternativt se till att sandwich skrovet verkligen är i gott skick. Jag kan dock inte så mycket om detta, så kanske har helt fel. Jag har märkt att min har lite osmos vid vattenlinjen, men det går ju fixa enkelt. Däremot om man har ett ruttet sandwich skrov....uj, det blir inte skoj tror jag. Om du vill ha en "säker" båt är det tydligen vanligt att såna båtar är underriggade(mindre mast/segelyta) vad jag förstått, så att de tål hård vind bättre. Men jag kanske missförstått, eller så är det föråldrat nu. Och har man mer segelyta så kan det ju innebära att man kan segla bort från oväder istället, vilket ju är möjligt nu med tillgänligheten till väderrapporter. PS. Jag startade en tråd liknande din för tre år sedan. Kolla min historik. Det finns jättemycket bra tips från folk i den, vad man bör kolla efter vid köp osv.
  8. Jag har en 30 fotare på ca 3.3 ton, så det är ingen stor båt, men nej jag har aldrig problem med mitt 10kg Rocna. Jag bara släpper ned det när jag kommer fram, och sen är det fast...jag backar inte ens fast det längre, bara om det ska bli hårdare vind uppåt 20 i byar. Jag har legat på det i byar på 25, och en gång för att testa ute på öppen kust i ca två meter höga vågor, utan att dragga något. När vinden vrider så bara fäster det igen också. Så oroa dig inte om att ligga på svaj. Bara skaffa ett bra ankare. Träffat de som är väldigt nöjda med Delta ankarna från Biltema tex och de är ju mycket prisvärda också. Kan ju testa ett sånt, och är det inte tillräckligt för det du vill så köper du ett av de dyrare. En Finsk kille som har kanalen "alluring arctic" ankrar ju ute i rätt extrema förhållanden och har ett delta om jag inte minns fel. Med det sagt så tror jag det finns en anledning till varför Rocna, Manson, Spade osv är de som majoriteten av långseglare pratar om, och det är för att när man verkligen behöver ankaret, då vill man inte ha snålat på det. Ha även en "snubber". Jag har en tamp, den har jag två st 12-14mm gummifjädrar på. Emellan dessa fjädrar har jag en kättingkrok som fästs i kättingen. Det gör det mycket lugnare, tystare, och minskar belastning på både kätting och knapar. Jag har bara träffat på en båt som draggat under natten. I en Luffe 40fots med ett 10kg bruce. Frågade honom ifall det verkligen var en bra ide att svajankra på det, och det tyckte han. Nödvändigtvis hade han lagt sig just ovan mig. Jag kollade då och då, och mitt i natten kom han draggandes emot mig. En sak jag fann ganska imponerande dock var när låg utanför blå jungfrun med en Vega som granne. De hade bara ett 7.5kg cqr, och det blåste en del och var lite vågor, samtidigt som de bara hade ute 3xdjupet med en vanlig ankarlina, men de var så trygga med det att lämnade båten ensam när vi rodde in till land, och ankaret höll såklart. Det finns hur mycket naturhamnar som helst. Kolla inte bara efter naturhamnar som har märkts ut som naturhamnar. Det finns naturhamnar överallt. Man kan ankra bekvämt på alla möjliga ställen bara man håller koll på hur vinden ska blåsa, hur det ser ut med trafik osv. Var dock medveten om att man aldrig vet var det finns grund. T.o.m i välkända naturhamnar kan det finns omärkta grund har jag förstått. Ladda ned en ankarapp. Jag har anchor lite och den funkar bra. Då går ett larm ifall du draggar. Lycka till. Svajankring är extremt smidigt, särskilt när man är ensam.
  9. Jag har samma problem, även ifall Pantaenius kanske kunde försäkra mig. Men direkta avslag från alla andra jag kontaktat. Har därför börjat kolla på lite ortodoxa lösningar som att försäkra sig via lokala bolag. Läste på ett forum att efter att större bolag dragit sig ut från Karibien efter senaste årens många stormar, så har flera mindre lokala bolag växt fram. Så då seglar man dit, och skriver ett kontrakt med någon som passar. Jag skickade även iväg ett mail till ett bolag i Grekland för EU expats som bor där, och han sa kunde kolla på Europeiska marknaden för mig. Kan återkomma med vad det blir för svar. Det handlar då om tredje part endast, då det är lag på detta i Grekland(och diverse andra länder). Men vid överfarter så finns det väl inga sådana lagar, så jag undrar om man inte kan klara sig med att försäkra lokalt vid de platser där det är lag på detta, och strunta i det i övrigt. Man får ju då även en annan frihet. T.ex kan det tydligen vara svårt försäkra för att segla till Cartagena Colombia, men har man ändå ingen försäkring spelar ju inte det någon roll. ....så får man hålla sig på väldigt behörigt avstånd från väldigt dyra båtar....och vara väldigt försiktig runt även inte lika dyra båtar....överdimensionerad kätting och ankare blir det också isf.
  10. Jag hade klet i tanken även om inte lika mycket som dig, men efter att jag använde redline biostat så försvann allting till sist och den blev helt ren. Tydligen löser inte såna där medel upp gegget(?), men jag tror att det som fanns helt enkelt "dog" och sedan försvann med bränslet och inget nytt växte till sig. En vän som varit motormekaniker hela livet sa jag borde skaffa det så gjorde det, och när jag berättade hur det blivit helt rent så var han inte förvånad alls utan tyckte mest att det är underligt att det är ett så vanligt problem när har en så enkel lösning. Köpte biltemas variant i höstas och det är fortfarande rent. Vill påpeka att jag inte hade i närheten av så mycket gegg som du verkar ha, men efter att du fått ut det så kan ju tillsats vara något att överväga.
  11. Kolla på en Samsung active tab, första generationen(finns bara två, men första är mycket billigare). Finns att hitta i fint skick på ebay för 600+frakt. Den är damm, stöt och fuktskadad, samt har skärm som är anpassad för uteliv(gör lite skillnad iaf...men inte som en riktig gps skärm såklart). Köp en med sim. Då blir du oberoende av andra enheter med den, vilket är en trygghet. För att uppdatera sjökort i realtid måste du ha internet som du ju såklart vet, och eftersom elektronik är som den är kan ju program plötsligt sluta funka och behöva ominstalleras, filer korrumperas. Enklare fixa sådant snabbt om du har direkt tillgång till internet från den. Spara såklart sjökort som Martin nämner, men ha uppkoppling som en backup. Det ingår sim funktion på de för 600. Inte imponerad av Ipad och iPhones batteritid. Man verkligen ser hur batteriet bara rinner ut... har varit så på alla de 4 varianter som vänner och familj har. Tror det beror på att de har något sorts mer avancerad gps inställning. Kanske går stänga av. Eller så är inte detta ett problem på alla deras grejer. Trodde det var något fel på brorsans nya iphone, men tydligen inte. 99...98..97...96...95...94. Var skrämmande se för mig som använt gps mycket i alla möjliga omständigheter. Vet inte vad Apple gjort för nåt med den telefonen... min samsung har aldrig inneburit ett problem för mig med batteri, och har därför inte mätt. Det är många timmar aktiv användning av gps iaf. Beställde en likadan till en vän. Bra batteritid på den också.
  12. Rekommenderar starkt Gunnars seglarskola ifall du planerar att gå en kurs. Lärde mig grunder för att segla där i sommar. De kör helt utan motor, så man får lära sig göra allt för bara segel. Både roligt och väldigt lärorikt. En kurs där de både tar det lugnt och lite halvt kastar en till vargarna. Ligger väldigt fint till också. Har många gånger under sommaren slagit mig hur mycket jag hann lära mig på den kursen! Alla som tog kursen var till synes jättenöjda. Folk från alla åldrar o.s.v.
  13. Vill åter igen tacka för all info och tankeväckande kommentarer. Den gång jag återvänder till vänern ska jag kolla in lurö som jag hört mycket bra om, samt minnas millesviks skärgård:) Trevlig helg
  14. Har pratat med en kille här som sköter lite diverse. Han sa att kunde ikväll och sedan först söndag, så tog söndag och ska ta och planera lite diverse som jag vill göra vid upptagning då ändå hade tänkt göra detta inom relativt snar framtid. Tar jag allt sånt nu. Mjo, det verkar ju onekligen smidigt med dom. Väldigt bra att delar upp torrt och vått. Är ju inte så smidigt att slänga ut massa bajs här och där, men urin funkar ju enklare att hitta lämplig plats.
  15. Inte märkt något läckage från den. Det är denna: https://imgur.com/a/vQKtIQQ
×
×
  • Skapa nytt...