Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025

jollas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    177
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

12 Trovärdig

Om jollas

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Om jag uppfattat det rätt så verkar man ha bytt till plast från metall men kan ha fel. Skälen borde väl vara att det blir bättre även om jag har en känsla av att just anslutningsröret på yttersidan skölden där man trär på slangen borde vara stabilare i metall. Oavsett så blir mitt dilemma att kommer jag åt på insidan där styrningen verkar vara ovanför slanganslutningen. Är styrningen lätt att lossa för att komma åt bättre? Går det att göra utan att lossa styrningen? Om inte så får jag väl överväga att ta enbart en slangklämma och skruva fast slangen.
  2. Båten är ny för mig och jag tänkte väl att eftersom det var 5 år sedan senaste bälgbyte ( enligt förra ägaren) så skulle jag vara på den säkra sidan utan att bli stående byta båda slangarna och alla bälgarna. Tog bort dem och tyckte redan då att oljeslangen satt dåligt. Har inte kvar den gamla slangen ( slängde den för några veckor sedan när jag började jobbet) men jag kan ha fel i att det inte satt något kvar i av röret till oljeröret i slangen. Tror nog iof att det kanske skulle kunna gå att dra dit slangen ännu bättre med en slangklämma än ett buntband. Inbillar mig kanske men tänker att det vore ett starkare alternativ om det visar sig allt för jäkligt att komma åt att byta röret. Har beställt ett rör och får se om det är görbart att byta... Den nya ser ut att vara i plast....varför kan man ju undra...är väl att be om det ska gå sönder...
  3. Kollade lite igen och det är minst sagt trångt. Det som sitter i vägen på ovansidan är ,som jag ser det, styrning. Utan att ha superkoll på vad som krävs eå kanske man får lossa på den för att kunna åt...sitter det låsring för att lossa på insidan och snabbkoppling typ som tryckluft på slangen?
  4. Hejsan! Tänkte kolla om någon kan ge ett par tips...Är på väg att byta bälgar och slangar på en utter t55 med inombordare och alfa gen 2 drev. Har kollat mycket youtube och det känns som att jag har någorlunda koll på bälgarna och hur de ska sättas dit. Har börjat och fått bytt och fått på plats växelwiren. Fått dit ny vattenslang på skölden...Ska få dit oljeslangen och ser nippel som verkar kort... Som jag kan se i den gamla slangen så verkar det inte sitta någon avdraget rör så den förra personen som bytte detta hade enbart ett buntband längst ut på slangen. Är väl kanske inne på att byta genomförande för att få dit en bättre/längre nippel att sätta dit slangen på. Frågan är om det är någon som kan ge tips om hur den sitter på insidan skölden? Är ju liiite dåligt med sikt på insidan och allt är svartmålat så jag vet inte vad jag ska leta efter. Är det låsring eller bultar eller vad som håller fast den?
  5. Placering skulle bli nära relativt robusta gångjärn och nära en knap. Luckan används som en del av akterns del och man går på den till badbryggan. Tänker även ankarlinan löper igenom en form av anordning där ankaret vilar och den hamnar isf på badbryggan. Mao så tar ju badbryggan de störstasidokrafterna.
  6. Har ett mindre ankarspel på min gamla båt och funderar i banorna att flytta över, om det är möjligt, till en uttern t55 och dess motorlucka. Har kollat och den verkar vara stabil men tänker i banorna att limma en 18 mm formplyfa under för att ytterligare förstärka delen där spelet skulle kunna passa att sitta. Luckan verkar vara ca 10-15 mm glasfiber utan att ha mätt exakt. Inser att det kan bli lite krafter givetvis i sidled men är detta något som är helt otänkbart?
  7. Tackar för svaren! Drev.se verkar vara i mitten i pris och det är väl absolut ok. Priset får bli det det blir på något vis. Min fundering var ju liksom om de dyraste är bäst och verkligen värt priset. Min uppfattning kring bälgar på mitt gamla drev var att de som kostade det dubbla och mer inte var bättre. Ska väl säga att det bara är min uppfattning och inte baserat på forskning.... Intressant att de håller 5-6 år...är det i saltvatten?
  8. Hejsan! Var och köpte för mig en nyare båt. Visade sig att första jobbet blir att byta lite bälgar då avgasbälgen hade hoppat av med en liten spricka i underkant och avsaknad av slangklämma. Var inne och googlade och ser att kostnadsspannet på vad de kostar är STOR...samma paket ligger mellan 700 till nånstans runt 3500 mao stor skillnad. Verkar vara lite halvpilligt att byta men det ska nog gå. Min andra båt har ett vp 280 drev och där har jag köpt billigare bälgar från biltema och dyrare från.annan firma. Vet inte om jag ser och märkt någon större skillnad i kvalite på just dem men min fråga är om man ska köpa dyrt mittemellan eller budget.Är det.så att de dyraste är oslagbara och håller extremt bra så får det bli så men...Har någon någon erfarenhet och kan ge råd ?
  9. Tänkte kolla om det finns någon som har bra koll på det här med tryck med olika varianter på kopplingar av slangar. Har idag 2 separata pumpar till min kylning. Båda exakt likadana. Inlopp och utlopp på varje pump består av totalt 4 st 1 tums röranslutning. På sjövattensidan har jag från skölden en inkommande slang som delas via en ykoppling till pumpens inlopp. På pumpens utlopp har jag kopplat ihop slangarna på liknande sätt för att passa växlarens 1 tums ingång. Från växlaren går sjövattnet via 1 tums slang via y koppling till knäna (v8 motor). Glykolsidan i motorn har jag kopplat som tidigare ägare kopplat och det verkar vara någon form av standard har jag sett så där får jag förlita mig på att de tidigare ägarna gjort rätt. Min fundering... Förlorar jag tryck in i växlaren om jag väljer att ta bara ett utlopp från pumpen istället för att koppla ihop båda utloppet från pumpen? På det viset skulle jag kunna ta växlarens utlopp till ett knä och pumpens andra utlopp till det andra knät. Undrar lite för att få till det så bra som möjligt...
  10. Det får helt enkelt bli höstpill när båten är på land😀
  11. Jag lossade gaveln på ena sidan och den såg iaf fräsch ut. Jag antar att av de tre bultar som sitter under så är väl kanske 2 fästa inuti för paketet med tuberrna och den sista är antigen avtappning eller någon anod förmodar jag men jag vet inte.Det finns bara en gavel som har ett lock som går att öppna den andra gaveln är inte öppningsbar.
  12. Strulade lite med bilderna av någon anledning....förmodligen jag som gjort något fel nånstans.... Motorn är en chrysler 318 och värmeväxlaren har jag köpt begagnad för x antal år sedan och kört ihop innan efter att jag byggt en egen installation. Anledning till att jag har plockat ur den nu är att jag hade strul med sjövattenpumpen mm så jag ville vara säker på att växlaren inte var igensatt med impellerrester. Märket på växlaren är Sen-Dure och modellen antar jag är 2198. Hittar ingen info om den men jag kanske inte letar på rätt ställen....
  13. Hejsan! Har googlat omkring och inte hittat svaret på mina frågor så därför testar jag här... Har en äldre värmeväxlare som jag undrar över vad de undre bultarna är till för. Hittar ingen sprängskiss till dem men jag kan ana att någon är för tömning och någon kanske är en anod. Vill gärna inte testa att skruva upp dem här och nu utan det blir höst arbete när båten står på land. Av erfarenhet så kan vissa saker jäklas när man ska lossa på saker och ting så därför väljer jag att göra det i höst. Så är det någon som med säkerhet vet är jag tacksam @
×
×
  • Skapa nytt...