Adde2030
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Adde2030
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
@Gundj Tack, det är så jag tänker. Nej det kanske är så jag ska tänka, att det inte spelar så stor roll nästa gång jag säljer båten. Dock vill jag inte betala för en "årsmodell" -17 om den går som en "årsmodell" -16. Så min fråga var som sagt hur man vet om den klassas som en "årsmodell" -16 eller -17. Uppenbarligen är den väl tillverkad/färdigställd 2016. @raol Anledningen till det är att jag hellre använder pengarna till bensin. @IngemarE Ja det verkar va lika många uppfattningar som medlemmar på forumet, precis som det brukar vara på forum så jag gör kanske bäst i att kolla med YamahaCenter. Jag är nog ganska på det klara med vad jag kan tänka mig att betala om det är en -16 och motsvarande om det är en -17 Jag tycker iaf inte att jag skall betala lika mycket för en -16 som en -17, men det finns ju olika uppfattning även här Tack för ert engagemang, toppen att få lufta lite /adde
-
@IngemarE Så kan det kanske vara, ber om ursäkt om det blandas ihop. Jag är med på din beskrivning av elektronikkomponenter och tillverkningen kring dessa och transporttider/lagerhållning osv. Frågan ifrån start var ifall den motorn jag tittar på räknas som en "årsmodell" -16 eller -17 och hur man bestämmer det. Om jag omformulerar. Låt oss säga att jag köper båt och motor idag. Jag säljer den om ett år. Då kommer jag i annonsen skriva "Båt och motor uttagen våren 2018 med fulla garantier ifrån detta datum. Båten är av årsmodell 2017 och motorn är årsmodell (vad)." Det är det jag behöver hjälp med. Adde
-
@raol Om du går till en bilhandlare nu 2018 och ber att få köpa en ny bil som kostar. t.ex 200.000kr och bredvid står samma typ av bil, också ny, med samma specifikationer och attribut men en årsmodell äldre, 2017 och den kostar 180.000kr. Då får du ta ställning till om du vill köpa en 1 år äldre bil till rabatt, just för att den är äldre. I övrigt har du ju samma garantier osv. Bilen är billigare för att den är 1 år gammal hos handlaren. Om jag går till båthandlaren med samma scenario. Båten 2018 kostar 200.000kr brevis står en 2017 som kostar 180.000kr med i övrigt samma garantier. Du får ta ställning till om du vill köpa en 1 år gammal båt till ett rabatterat pris. Om det som står på pappret, 2018 eller 2017 inte spelar någon roll. Varför är då modellen 2017 billigare? Eller vad menar du? Nu är jag ju på scenario 2, att köpa en båt som är ett år gammal hos handlare, till ett rabatterat pris. Handlaren säger till mig att det är en 2017 han har tillsalu och jag har fått pris för en 2017. När jag tittar på min vara är det mycket som tyder på att den är ytterligare ett år gammal. Detta är jag också okej med, men då vill jag inte betala för en 2017, då kunde jag ju lika gärna köpa en -2018? Eller hur tänker du? Om du köper en 2017 års modell är du okej med att betala för en 2018, för att varan är lika och att garantierna är de samma? Utveckla gärna /adde
-
@IngemarE Hej, intressant att höra och va bra att du delar med dig av dina erfarenheter Då kanske jag skall fokusera på "tillverkningsår" istället och i det här fallet verkar det ju ganska säkert att det är -16. Om tillverkningsåret är -16 så borde jag väl få rabatt som om det är en två år gammal motor, eller vad tycker ni? Sen att man har fabriksgaranti ifrån köpdatum/ibruktagande känns som en självklarhet tycker jag. /adde
-
@Peter_xyz Ja säljare är säljare Men han har nog inte så mycket att välja på om jag får ett utlåtande ifrån t.ex. Yamaha Center. Om han inte accepterar deras utlåtande så känns det inte aktuellt med affär. Jag jobbar inom automotive och har ganska många års erfarenhet av förhandling på daligbasis, så jag vill iaf tro, att jag har ganska bra koll på om människor är förhållandevis justa när de sitter vid förhandlingsbordet Jag ger gärna denna kille en chans till. Det kan finnas många anledningar till varför han sa som han gjorde? Båten är ny och motorn är ny, frågan är ju bara om motorn räknas som en -16 eller -17. @raol Hej, som jag skrev tidigare så spelar det mig ingen roll om det är en årsmodell hit eller dit om tillverkningstekniken/prestanda etc. är samma. Dock vill jag få vad jag betalar för. Låt oss hypotetiskt säga att det diffar 10.000kr (eller vad det nu kan vara?) på en årsmodell -16 eller -17, då använder jag gärna de pengarna till att tanka båten istället. Sedan den dagen jag säljer båten, så kommer på ett eller annat sätt priset spela in om det är en -16 eller -17. Precis som jag nu sitter här och dividerar hur mycket jag skall betala. Hade det inte spelat någon roll sen, så hade det kvittat mig nu med. Eller hur tänker du? @kossor Okej, tack för bra information Jag tycker att det verkar vara en lite konstig approach. Låt oss säga att modellerna mellan 2010 till 2015 är samma, när det gäller prestanda/utförande osv. och så köper en säljare in en 2010. Denna lyckas han/hon inte sälja förrens 2015. Då blir den klassad som en 2015 fast den har stått i butiken i 5 år? Om den har märkningen XXXX-10 så tror jag att jag får svårt att motivera den som en 2015 om jag inte har bra dokumentation eller liknade?. Om det nu även är så, så undrar man ju varför de rear ut fjolårets modeller som ev. är tillverkade och har samma prestanda som årets modell? Hum.. @Lintott Hej, tack för bra information. Då ska jag kika på skrovnumret en gång till och se om jag kan hitta tillverkarens "bruksanvisning" angående uppbyggnaden av skrovnumret. Man hade ju önskat (om det nu inte finns?) att det fanns liknande sätt på motorerna så det var enkelt att säga vilken årsmodell motorn klassas som.
-
@Gundj Ja jag får lufta det med honom ytterligare en gång så får vi se vad han säger. Jag tycker att set borde finnas något enkelt sätt att årsmodellbestämma en motor. Det är ju så många saker som pekar på -16. Ja jag ville ju ha det till att det var en -16 så att jag skulle få betala som om det vore en -16, men lite svårt att få igenom det när han hävdar att det är en -17 @Peter_xyz, Ja jag får kanske kontakta något Yamaha Center, de är ju proffs och bör ju kunna ge ett svar som kan accepteras av både mig och försäljaren /Adde
-
Han kikade på båten och såg skrovnumret som slutade på -17 och sa att det räknades som en modell -17. När jag visade honom märkningen med "CE2016" menade han på, som flera andra här påpekat" att den var byggd 2016 men ändå klassades som en -17. Han hade väl inga direkt bra argument för det, samtidigt som jag inte visste hur jag skulle motbevisa det? Så lite därför jag undrar här hur man skall tänka. Ja om det är en 2016 känns det ju helt rimligt att få mer rabatt jämfört med en -17. Jag vill gärna ha diskussionen med honom om det men jag vill gärna veta hur man skall motivera att det är en -16 och inte -17, alternativt hur man får bevis för att det är en -17 som sagt. /Adde
-
Hej @Peter_xyz, Försäljaren hävdar att motorn är årsmodell 2017, dock är den märkt med en "plåtbricka" med märkningen "CE2016" samt att det uppe vid den manuella tiltknappen sitter ett klistermärke med en liten båtratt följt av ett nummer "XXXX-16" När man även tittar på brickan med serienummer på motorn är den märkt med "Y" och om jag förstår Yamahas års bokstäver betyder detta att det är årsmodell 2016. Min fråga är om säljaren har rätt, att detta är en årsmodell 2017 (Trots alla indikationer på årsmodell 2016). Om det nu mot förmodan är så att det är en årsmodell 2017. Hur kan jag bevisa/motivera detta till den som ska köpa båten efter mig? Hade det varit bil/släpvagn osv är det ju enkelt att gå in i registret och slå på registreringsnummer. Men hur gör jag med en båtmotor? Tack för allas engagemang i min fråga @Gundj, @ChristerN, @Kane, @kossor /Adde
-
Hej, tack för svar @kossor. När det kommer till din båt tänker jag att jag att det är en årsmodell -93 som är uttagen -94. Jag antar att båten blivit färdigställd -93 med skrov och motor i det utförandet den såldes i. Men som sagt, det är ju lite svårt att veta hur man skall tänka. Båten jag tittar på är ju tillverkad under 2016 men är klassad som en -17 eftersom skrovnumret slutar på -17. Det argumentet känner jag mig okej med att ha när jag i framtiden skall sälja båten. Dock har jag svårt att argumentera för att motorn som har märkningen -16 på många ställen kan räknas som en -17. Kanske är det tillochmed byggd -15 och har blivit klassad som en -16 på CE märkningen? Är det någon som har koll på de nya bokstäverna som Yamaha använder för att märka ut tillverkningsår? Jag har lyckats googla mig fram till 2014. Så jag är nog lite inne på @Kane's spår att det är en 2016. Hur skulle ni motivera att en motor är årsmodell 2017, men märkt med CE2016? /Adde.
-
Hej pseudonym, tack för ditt svar. Ja jag är beredd att hålla med dig om att timmar/skick/servicehistorik är viktigare än årtalet den är tillverkad. Lite som när man kikar på en äldre bil, så spelar det ju mindre roll om det är en 2002a eller 2003a om den är fin och väl underhållen. Jag kikade lite mer på nätet och vad jag kunde komma fram till så räknas nog båten som en årsmodell 2017 eftersom den har -17 som slutsiffra i skrovnumret. Dock är jag fortfarande fundersam beträffande motorn. Nu har jag inte 100% koll, men jag tror att motorerna för den modellen (Yamaha F100) inte skiljer något emellan 2016 och 2017 men nu 2018 har de blivit uppdaterade tillverkningsmässigt. Dock undrar jag fortf om handlaren kan marknadsföra den som en årsmodell -17 när den har märkningen ovan, som jag förstår betyder att den är tillverkad -16 och väl borde vara årsmodell -16? /adde
-
Adde2030 började följa Åldersbestämning av båt och motor
-
Hej, Jag undrar om någon kan hjälpa mig svara på frågan hur man tänker kring årsmodeller med båt och motor. Jag har tittat på en ny båt och motor på firma. Den saluförs som -17 på både motor och båt men när jag kikar i dokumentationen för båten är den "godkänd" i fabrik 2016-07. Skrovnumret slutar dock på 17 (om det nu betyder att den räknas som en -17?) Samma sak när jag kikar på motorn (Yamaha Fyrtakt) så finns en CE märkning med årtalet 2016 och när jag kikar på plåten där serienumret står, finns årsbokstaven Y samt att det finns en klisterlapp uppe vid tilt-knappen med en liten "båtratt" samt ett nummer som slutar på 16 (XXXX-16). När det kommer till bilar så släpps ju t.ex årsmodell -18 redan en bit innan årsskiftet, tänker man lika på båt och motor? Det spelar mig ingen roll om det är en -16 egentligen eftersom den ju är ny, men den dag man säljer den så spelar ju årsmodellen in i prissättningen. /adde.