![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
Axe
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Axe
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Okej, så ingen risk att vatten tränger in i stålets porer osv? Då lutar det åt högtryckstvätt på 500bar och punktinsatser. Vad tror du om att slipa med maskin på rostiga områden, eller röstar du för manuell stålborste och knackning? Så får jag ta en färg som klarar lite ytrost.. Nitarna har ju suttit i hundra år så de lär väl sitta några år till om jag inte kommer på något sätt att laga/byta innan det här årets torrsättning.
-
Tack för tips! Befinner mig dock i Stockholm och kommer ta upp båten på ett ”gör-det-själv”-varv. Därför behöver jag veta hur man gör det själv, men får som sagt motstridiga råd om hur arbetet ska utföras på bästa sätt. 😕
-
Hej, jag äger en stor nitad stålbåt (20x4m) från tidigt 1900-tal och ska upp på slip för första gången om några veckor. Men jag får så många olika bud på hur jag bäst behandlar och målar skrovet att jag inte blir riktigt klok. Så ni som har erfarenhet av att måla stålskrov kanske kan hjälpa mig att sortera alla påståenden i ”falskt” eller ”sant”. (Blästring är förbjudet där jag tar upp båten så det går tyvärr bort) 1 Få bort den gamla färgen: Vissa säger det räcker med högtryckstvätt 300bar nära så att allt löst släpper och att jag inte behöver slipa med stålborstrondell eller maskin. Andra säger absolut INTE högtryckstvätt nära (då vatten tränger in) och istället mjuk tvätt bara för att få bort växtlighet och sedan maskiner för att slipa bort överallt där rost trängt fram eller färg lossnat. 2 Få fast färgen: Vissa säger att jag ska slipa metallrent där färg lossnat/rost trängt igenom, och bygga upp med rostskydd, primer, täckfärg och bottenfärg. Andra menar att det räcker med att knacka synlig rost och flagor, och måla/rolla på direkt med primer och täckfärg. Båten är blästrad för 15 år sen, finns enligt besiktningsprotokoll en del porer och rostgenomslag. Vet dock inte vilken färg eller färgprogram som använts tidigare (Sen om någon har erfarenhet av att byta ut gamla trasiga nitar som tappat huvet så får ni gärna dela med er av den processen. Är det svårt/dyrt/tidskrävande/görbart?)
-
Tack! Ja, en riktigt gammal tändkula sitter i båten! Jag funderade på det du sa om expansionstanken.. Blir det söligt för att det är tryck i rören, typ hydraulik, och det kommer läcka olja menar du? Den tycks sitta ihop med rörer vid ratten, innebär det att jag kan räkna med att olja väller upp om jag skruvar bort ratten också? Bifogar bild på hur den ser ut, utan själva träratten.
-
Hej, jag funderar på att flytta den gamla styrhytten till ett nybyggt rum ovanpå båttaket, så att vi kan använda utrymmet som nu är framför hytten till annat ån ”fri sikt”. Jag tänkte i min naivitet att det ”bara” skulle vara att förlänga rör och axlar två meter rakt uppåt, men de flesta instrumenten är gamla, och jag vet ärligt talat knappt vad de används till. (Båten körs sällan/aldrig förutom när den ska upp i torrdocka). Det är en gammal tändkulemotor i maskinrummet. Så om det finns någon som är duktig på äldre instrumentpaneler så vore jag enormt tacksam för lite hjälp att: 1 Identifiera vad intrumentet är till för. 2 Går det lätt att flytta, eller är det något speciellt jag behöver tänka på? Stort tack för hjälpen!