Lindas1988
Medlemmar-
Innehålls Antal
3 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Lindas1988
-
Placering
Landkrabba
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Verkligen trist. Har pratat med Konsument Europa men de kunde inte ge specifika råd då köpet är av en privatperson. De sa att köplagen gäller och även om det står i kontraktet att den säljes i befintligt skick så gäller inte alltid detta men det är domstolen som i slutändan beslutar vem som har rätt. Har kontaktat mäklaren men har inte fått svar, förra ägaren svarade att vi ska kontakta besiktningsmannen och vända oss dit med de upptäckter vi gjort som han borde ha upptäckt. Jag vill mest bara veta var man kan vända sig till för hjälp om allting annat går åt skogen och om det är värt att gå till domstol...
-
Har kollat på många båtar under en längre tid och det var just denna som hade det som jag sökt efter. Men sen att få tillbaka rätt i ansiktet att saker och ting inte är som det ska känns extra tråkigt när det kändes som ett rätt tryggt sätt att använda mäklare och besiktningsman men som nu inte verkar spela någon roll. Förra ägaren var en högt uppsatt militär och båten har blivit servad varje år i den militärhamnen som den legat i. Den genomgick även en hel refit -93. Så det kanske var naivt och blåögt att tro att de har någon heder i kroppen när de i själva annonsen skriver att den är "redo att segla" men när den i själva verket behöver en helrenovering innan den är redo att segla iväg. Har mailat till mäklaren som ännu inte svarat(det var i fredags vi fick redo på allting så det är väldigt färskt). Förra ägaren svarade precis på mitt senaste mail och hänvisade mig till besiktningsmannen och önskade mig en god jul... Ansvarsförsäkring finns men enbart om skada skulle ske mot annan båt eller liknande. Har pratat med dom men de kan inte hjälpa.
-
Lindas1988 började följa Köpt segelbåt i Frankrike på felaktig info
-
Hej alla, Kanske är det någon här som vet hur jag bäst ska gå tillväga utan att bli helt bankrupt.. För lite mer än en månad sen så köpte jag en 46fotare stålbåt från -69 i Frankrike(båten är byggd i Holland). Otroligt charmig, fin och mitt hjärta studsade glatt! Eftersom det är min första egna båt så gick jag via en mäklare som varit med sedan dag ett. Det var en besiktningsman som utförde en besiktning när båten låg i vattnet och sedan när hon var upptagen på land och det var denna som låg till grund i att jag valde att köpa båten. Det var lite att fixa med båten men ingenting som framställdes som allt för allvarligt. Han avslutade besiktningsprotokollet med en rekommendation att ta upp båten på land inom 12månader för att sandblästra ner till metallen för att se mäta med ultraljud men att generellt sett så var hela båten i korrekt skick. Redan första dagen ute på havet så började motorn krångla och det slutade med att behöva anropa kusträddningen hjälp vilket inte är helt gratis(920uro). I protokollet stod det att motorn var i bra skick, blivit servad som den ska, gått 2400h samt hade vanligt "general wear and tear". Det stod även i protokollet att dieseltankarna var avstängda pga rengöringsprocess under besiktningen men vilket visade sig senare inte varit sant då vi efter våran andra tur med kusträddningen(där vi var 2m från att driva in i klippor när de kom till undsättning) anlitade några mekaniker för att ta en ordentlig titt på motorn(hade bara bytt filtren och kollat oljan innan då vi litat blint på att tanken skulle va ren o fin) men som då visade sig vara full av rost och smuts i hela botten av tanken som gjorde att dieseln inte längre nådde motorn Fick slänga all diesel och göra ett temporärt tank system med hjälp av en plasttank. Allt som allt har det kostat 36.000kr efter några dagars användning av båten. Förra ägaren hade inte varit ute med båten på 2år pga hans ålder. Vi tog oss till slut till en hamn som är känd för att göra stora reparationer på båtar och efter en expert med 40års erfarenhet av renovering av stålbåtar tog sig en titt runt om, knackade lite här och där tills vatten började sippra ur från ett flertal ställen så har vi fått en helt annan bild av läget. Han kollade igenom besiktningsprotokollet och skrattade högt åt det som var skrivet där och sa att ingenting stämmer. Han sa även att det skulle ta ca 2år att få båten klar för de stora haven som vi tänkt ta oss till. 2 år..... och till ett väldigt högt pris som är långt ifrån min budget för att kunna utföra resan som låg i grund för båtköpet. Nu ligger alltså båten på land hos en marina på den franska rivieran som såklart inte alls är plånboksvänlig och kan inte heller sjösättas igen förrän skrovet är fixat. Den här båten var det alltså tänkt att göra en världsomsegling med(vilket förra ägaren, mäklaren samt besiktningsmannen visste om) och efter att ha sålt lägenhet, slutat på jobbet och sagt hej då till alla där hemma känner jag mig grundlurad då båten inte ens är sjövärdig och rent av farlig att vara ute på havet med. Har väl haft tur att man kom så långt som man kom och inte slutade med en sjunken båt i dessa vintervindar. Mitt hjärta är nu på en helt annan nivå och i ett flertal bitar. Det som känns mest rimligt är att försöka häva köpet, lämna tillbaka båten och få tillbaka pengarna för att sedan börja om från ruta ett igen. Men min fråga är - kan man göra det? I vårt kontrakt står det att båten säljes i befintligt skick(men skicket som framställts för mig är inte riktig med verkligheten). Båtförsäkringen täcker inte kostnader för advokat. Hemförsäkringen i Sverige(står skriven hos min mamma nu medan jag skulle göra den här resan) täcker inte heller advokatshjälp för båtköp. Var kan jag vända mig? Mottager alla tänkbara tips!
- 22 svar
-
- köpa båt utomlands
- häva köp
-
(och 1 mer)
Taggad med: