Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

Varmaren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Varmaren

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det blev en extra värmare på dryga 8kW. Nu är det varmt i hytten med dubbla värmare, även på vintern. Monterade på samma gång en cirkulationspump men det var kanske i onödan. Tack alla ni för hjälpen! Det värmer!
  2. Varmluft som blåser bort är ett stort problem, helt rätt. Men jag vill ändå effektivera cirkulationen med pump. Kan ni från bilden avgöra hur det är byggt för tillfället. Är det endast en del av kylarvattnet som cirkulerar till defrostern?
  3. Så här ser det ut i maskinrummet. När maskinen har normal arbetstemperatur är returens temperatur ca 40-50 grader (känt med handen).
  4. Okej skall kolla vad det är, det är trångt bara. Vilken sorts pump är det som man skall ha för att förbättra cirkulationen?
  5. Jag skall fara till båten i morgon och kolla. Jag tror att vattnet går direkt från motorn. Sötvattenkylning.
  6. Båten hålls varm när man kör sakta, det är med ökad fart som draget i dörrar och dylikt kör ut värmen. Utblåsen från gångvärmaren är inte optimerade för att blåsa imman bort från rutorna. Det finns en styrhytt som gångvärmaren går till och sedan en ebersprächer på 2kW som går till bakre kajutan. När det är kallt vill inte ens dessa två räcka till med värmen och när det är regnigt och fuktigt blir det imma. Med kallt menar jag -5 till -15'C och körande i dryga 20 knop. Ebern vill stänga av sig ibland också. Att täta dörrar är en åtgärd. Att kolla cirkulationen är en annan, hur man nu gör det? Det är en 10 år gammal installation av den förra ägaren.
  7. tänkte mera på vilken värmeeffekt man kan ta ut från motorn till defrostern Jag har inte studerat hur det är kopplat, trodde det var "standard-grej" på motorn? Slangar går det åtminstone från övre delen in till defrostern. Hytten är rätt gles och läcker värme.
  8. Hej, jag har en volvo 41A med en liten gångvärmare med två utblås. Tyvärr räcker inte värmen till för att hålla vindrutorna uppe vid regnväder på senhösten. Jag vill byta till en större gångvärmare med fyra utblås för att kunna fördela värmen bättre. Hur många kW kan man ta ut från 41an? Jag har sett effekter på upptill 12kW.
×
×
  • Skapa nytt...