arcile
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm arcile
-
Placering
Kadett
-
Fråga i en gammal tråd. Det som "fastnar" i vattenavskiljaren, är allt det vatten? Eller är det först bensin, men allteftersom det kommer vatten så blandas det ut? Det är ett sånt här jag har: https://www.volvopentashop.com/epc/sv-SE/Details/AccessoriesCatalog/16132?path=1532/16131/40350/16132
-
Hej! Har ett motorproblem som jag försöker diagnostisera, Det är en volvo penta 225f med brytarlöst tändsystem Såhär är problemet: Motorn började "hacka" under gång, dvs gå rejält orent Efter en liten stund (3-5 minuter) stannar motorn helt Den startar inte, trots många startförsök enligt konstens alla regler Ankrar upp och står still med båten i ungefär 1 timma Efter ett tag provar jag igen och då startar den Min lekmannateori är att det skulle kunna vara nåt skit i bränsletanken, men vet inte om jag måste tömma hela tanken för att ta reda på det? Kan såklart vara vad som helst, men som nån har en kvalificerad gissning vad jag bör leta efter? Mvh,
-
Jo jag har läst det, men det jag läser om färskvattenkylda är följande: "Konservera den sjövattenkylda delen på samma sätt som vi har beskrivit ovan. Kontrollera vätskenivån på färskvattenkylsystemet i expansionstanken. Kontrollera att alla avtappningskranar och proppar är stängda. Vissa motorer har zinkanoder i värmeväxlaren. Dessa måste skruvas ur och kontrolleras. Zinkanod skall bytas om 50% är bortfrätt." De refererar alltså bara till föregående sektion, och som vi vet så i ett sjövattenkylt system måste man köra motorn varm så termostaten öppnas. Men det står ingenting specifikt kring detta i färskvattenkylningensdelen.
-
Tycker fortfarande inte det är tydligt om man i en färskvattenkyld motor med två system måste köra den så att termostaten öppnas. Om det är så som jag tror att termostaten sitter på det inre slutna systemet så borde det inte spela någon roll.
-
Hej, Jag har en fundering kring konservering av en Volvo Penta 225F med ett 2-krets kylsystem. I de allra flesta beskrivningar kring konservering så står det att man ska varmköra motorn så att termostaten öppnar sig. Men som jag förstår så gäller detta om man har ett helt sjövattenkylt system. Om man har ett tvåkretssystem så sitter termostaten på det inre system, så det bör alltså räcka med att: Spola igenom det yttre systemet med vatten, köra konserveringsvetska genom det Sedan att kontrollera att det inre systemets glykol är i god form. Stämmer detta? Mvh,