Nille8
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Nille8
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Den sista siffran är svår att tyda, men får det till en sjua. /Niclas
-
Nille8 började följa Suzuki DT 140, Honda utombordare BF15B årsmodell., Äldre tvåtaktare och och 1 annan
-
Hej! Kan någon säga när denna motor är tillverkad? Mvh Niclas
-
Tack för alla svar! Snurrorna är i åldersordning :Crescent 5hk luftkyld årsm 72, Evinrude 4hk vattenkyld årsm 73, och en Yamaha 8hk vattenkyld årsm 81. I Yamahan ska inblandning vara 1% men det torde bli för mager smörjning med alkylat så jag kommer dubbla till 2%! Crescenten tänkte jag köra på aspen 2t med extra 2% olja tillsatt för luftkylda motorer. Och Evinruden 4t aspen med med 4% vattenkylnings olja!
-
Tänkte bara fråga kort om blandningsförhållande för äldre tvåtaktare: dessa är ju från tiden när vi körde på blyad bensin o bevisligen smörjde det ju lite bättre! Har olika blandningsförhållande för de olika snurrorna alltifrån 1-4%, bör man då öka någon procent när man kör på alkylat bensin och nedbrytbar syntet olja? Mvh Niclas
-
Tack snälla för hjälpen, men dom tråkmånsarna skickar inte utanför USA!! Försökte med denna annons igår 😊
-
Söker akut en tändspole till utombordare Suzuki DT 140 årsm 85. I Suzukis listor heter den 33410-94500 Men den har utgått!! Vet någon möjligen vem som skulle kunna ha? Eller kan man montera en årsm 86 som fortfarande saluförs? På spolen står Hitachi CM61-25 och CDI 410. Mvh Niclas
-
Tack för ditt svar guestsson! Är tämligen säker att varvräknare visar rätt, och har beställt en 15" propeller för att testa, om inte annat får det bli en reserv! Båten är 99%på trailern och borde därför inte vara tung av vatten, även nymålad botten, dock ganska nyköpt men enligt säljaren har den ej varit i denna säsong! Stort tack för sprängskissen, ska genast ta tag i detta med kylningen! Misstänker att bränslefiltret satte igen, då båten stått ett tag och jag tankade fullt!! Därav att jag inte fick upp den i mer än 4000v/m efter en stund på senaste färden! Impellern är nybytt och riktigt bra tryck från skvallerstrålen, men det säger väl egentligen inte så mycket om kylflödet inne i motorn! Mvh Niclas
-
Hej! Försöker att fastställa vilken propeller som blir optimal för min båt, bränsle mässigt, och möjligtvis även fart, i alla fall i denna prioritetsordning! Båten är en Crescent 635, vikt inklusive allt hamnar på ca 1400kg, motorn är en 140HP Suzuki tvåtakt från 85, har 13,3"X 17" stigning idag och båten gör 28knop vid 5000 varv/min med denna konstellation. Utväxlingen är 1:2.25 Kan dock inte köra fullgas mer än ca 5min sen tjuter summern i motorn, Enligt bruksanvisningen ska maxvarvet ligga i intervallet 4800-5500 v/m, kan det vara så att jag överhettar / övervarvar motorn redan vid 5000v /m och bör ändra stigning till 19", eller kanske till och med 21"? Eller är det läge att byta termostat också? Har kollat på olika sidor med beräkningar ink maringuiden och alla kommer fram till olika stigning!! Under färd igår kunde jag helt plötsligt inte få upp motorn i mer än 4000v/m, enligt min bedömning var förgasarna fullt öppna!! Vad kan detta bero på? Tacksam för svar! Mvh Niclas