-
Innehålls Antal
85 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
8 NeutralOm Toder
-
Placering
Kapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Droppar även vid ingången för kylvattnet, ska kika om det är för att det står vatten i systemet eller om genomföringen är otät.
-
Hittade eventuellt källan till läckaget, en gammal lagning på en av skivorna i skrovet, dom har lagat med en plåtskiva som är fastskruvad över ett hål och u kanterna på skivan kommer det in vatten, så blir tätning där nu, sen får det fixas ordentligt efter säsongen är över..
-
Tanken har slagit mig att plasta skrovet, farsan Ägde ett företag på 90 talet in på tidigt 00 som sysslade med glasfiber, så med hans hjälp skulle det inte vara nå större problem, men han säger oftast att plastar man en träbåt så förmultnar trät oftast sönder, och den tanken jag tänkt då är att om jag plastar skrovet sedan varje höst när jag tar upp den kör med avfuktare någon vecka så borde trät torka ganska okej, och kanske kan ha båten iallafall 5-10år till vid liv. Det är en väldigt charmig båt med riktigt mysig båtkänsla.
-
Det är sjövatten som läcker in underifrån, har tagit upp den en sväng för att inspektera lite ser dock inte tydligt vars det droppar annat än från vattenintaget, men det är längst bak i båten och båten tar in någonstans i fören då det rinner in där och samlas i aktern under motorn, har dubbla länspumpar nu, en värre modell från mayfare marin och en av julas modeller.
-
Tack bra tips, har hört om detta med träspån men aldrig riktigt fattar hur man applicerar denna metod, grymt enkel förklaring 👍
-
Har en modell större plywood cruiser som gjorts mycket på under försommaren, och tyckte vi hade fått till tätningar och allt bra, men lik förbannat så verkar det vara länspumpen som håller den flytande, inte så länspumpen går särskilt ofta, men gissningsvis kommer det in någonstans mellan 5-10L per timme, vad kan man göra? Har kört en butyl baserad produkt som tätning vid kölen underifrån på/runt alla synbara skruvar/slitkölen, någon som har tips på vad som går göra för att hitta vars det tar sig in?. Allt båtfolk i hemmahamnen säger ”det är en träbåt den sväller sig tät, och ja iof den tar in mindre nu än den gjorde för några dagar sedan, men vill ju inte sova med barnen i båten när om länspumpen lägger av så vaknar man med 20cm vatten i skrovet. och ja jag vet att det är en gammal plywoodbåt och bla bla, men just nu är det den jag har, och övernattning va planerad till nästa helg så tänkte ta upp den ikväll och fixa sen sjösätta i mitten nästa vecka någon gång.
-
Lyckades hitta en bricka med Volvo penta AQ 95/100 så då gäller bara att hitta info om en sån då
-
Jag försöker klura ut vad siffrorna på motorn betyder, på toppen hittade jag HAG VOLVO 1-418 205 och en liten text med H087 Och på blockets ena sida (sidan motsatt insug) Volvo 268 Lite längre bak H087 418201 Sitter dubbla stromberg CD 150 också
-
Hejsan, vart satt brickan på din? Försöker nämligen själv leta info om min motor. //mvh
-
Och är du riktigt osäker om bilen klarar det, kika runt lite, du har säkert någon bekant med större 4x4, traktor eller liknande som du kan pröjsa en liten slant för att sjösätta dock skulle jag tro att det är mer aktuellt när du ska plocka upp båten, ner kommer man alltid , när jag första gången sjösatte storbåten så hade jag turen att ha en kompis sambo med stor pajero, så lågväxel på den kände han knappt av båten på runt 1500kg, dessutom tyckte han det va kul att testa sin bil lite så det blev gratis haha
-
Den blir nog kvar verkar det som, skaffa precis ett garage till så den får stå där med min sjösättnings landcruiser, men den gick helt felfritt iallafall, gillar ljudet i den också, så förhoppningsvis blir det någon liten sportbåt igen om några år, då får den jobba
-
jag Sjösatte med en passat förra året, varje helg då jag inte hade en båtplats, jag köpte sånna där stopp klossar i plast som man ställer bakom hjulen, hjälpte faktiskt mycket. Till i år har jag båtplats och en gammal landcruiser som jag köpte för sjösättning. Det enda jag spontant kan tipsa om är att om möjligt sopa rampen så du slipper grus och dylikt som ställer till det för dig. Sen ta det lungt. Jag backade väldigt långt ut, för att slippa jävlas med att få av båten, så backade jag ut tills båten flöt i aktern, då var det för mig bara att släppa på vajerspelet och knuffa ut båten. Nu har kanske inte alla den möjligheten att backa ut så långt.
- 39 svar
-
- 2
-
Har en 1982 Johnson 50hk långrigg som jag körde med på lillbåten förra sommaren, bytt impeller, tändstift, termostat, orginal reglage med nyckel. Vad kan en sån vara värd? Funderar på att avyttra den då det körs med större båt och inombordare till säsongen. Är den inte värd något får den stå tills jag hittar nån liten joker eller något att slänga den på, gick lite för fort på min 4m båt, skrovet gillade den inte trots rätt höjd på kavitationsplattan. Hela båten ville vrida sig åt babord när man kom upp över 29-30knop.