oskeboske
Medlemmar-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm oskeboske
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
oskeboske började följa Konformad detalj bakom kölen, Utombordare Mercury 6hp dör vid lågfart/tomgång, Laga eldel till IsothermClassic och och 2 andra
-
Hej, har problem med att min begagnade Mercury 6hp 4-takt dör bör man går ner på låg fart/tomgång efter att den varit igång och kört ett tag. Väldigt frustrerande när man ska lägga till i hamnar där det är trångt eller när vi den ligger på. Har ni nån idé på vad det kan vara för fel? Fynkar i övrigt bra och startar alltid efter några drag.
-
Hej, har exakt samma problem och gissar också på att eldelen är boven. Lyckades du hitta en lösning tillslut?
-
Vart hittar man termistorn och hur kan man felsöka den?
-
Jag har aldrig gjort det förut men tror jag fick till det rätt. Testade på två sätt. Dels drog jag ut kabelskorna på termostaten på bilden och kopplade ihop dom med en sladd, inget hände. Sen drog jag ut sladdarna som går till termostaten från elektronikdelen och drog en sladd direkt mellan C och T istället, inget hände. Har jag gjort rätt tror du? Hur säker kan man vara på att det är elektronikdelen som är paj o inte själva kompressorn? Någon som gjort ett liknande byte och fått positivt resultat? IMG_4566.HEIC
-
Hej! Jag har en kyl i båten, en Isotherm CR36, inbyggnadskyl med draglåda. Den har fungerat felfritt i många år men nu upptäckte jag att den inte kyler längre. Har försökt felsöka lite själv och det verkar vara kompressorn som inte startar. Batteriet har rätt spänning (kopplat till landström) och fläkten till kylen går igång men inte kompressorn. Har testat att överbrygga termostaten som jag läst vissa tips om men den startar inte ändå. Är det något ni tror går att fixa och har ni idéer på mer grejer jag kan prova själv? Annars vet ni någon i Stockholmsområdet som skulle kunna fixa något sådant hyfsat snabbt? IMG_4567.HEIC IMG_4568.HEIC IMG_4570.HEIC
-
Tack för tipset! Jag kollade in där men ingenting hade släppt där. Jag kunde skjuta pinnen upp och ner via hålet och på så sätt växla men utan att spaken (1) rörde på sig. Så troligtvis har det släppt längre upp någonstans. Finns det nåt smidigt sätt att komma åt de inre delarna bakom växelspaken för att kolla om nåt gått sönder där? Är det något man ens kan försöka sig på själv om man är normalhändig?
-
Hej! Skulle starta min utombordare Mercury 6hk 2010 häromdagen och när jag skulle lägga i växeln framåt hände ingenting. Detsamma gäller backen. Den bara fortsätter puttra på tomgång. Känns nästan som något har släppt då spaken går relativt lätt att justera fram och tillbaka utan att någonting alls händer. Är det någon som har en idé om vad som har hänt och är det isf något man kan reparera på egen hand? Jag använde motorn dagen innan i ca 3 timmar utan problem, stängde av och sen när jag skulle starta igen dagen efter så var det såhär. Tacksam för all hjälp jag kan få!
-
Tycker man läst att just oxalsyra ska motverka gulnad gelcoat inte tvärtom 😩. Men det kanske bara tar bort rena missfärgningar? Det ser inte alls så kul ut nu dock så mottar gärna mer tips hur man får den vitare/blekare igen!
-
Hej! Jag skulle rengöra mitt däck på min Helmsman 26 nu i samband med iläggningen. Allt blev rent o snyggt men tyvärr började det regna så jag hann aldrig polera o vaxa direkt efteråt. Det gick då ett par dygn och efter att åter ha hunnit gå några vändor med smutsiga skor på båten bestämde jag mig för att göra rent den igen. Jag använde precis som gången innan både oxalsyra och vanish vilket jag även gjort vid tidigare tillfällen med gott resultat. Gelcoaten blev skinande ren men jag tycker att den har blivit gulare än förr. Trodde dessa medel skulle göra att den blev vitare!? Har lite panik nu och vill inte polera o vaxa innan jag lyckats bleka den till en vitare nyans igen. Nån som har en bra idé om hur jag bör gå tillväga?
-
Hej! Har vattenlinje, snobbrand (heter det så?) samt akterspegel målad med Toplac (https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/lackfarg/toplac) och tycker att den har blivit matt och förlorat sin glans. Kan ha varit så att den blivit struken med aceton förra våren 🙄. Finns det nåt sätt att fräscha upp den utan att behöva måla om?
-
Hej! Funderar på om man ska ge sig på att täta om glappet mellan köl och skrov då jag haft viss vatteninträngning. Hur bör man gå tillväga och är detta något man kan göra på egen hand? Kan man rent av lossa på alla kölbultar utan att skruva av muttern helt och sedan ”lyfta” båten via stöttorna och på så sätt komma åt att fylla glipan med sikaflex? Eller hur går man tillväga för att utföra detta? Det är en fenkölad båt (Helmsman 26) där skrovet är nedsänkt innan det möter kölen som är gjord i bly. Se nedan för att se hur kölbultarna ser ut inifrån. Hur fäster för övrigt bultarna i själva kölen? Är de fastgjutna eller hur funkar det?
-
Hej o tack! Ja det stämmer att det är en Helmsman 26. Har dålig koll på om det har suttit en inombordare där förut och även när jag googlat verkar det inte helt lätt att få info om detta. Ska kolla lite i båten om jag hittar något som tyder på detta. Vad bör jag leta efter? Teorin låter ju iaf rimlig. Det känns ju konstigt om den enbart är gjord för att att minska vattenmotståndet under vattnet. Kan ju knappast göra stor skillnad i praktiken på denna båt. Tyvärr ser jag ju inte in i hålet vid skadan tillräckligt bra för att se om det sitter nån propellerhylsa där eller inte. Jag ser dock att det går in en skruv som inte är helt indragen i själva skrovet (se nedan). Men att göra hålet större för att utröna det mer innebär ju en mer omfattande lagning och tyvärr har jag ju ont om tid nu. Kanske att man lagar skadan nu och försöker täta allt utifrån iaf så det inte kan komma in vatten den vägen. Så får man fundera på om det är värt att göra nåt åt hela alltet kommande vintrar?
-
Hej! Nån som känner igen en sån här detalj nedan som sitter bakom kölen precis under skrovet? Jag skulle täta sprickan mellan skrov och köl som hade spruckit lite lätt (epoximålade hela botten förra våren) och när jag slipade upp däremellan så märkte jag att det sakta började rinna några droppar vatten längst bak i springan. Det fick mig att fortsätta rugga upp ytan där vattnet kom ifrån och tillslut märkte jag att det kom från konen längst bak var lite vattenfylld. Det verkar som konens konstruktion är gjord i glasfiber och sitter utanpå själva skrovet. Kan det vara nåt hemmabygge eller tror ni båten tillverkades såhär? Bör jag försöka torka utrymmet och sen spackla igen allt med epoxyspackel? Eller ska man försöka ta bort hela konstruktionen? Nu ska ju båten i sjön om 10 dagar så får väl bli till att försöka torka o laga det denna gång men om nån vet lite mer om vad detta är får ni gärna ge lite input.
-
Har ganska exakt en liknande köl som på bilden ovan och nu gjorde jag så att jag också fräste upp en skåra där sprickan var, vilket är exakt där kölen fäster in i skrovet. Tänkte nog också först lägga ett lager sikaflex och sen ev spackla igen med plastic padding expoxy spackel elasticitet som breckan nämnde ovan. Ev avsluta med ett lager lamineringsexpoxy som jag har kvar från förra året för att få det att se lite snyggare ut. Det lär väl spricka igen men då bör det ju iaf vara tätt under om jag lagt sika och elastiskt spackel där? Var även nån som hade en idé om att lägga en remsa glasfiberväv över området som spruckit innan man avslutar med lamineringsepoxi, men kanske bara spricker ovanför eller under den sen isf, vad tror ni? Så här såg sprickan ut innan jag fräste upp en skåra nu:
-
Hej! Jag epoxybehandlade botten på min Helmsman 26 förra våren och spacklade först mellan köl (fenköl) och skrov och la sedan ett par lager exopy över alltihop. När jag sedan tog upp den i höstas så har det blivit en tunn spricka i epoxin mellan köl och botten så jag antar att kölen har rört på sig lite grand vilket orsakat sprickan. Hur bör jag åtgärda denna spricka på bästa sätt utan att riskera att det läcker in nåt vatten under tiden den ligger i vattnet i sommar? Finns det nån elastisk filler man kan använda eller kan man sätta nån glasfiberremsa över sprickan och sen måla epoxy över det? Tacksam för tips på smidiga lösningar!