Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025

herrnilssson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om herrnilssson

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej. precis, så nu kommer nästa fundering. har installerat ett batteri i fören för en kommande bogpropeller till vintern.. till detta batteriet går det laddkablar bak till förbrukningsbanken just nu, via ett biltema Skiljerelä. det jag funderar på att göra nu är istället att koppla batteriladdaren på förbrukningsbanken.. ta bort mitt biltema Skiljerelä och sen sätta bogbatteriets laddkablar på startbatteriet via edr-skiljerelät. på detta sättet laddas förbrukningen via landström.. samt bogbatteriet och startbatteri via generator (även förbrukningsbanken) och sen skiljs de åt via skiljerelät. är detta en sund tanke? får passa på att tacka för hjälpen hittils:)!
  2. Hej och tack för fint svar! bifogar en bild på generatorn Regulatorn borde alltså vara där den gula kabeln går in? bifogar också en bild på skiljerelät Där går den svarta till startbatteriets minus. En röd kommer från startens plus och när det är 13.3 v eller mer på den så slår relät på och går till förbrukningens plus via den andra röda. anledningen till att det är både skiljediod och Skiljerelä borde i mitt tycke vara att när motorn är igång laddas både start och förbrukningsbank via skiljedioden, där regulatorn som sitter på generatorn(?) reglerar strömmen till bankerna. skiljereläts uppgift borde vara att när landströmmen är kopplad så laddas startbatteriet via batteriladdaren och när det kommer över 13.3 v (typ direkt skulle jag vilja säga) så slår det på och laddar förbrukningsbanken.. verkar detta vara rimligt? edit: den gula kabeln från generatorn går till förbrukningsplus!
  3. Okej, så om jag förstår er rätt så separerar den start och minus och fördelar laddningen på båda bankerna.. men om den bara innehåller dioder så borde den väl ladda med "full" fräs hela tiden oavsett status på batterierna?
  4. Okej.. reglerar den spänning efter hur bra batterierna är laddade? skiljerelät som jag har mellan start och förbrukning borde höra till batteriladdaren när jag har landström då? Om denna distributören redan gör det vid motorgång? (Eller snarare när laddningen via generatorn upphör) tack för svar!
  5. Hejsan.. det sitter en Paris Rhone distributeur i min nimbus 26. Motorn är en aqad41. hittar ingen information om denna. Har mätt att ingående ström från generatorns B+ går till "3", där spänningen är ca 15v.. ut från "+1" och "+2" kommer ca 14.4 v som går till Huvudströmbrytare till start respektive förbrukningsbank. detta borde vara en laddningsfördelare? Har någon kopplingsschema/info om denna? Känner den av spänningen på batterierna och sänker volten när batterierna är bra laddade eller kör den 14.4 v hela tiden? Den gula kabeln från generatorn sitter på förbrukningsbatteriets pluspool.. vet någon mer? mvh
×
×
  • Skapa nytt...